W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz regionalnych: premier Nadrenii-Palatynatu Kurt Beck i burmistrz Wörth Harald Seiter oraz reprezentanci Daimler AG: Andreas Renschler, członek zarządu odpowiedzialny za Daimler Trucks, dr Jörg Zürn – kierownik działu rozwoju samochodów ciężarowych Mercedes-Benz oraz Martin Daum - dyrektor fabryki Mercedes-Benz w Wörth.

Pierwszy etap inwestycji oddano do użytku wiosną 2007 r., a otwarcie drugiej części kończy całą trwającą w sumie trzy lata fazę projektowania i realizacji. Ogółem w oddany obiekt zainwestowano ok. 80 mln euro, z czego 35 mln euro w drugi etap budowy, obejmujący m.in. tor testowy, budynki i infrastrukturę.

Podczas otwarcia Andreas Renschler podkreślił znaczenie Centrum dla integracji działań pionów rozwojowego i produkcyjnego:

- W Daimler Trucks zasada pracy zespołowej i międzydziałowej jest absolutnie kluczowa - powiedział. Odnosi się nie tylko do naszych licznych marek i produktów, lecz także do zespolenia prac rozwojowych i produkcji. Pion badawczo-rozwojowy i produkcja muszą ściśle współpracować od samego początku. Tylko w ten sposób nasi klienci mogą otrzymać wyrób zasługujący na gwiazdę Mercedesa.

Centrum Badawczo-Rozwojowe składa się z trzech elementów: przestrzeń wewnętrzna to teren testowy, na który składają się różnorodne tory o celowo złej nawierzchni – jest ich czternaście rodzajów. Zewnętrzne tory doświadczalne o kątach wzniesień do 49% lub 26 służą do badań funkcjonowania różnorodnych systemów i układów, np. hamulców. Trzecią część Centrum stanowią budynki warsztatowe i biurowe. Nowe Centrum zatrudnia dokładnie 300 pracowników.

Na terenie Centrum, liczącym 550.000 metrów kwadratowych, pomyślano również o ekologii. Przykładowo, obszar o powierzchni 152.000 m2 zagospodarowano jako łąki i trawniki oraz posadzono ok. 17.000 krzewów i drzew. Do budowy uruchomionego obecnie toru testowego o długości ok. 2.000 metrów użyto 6.000 m3 elementów betonowych. Powierzchnia budynków biurowych wynosi 1.900 m2, a warsztatowych - 6.300 m2.

Region, jaki tworzą Nadrenia-Palatynat, Badenia-Wirtembergia i Alzacja, zajmuje obecnie centrum europejskiego przemysłu samochodów ciężarowych, dlatego nazywany jest „Commercial Vehicles Cluster“.