17 miesięcy od podpisania umowy będzie miał wykonawca obwodnicy Stargardu na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Budowa ma potrwać 15 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Oddanie obwodnicy do ruchu planowane jest na 2027 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Policjanci rozpoczynają dziś wielką akcję. Kierowcom grozi nawet 3 tys. zł mandatu
Obwodnica Stargardu znacząco skróci czas przejazdu
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i swój początek będzie miała na węźle Stargard Wschód, gdzie łączą się drogi DK20 i S10. W ramach inwestycji zaplanowano przebudowę połączenia S10/DK20 po północnej stronie węzła. Obwodnica będzie prowadziła na północ, przekraczając dolinę rzeki Krąpiel i drogę powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20 około 500 m za granicą Stargardu.
Po wybudowaniu obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta i w ten sposób zmniejszy hałas oraz inne negatywne skutki ruchu drogowego. Ponadto kierowcy zaoszczędzą czas. Obecnie droga DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto ma długość 7,4 km, natomiast nowa obwodnica skróci tę trasę o 2,9 km. Biorąc pod uwagę ograniczenia prędkości, skrzyżowania i przejścia dla pieszych w mieście, obwodnica może skrócić czas przejazdu nawet czterokrotnie.
Nie tylko Stargard zyska obwodnicę
Obwodnica Stargardu jest kolejną inwestycją powstającą w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W programie tym przewidziano jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Obecnie w budowie są obwodnice Gryfina (zakończenie planowane na koniec br.) oraz Szczecinka (zakończenie planowane na drugi kwartał 2025 r.). W lutym br. podpisano także umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji w ciągu DK22.
W przypadku obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 opracowano już projekt budowlany i w 2023 r. uzyskano decyzję ZRID. Ta inwestycja ma zostać zrealizowana wspólnie z drugim etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). Trwają natomiast przetargi na realizację obwodnic Wałcza i Rusinowa na DK22.