- Na autostradzie A4 uruchomiono nowy system odcinkowego pomiaru prędkości
- System jest częścią projektu rozbudowy CANARD, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy
- Rozbudowa CANARD obejmie łącznie 730 urządzeń
Na tym odcinku autostrady A4 kierowcy muszą przestrzegać limitów prędkości wynoszących 110 km na godz. dla samochodów osobowych i 80 km na godz. dla ciężarowych. Długość odcinka pomiarowego wynosi 7,6 km.
Nowy odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4 już działa
Urządzenie zostało już wcześniej odebrane technicznie, o czym zresztą już informowaliśmy - Już jest nowy odcinkowy pomiar prędkości. Wiadomo, kiedy zacznie działać. Główny Inspektorat Transportu Drogowego informował wtedy, że pomiary będą prowadzone od tego tygodnia. Jak zapowiadał, tak też się stało. System odcinkowego pomiaru prędkości ustawiony na autostradzie A4 został przestawiony w tryb rejestracji 17 września, punktualnie o godz. 12.00.
Wraz z ich rozpoczęciem rejestracji wykroczeń każdy kierowca przekraczający dozwolone prędkości na tym fragmencie A4 będzie musiał liczyć się z mandatem.
Ile będzie nowych odcinkowych pomiarów prędkości?
Celem tej i innych inwestycji - rozbudowy systemu CANARD, która będzie kosztowała łącznie blisko 83,5 mln zł, jest poprawa bezpieczeństwa na najbardziej obciążonych ruchem odcinkach dróg.
Nowoczesny system nadzoru ma dynamicznie się rozwijać w ciągu najbliższych lat. CANARD planuje instalację łącznie 43 odcinkowych systemów pomiaru prędkości, które będą działać na około 650 km polskich dróg. Do końca 2026 r. zakres kontroli obejmie łącznie 730 urządzeń rejestracyjnych w całym kraju, w tym 70 nowych fotoradarów, 10 systemów monitorujących wjazd na czerwonym świetle oraz 5 urządzeń kontrolujących przejazdy kolejowo-drogowe.
Czy odcinkowe pomiary prędkości są skuteczne?
Według danych udostępnionych przez Centrum, wdrożone narzędzia już teraz efektywnie egzekwują przestrzeganie przepisów. W pierwszej połowie bieżącego roku system odcinkowego pomiaru prędkości na trasie Kostomłoty — Kąty Wrocławskie zarejestrował 24,6 tys. przypadków naruszenia przepisów. Na nowym odcinku, gdzie uruchomiono kontrolę, limity prędkości są podobne, a tolerancja błędu wynosi 10 km na godz.
Jak skuteczne są odcinkowe pomiary prędkości?
Choć liczba kierowców przekraczających dozwoloną prędkość jest wysoka, system działa prewencyjnie, wyraźnie poprawiając bezpieczeństwo. Dane wskazują, że średni poziom przekroczeń prędkości wynosi około 21 km na godz., jednak tylko niespełna 2 proc. kierowców narusza przepisy, jadąc szybciej niż o 50 km na godz. ponad limit. Widoczne oznakowanie miejsc objętych kontrolą wpływa na zmianę zachowań użytkowników dróg, co z kolei przekłada się na spadek liczby zdarzeń drogowych.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, nadzorujące system CANARD, do tej pory prowadzi monitoring na 72 odcinkach dróg w Polsce. W pierwszej połowie bieżącego roku rejestratory odnotowały 263,8 tys. przypadków naruszeń. Ta liczba może rosnąć wraz z instalacją nowych urządzeń, lecz prognozy wskazują, że wprowadzenie zaawansowanej technologii pomoże ograniczyć liczbę wypadków wynikających z nadmiernej prędkości.
Nowy system, sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy, udowadnia skuteczność technologii w egzekwowaniu przestrzegania przepisów. Rozbudowa CANARD ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko na wybranych trasach, ale również na całym krajowym systemie dróg. Wprowadzenie nowych fotoradarów, odcinkowych pomiarów prędkości oraz specjalistycznych systemów nadzoru ma kluczowe znaczenie dla mobilizacji kierowców do odpowiedzialnego zachowania na drodze.