Organizatorzy uroczystości planowali uczczenie przy okazji 40-lecia urodzin mistrza kierownicy. Miał się tez odbyć koncert. Jednak z powodu wypadku Macieja Zientarskiego i Jarosława Zabiegi ograniczono sie jedynie do spotkania z Marcusem.

Fin opowiadał mówiło swojej aktualnej współpracy z zespołem BP Ford, szkoleniu Andreasa Mikkelsena, swoich planach osobistych. Wczoraj otrzymał propozycję wystartowania w Rajdzie Dakar, która jest interesująca, ale wiąże się z pojechaniem innym samochodem niż Ford - wymaga więc przemyślenia. Wkrótce będzie tez testował samochód rallycrossowy.

Jeśli chodzi o przeszłość, to nie lubil Rajdu Monte Carlo (choć to jedyna impreza asfaltowa, którą wygrał w karierze), natomiast podobały mu się zawody w Finlandii, Szwecji, Nowej Zelandii i Australii. W samochodzie szefem był jego pilot - Timo Rautiainen, ale jak stwierdził: to on był kierowcą...

Ocenił szanse Jari-Mattiego Latvali, Mikko Hirvonena oraz Sébastiena Loeba na tytuł w tym roku. Jari - Matti jest bardzo szybki, Mikko - doświadczony, Sébastien... niepokonany w mistrzostwach od kilka lat. "Będzie ciekawie!".

Kariera Marcusa

Marcus Grönholm od wczesnych lat młodości był związany ze sportami motorowymi. Jest synem znanego w latach 70., świetnego fińskiego kierowcy Ulfa Grönholma, który zginął tragicznie 25 lutego 1981 roku.

Marcus miał wówczas 13 lat i zaczynał jeździć w wyścigach motocykli motocrossowych. W 1986 roku po poważnym urazie kolana rozstał się z motocyklem i za pieniądze uzyskane z polisy ubezpieczeniowej (ok. 1000 dolarów) kupił Forda Escorta 1300, którego przerobił na rajdówkę. Tym samochodem rozpoczął przygodę ze sportem samochodowym. Zyskał przydomek „Bosse”, który prawdopodobnie pochodzi od angielskiego słowa „boss”, czyli szef.

W 1988 roku Grönholm został mistrzem Finlandii w kategorii juniorów (Opel Ascona B), a rok później zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata – Rajdzie 1000 Jezior. Startując N-grupową Lancią Delta Integrale, zajął 23. miejsce w klasyfikacji generalnej. W 1991 roku za kierownicą Toyoty Celica GT-4 zdobył swój pierwszy tytuł mistrza Finlandii w grupie N. W następnym sezonie przesiadł się do szybszej i bardziej nowoczesnej A-grupowej Toyoty Celica St 185, w której zdominował krajowe mistrzostwa w kolejnych latach. W okresie 1996-1998 popisał się „hat-trickiem”, triumfując w mistrzostwach Finlandii trzy razy z rzędu. Uczestniczył też okazyjnie w rajdach Szwecji, Portugalii i Nowej Zelandii.

Pomimo sukcesów w krajowym czempionacie, „Bosse” nie był w stanie zgromadzić budżetu pozwalającego mu na regularne występy w mistrzostwach świata. Punktem zwrotnym w jego karierze było spotkanie z Ove Anderssonem – szefem Toyota Team Europe, który zaproponował mu starty w Toyocie Corolli WRC w 1997 roku - najpierw w Rajdzie Mantta, potem w Rajdzie 1000 Jezior w 1998 roku.

Dzięki dobrym występom zwrócił na siebie uwagę fabrycznych ekip. W lipcu tego samego roku 31-letni Fin podpisał kontrakt z powracającym do cyklu WRC fabrycznym zespołem Peugeota. Od tej pory już do zakończenia kariery Marcusa będzie pilotował jego szwagier Timo Rautiainen.

Pierwszy rok w fabrycznym Peugeocie 206 WRC nie należał do łatwych. „Bosse” wystartował w połowie sezonu, biorąc udział w zaledwie czterech imprezach. W debiucie, który miał miejsce podczas Rajdu Akropolu w Grecji, w nowej rajdówce zepsuło się sprzęgło. „Rodzinny” Rajd Finlandii Marcus ukończył na czwartym miejscu, w Australii był piąty, a w Wielkiej Brytanii wypadł z trasy.

