- W Polsce trwa montaż 43 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach
- Do czerwca 2026 r. liczba urządzeń rejestrujących wykroczenia wzrośnie do 730
- Nowe urządzenia pojawią się na drogach szybkiego ruchu oraz mniej uczęszczanych trasach
Do czerwca 2026 r. na polskich trasach pojawi się 43 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, z czego większość zostanie zainstalowana na drogach szybkiego ruchu. Pierwsze z nich już funkcjonują. Są między innymi na autostradzie A4, na odcinku pomiędzy Kątami Wrocławskimi a Pietrzykowicami.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Jest sposób, jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości. Działa zawsze, nawet jak jest pułapka
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) podkreśla, że nowe pomiary będą wdrażane nie tylko na głównych arteriach, ale również na mniej uczęszczanych trasach. Przykładem jest planowany OPP w Kampinoskim Parku Narodowym, który może rozpocząć działanie jeszcze w 2025 r.
Gdzie będzie nowy odcinkowy pomiar prędkości? Stanie na "drodze śmierci"
Serwis Otomoto.pl informuje, że konstrukcje systemu OPP pojawiły się już na 13-kilometrowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 579, łączącej Leszno z Kazuniem. W granicach Kampinoskiego Parku Narodowego zamontowano jeden z wysięgników do kamer, co może zaskoczyć wielu kierowców. System został wdrożony, aby monitorować trasę często wybieraną jako skrót przez podróżujących z Gdańska.
Wartość inwestycji wyniosła 1,15 mln zł i została sfinansowana w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza. Wszystkie nowe urządzenia zostaną zintegrowane z systemem CANARD, podobnie jak inne kamery i fotoradary automatycznego nadzoru.
Droga wojewódzka nr 579, przebiegająca w pobliżu Warszawy, od lat uznawana jest za szczególnie niebezpieczną dla zwierząt zamieszkujących Puszczę Kampinoską. Właśnie dlatego tę trasę nieoficjalnie okrzyknięto "drogą śmierci". W październiku 2024 r. na tym odcinku zginęło sześć łosi, co — jak podaje Otomoto.pl — było najtragiczniejszym miesiącem w historii obserwacji. Ekolodzy przeprowadzili na tej trasie własne pomiary prędkości, które wykazały, że w ciągu trzech godzin kierowcy przekroczyli dozwoloną prędkość ponad 2200 razy.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości mają na celu poprawę bezpieczeństwa zarówno dla ludzi, jak i zwierząt, a także ograniczenie liczby wypadków na polskich drogach. Częścią tego planu jest także uruchomienie systemu OPP w Kampinoskim Parku Narodowym.
Ile będzie nowych odcinkowych pomiarów prędkości?
System automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce czeka znacząca rozbudowa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zamierza zainwestować blisko 83,5 mln zł w nowe urządzenia. Znajdą się one m.in. na najbardziej obciążonych ruchem trasach.
W najbliższych latach CANARD planuje instalację 43 nowych odcinkowych systemów pomiaru prędkości, które obejmą około 650 km dróg w całym kraju. Do końca 2026 r. liczba urządzeń rejestrujących wzrośnie do 730, w tym pojawi się 70 nowych fotoradarów, 10 systemów monitorujących wjazd na czerwonym świetle oraz 5 urządzeń kontrolujących przejazdy kolejowo-drogowe.
Odcinkowe pomiary prędkości są skuteczne?
W pierwszej połowie bieżącego roku system odcinkowego pomiaru prędkości na trasie Kostomłoty — Kąty Wrocławskie zarejestrował 24,6 tys. przypadków naruszenia ograniczenia prędkości.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym obecnie monitoruje 72 odcinki dróg w Polsce. W pierwszej połowie bieżącego roku rejestratory odnotowały 263,8 tys. przypadków naruszeń. Przewiduje się, że liczba ta może jeszcze wzrosnąć wraz z instalacją nowych urządzeń.
Choć liczba kierowców przekraczających dozwoloną prędkość pozostaje wysoka, system działa prewencyjnie i wyraźnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Z danych wynika, że średnie przekroczenie prędkości wynosi około 21 km na godz., natomiast jedynie niespełna 2 proc. kierowców przekracza limit o ponad 50 km na godz.
- Przeczytaj także: Żółte kamery już się tu grzeją. Najnowsze odcinkowe pomiary prędkości. A4, A2 i S14, a to nie koniec
Gdzie będą nowe odcinkowe pomiary prędkości na autostradach i drogach ekspresowych?