Sezon 2000 okazał się przełomowy. Grönholm wygrał Rajd Szwecji – swój pierwszy rajd zaliczany do RMŚ. Pozostawił w tyle takich konkurentów, jak Tommi Makinen, Colin McRea, Carlos Sainz czy Richard Burs. Potem triumfował w Nowej Zelandii, Finlandii i Australii i na koniec sezonu mógł świętować swój pierwszy tytuł mistrzowski ! Ten sukces powtórzył także w 2002 roku.

Lata 2003-2005 nie były już tak udane. Przesiadka w 2004 roku do nowego Peugeota 307 WRC miała przełamać złą passę. Jednak wkrótce okazało się, że samochód – choć szybki – jest znacznie bardziej awaryjny niż poprzednik. Pomimo tego Marcus dwukrotnie wygrał rajd Finlandii (2004 i 2005) oraz Rajd Japonii w 2005 roku. Na koniec sezonu wywalczył trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata. Był to ostatni sezon współpracy z Peugeotem, który postanowił przerwać program samochodów WRC.

W 2006 roku Grönholm dołączył do fabrycznego zespołu BP-Ford, zaczynając sezon od „mocnego uderzenia” – zwycięstw w rajdach Monte Carlo i Szwecji. Potem triumfował w Grecji, Finlandii, Turcji, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii. Niestety, po drodze do trzeciego w karierze triumfu w MŚ stanęło pechowe dachowanie w Rajdzie Australii. „Bosse” musiał się zadowolić tytułem wicemistrzowskim.

Jednak dzięki niemu i koledze z zespołu Finowi Mikko Hirvonenowi ekipa BP-Ford Rally Team mogła cieszyć się zwycięstwem wśród producentów. Sezon 2007 –pomimo pięciu wygranych zawodów – Grönholm zakończył ponownie na drugim miejscu w „generalce” Mistrzostw Świata, a zespołowi zapewnił kolejny mistrzowski puchar. Pod koniec ub. Roku ,,Bosse’’ ogłosił, że kończy karierę. – Po 20 latach tułania się po całym świecie nadszedł czas, aby wreszcie zając się rodziną- oznajmił przed Rajdem Wielkiej Brytanii.

W swojej 20-letniej karierze wygrał aż trzydzieści rajdów, najwięcej spośród wszystkich fińskich kierowców. W ciągu ośmiu sezonów, siedmiokrotnie triumfował w swoich ulubionych zawodach – Rajdzie Finlandii. Mało kto wie, ale Marcus Grönholm dwukrotnie był w Polsce! W 1997 i 1998 roku odwiedził polskiego rajdowca i mistrza Polski Roberta Gryczyńskiego, aby podzielić się swoją wiedzą na temat Toyoty Corolli WRC i pomóc w ustawieniu rajdówki.

Marcus w BP Ford

Kiedy pod koniec 2005 roku zespół Peugeota wycofał się z Rajdowych Mistrzostw Świata, wydawało się, że Marcus Grönholm, który jeździł dla francuskiego teamu pięć sezonów, pozostanie bezrobotny. – Pomyślałem, że chyba trzeba będzie powoli kończyć karierę – wspominał „Bosse”. Szczęście jednak uśmiechnęło się do 37-letniego wówczas Fina. Projekt Forda Focusa WRC 06 i wielkie oczekiwania z nim związane sprawiły, że szefostwo Ford of Europe oraz nowo powstałego zespołu BP-Ford World Rally Team pilnie poszukiwały szybkiego i doświadczonego kierowcy.

- Chcieliśmy, żeby liderem zespołu został kierowca „wysokiego kalibru” - wspomina Malcolm Wilson, szef BP-Ford WRT. Od razu pomyślałem o Marcusie. Wiedzieliśmy, że jest szybki, niezwykle doświadczony, ma głód sukcesu i potrafi ciężko pracować. Kogoś takiego szukaliśmy. Szybko okazało się, że Marcus i nowy Ford Focus WRC stanowią idealne połączenie.

I tak zaczęła się przygoda Grönholma z BP-Ford WRT. Już początek sezonu 2006 pokazał, że zespół postawił na właściwego „konia”. Fin triumfował w Rajdzie Monte Carlo, zwyciężył również w Szwecji, Grecji, w swojej ukochanej Finlandii oraz w Turcji, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii. W kolejnym sezonie do swoich rekordów dopisał jeszcze pięć wygranych rajdów.

Jego jazda tchnęła świeży powiew do rywalizacji w czołówce Mistrzostw Świata, zdominowanej przez Sebastiena Loeba. Przez dwa lata Grönholm toczył z Francuzem zacięty bój o miano najlepszego kierowcy rajdowego na świecie. Dwukrotnie był bardzo blisko, jednak w końcówce pokonywał go pech i musiał zadowolić się „srebrem” na podium. W 2006 roku do Loeba zabrakło mu zaledwie jednego punktu! W sumie dla zespołu BP-Ford Grönholm wywalczył 12 zwycięstw i dwa tytuły mistrzowskie w kategorii producentów.

Biografia

Data urodzin: 5 lutego 1968 r., Espoo w Finlandii;Miejsce zamieszkania: Inkoo, Finlandia;Stan cywilny: żona Teresa, troje dzieci – Jessina (16 lat), Johanna (14 lat), Nicolas (11 lat);Debiut w rajdach: 1987;Debiut w Rajdowych Mistrzostwach Świata: 989 Rally Finland (Rajd 1000 Jezior);

Marcus Grönholm w Rajdowych Mistrzostwach Świata:

Starty: 150;Zwycięstwa: 30;Mistrzowskie tytuły: 2;Miejsca na podium: 62;Zwycięstwa oesowe: 536;Zdobyte punkty: 466.

BP Polska dla kierowców

Wprowadzając na rynek paliwo BP Ultimate, firma BP chciała, aby kojarzyło się ono z tymi wszystkimi emocjami, jakie towarzyszą zarówno kierowcom, jak i fanom rajdów i wyścigów.

- BP Ultimate to też rodzaj rywalizacji, ale odbywającej się nie na odcinku specjalnym, lecz w rynkowej rzeczywistości – mówi Monika Zajączkowska, Fuels Marketing Manager w BP Polska.

Paliwa BP Ultimate wprowadzono na rynek w roku 2004. Ich pojawienie się poprzedziły przeprowadzone przez BP badania, z których wynikało, że zainteresowanie paliwami wyższej jakości, które poprawiają osiągi silnika, jest bardzo duże.

BP Ultimate to zaawansowane paliwa nowej generacji, dostępne zarówno w wersji diesel, jak i benzyna. Gwarantują większą wydajność, mają dużą moc czyszczącą i emitują do atmosfery mniej zanieczyszczeń niż normalne paliwa. Zastosowane w nich specjalne składniki utrzymują w czystości elementy silnika, a także aktywnie usuwają nagromadzony osad, przywracając pierwotną sprawność spalania i moc silnika. Testy dowiodły, że stosując ulepszoną formułę BP Ultimate, samochód może przejechać do 36 km więcejna jednym baku.

- Wprowadzenie paliwa BP Ultimate na rynek polski rozpoczęło też nową aktywność firmy. Postanowiliśmy promować nowy produkt poprzez sporty samochodowe – dodaje Zajączkowska.

W latach ubiegłych firma organizowała wiele akcji skierowanych do pasjonatów motoryzacji. Logo BP Ultimate pojawiło się na samochodzie wspólnej drużyny Castrol BP Ultimate Mitsubishi Team. W jej barwach na polskich OS-ach zadebiutował Mitsubishi Lancer Evo VIII MR prowadzony przez Macieja Lubiaka i Macieja Wisławskiego.

Ceniąc ludzi z pasją, firma zorganizowała cykl imprez „Bardzo Pojechani”. W czasie czterech spotkań zorganizowanych w różnych miejscach Polski (czerwiec - Bemowo, lipiec - Podgaje, sierpień – Kromerowo, wrzesień - Zabrze), w jeden weekend w miesiącu mogli się spotkać wszyscy członkowie i fani klubu Vmax.

Wiosną 2007 roku stacjach BP odbyła się akcja promocyjna - aby wziąć udział w loterii wystarczyło zakupić paliwo BP Ultimate na stacjach BP lub zarejestrować transakcję zakupu na karcie BP, a zgłoszenie wysłać sms-em. Nagrodami głównymi był sierpniowy wyjazd do Finlandii, gdziedziesięciu klientów BP mogło dzielić emocje związane z WRC z fanami z całego świata.

Nagrodą główną w wiosennej akcji WRC był pomarańczowy Ford Focus ST.

Jako firma angażująca się w inicjatywy mające na celu promocję bezpieczeństwa na drodze, w tym roku BP Polska zaangażowała się w projekt Tomasza Czopika – czterokrotnego Mistrza Polski w rajdach samochodowych – Szkołę Bezpiecznej Jazdy.