Dolnośląskie
- Autostrada A4. Węzeł Kąty Wrocławskie — węzeł Wrocław Południe
- Autostrada A4. Węzeł Krzyżowa — węzeł Krzywa
- Autostrada A8. Węzeł Wrocław Północ — węzeł Wrocław Stadion
Kujawsko-pomorskie
- Droga ekspresowa S5. Węzeł Pruszcz — węzeł Trzeciewiec
Lubelskie
- Droga ekspresowa S17. Węzeł Kurów Zachód — węzeł Nałęczów
- Droga ekspresowa S19. Lublin Węglin — Lublin Sławinek
- Droga ekspresowa S3. Gorzów Zachód — Gorzów Południe
Łódzkie
- Autostrada A1. Węzeł Piotrków Trybunalski Południe — węzeł Kamieńsk
- Autostrada A1. Węzeł Radomsko — węzeł Kamieńsk
- Autostrada A1. Węzeł Kutno — węzeł Piątek
Małopolskie
- Autostrada A4. Węzeł Tarnów Centrum — MOP Jawornik
- Autostrada A4. Węzeł Kurdwanów — Węzeł Wielicka
Mazowieckie
- Autostrada A2. Węzeł Mińsk Mazowiecki — węzeł Janów
- Droga ekspresowa S2. Węzeł Warszawa Wilanów — węzeł Lubelska
- Droga ekspresowa S7. Węzeł Tarczyn Południe — węzeł Mszczonowska
- Droga ekspresowa S7. Węzeł Radom Północ — węzeł Wolanów
- Droga ekspresowa S8. Węzeł Zielonka — węzeł Wołomin (Nowy Janków)
- Droga ekspresowa S8. Nadarzyn
- Droga ekspresowa S8. Ostrów Mazowiecka
- Droga ekspresowa S8. Węzeł Opacz — węzeł Puchały
- Droga ekspresowa S17. Garwolin Zachód — Garwolin Południe
Opolskie
- Autostrada A4. Węzeł Opole Zachód — MOP Prószków
- Autostrada A4. Węzeł Krapkowice — MOP Góra św. Anny
Podlaskie
- Droga ekspresowa S8. Kołaki — węzeł Mężenin
Pomorskie
- Droga ekspresowa S6. Węzeł Gdańsk Owczarnia — węzeł Gdańsk Lotnisko
- Droga ekspresowa S6. Karczemki — Gdańsk, ul. Jabłoniowa
- Droga ekspresowa S7. Węzeł Dworek — węzeł Nowy Dwór Gdański
Śląskie
- Autostrada A1. Węzeł Zabrze Północ — węzeł Zabrze Zachód
- Autostrada A1. Węzeł Częstochowa Południe — węzeł Woźniki
- Autostrada A1. Okolice m. Brodowe — węzeł Mykanów
Świętokrzyskie
- Droga ekspresowa S7. Kajetanów — węzeł Kielce Północ
Warmińsko-mazurskie
- Droga ekspresowa S7. Węzeł Rączki — węzeł Nidzica Południa
- Droga ekspresowa S7. Węzeł Pasłęk Północ — węzeł Marzewo
- Droga ekspresowa S7. Rychnowo — Olsztynek
- Droga ekspresowa S51. Węzeł Olsztyn Południe — Stawiguda
Wielkopolskie
- Autostrada A2. Węzeł Koło — węzeł Dąbie
- Droga ekspresowa S5. Węzeł Poznań Zachód — węzeł Stęszew
Zachodniopomorskie
- Autostrada A6. Węzeł Dąbie — węzeł Rzęśnica
- Droga ekspresowa S3. Parłówko — Brzozowo
- Droga ekspresowa S6. Kołobrzeg
- Droga ekspresowa S6. Węzeł Borkowice — Stare Bielice
Jaki mandat z fotoradaru?
Niezależnie od tego, czy za przekroczenie prędkości kierowcę złapie policjant, czy wykroczenie zostanie zarejestrowane przez fotoradar, czy też odcinkowy pomiar prędkości, zapłaci on mandat według taryfikatora.
Taryfikator kar za przekroczenie prędkości:
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. — mandat 50 zł i 1 punkt karny,
- o 11–15 km na godz. — mandat 100 zł i 2 punkty karne,
- o 16–20 km na godz. — mandat 200 zł i 3 punkty karne,
- o 21–25 km na godz. — mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. — mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. — mandat 800 zł/ 1600 zł i 9 punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. — mandat 1000 zł/ 2000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. — mandat 1500 zł / 3000 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.— mandat 2000 zł/ 4000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej — mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.