Podobnie jak Fiat i Volkswagen, również Opel stawia na downsizing. Celem jest osiągnięcie mniejszego zużycia paliwa w porównaniu do silników wolnossących o większych pojemnościach, ale tej samej mocy. Zużycie paliwa jest głównym aspektem przy obniżaniu emisji CO2, które wyznacza, jak ekologiczna jest jednostka napędowa. Najprawdopodobniej już w tym roku znana będzie wartość docelowa, która od roku 2012 będzie obowiązywać w krajach Unii Europejskiej, i której przekroczenie zagrożone będzie sankcjami.

Producenci samochodów mają więc o czym myśleć, ale pewne jest, że limity będą bardzo rygorystyczne. Dyskusje nad tym problemem trwają od miesięcy, ale opracowanie nowego silnika trwa o wiele dłużej, tak więc producenci musieli zaryzykować i zainwestować w nowe technologie jeszcze przed tym, niż znane będą oficjalne dane.

GM nie jest co prawda pierwszym, ale bez wątpienia ani ostatnim producentem, który wprowadzi na rynek małe silniki z turbodoładowaniem. Według oficjalnych informacji nowe jednostki bazować będą na obecnych silnikach 1,0-1,4 l, które będą dalej udoskonalane. Jednostka 1,4 Turbo w pierwszej fazie otrzyma pośredni wtrysk paliwa, turbosprężarka będzie zintegrowana z układem wydechowym, silnik otrzyma system zmiennych faz rozrządu, oszczędna pompa olejowa dawkować będzie ilość cieczy smarującej według aktualnych potrzeb, a zmiany przebiegną również na skrzyni korbowej i wale korbowym. Dostawca turbosprężarek nie jest na razie znany.

W stadium prototypu są również wersje z bezpośrednim wtryskiem paliwa (na zdjęciu), które mieliśmy możliwość przetestować w obecnej generacji Astry. Charakterystyką pracy silnik zbliżony jest do doładowanych jednostek Volkswagen i Fiat.

Silniki powstawać będą w austriackiej fabryce w Apern. Oczekuje się, że na rynku jednostka trafi w kilku wersjach – moc od 88 kW do 104 kW (120-142 KM) i moment obrotowy od 175 do 200 Nm. Wszystkie wersje pełnić będą normę Euro 5. Najprawdopodobniej pierwszym modelem, w którym pojawią się nowe silniki, będzie nowa generacja modelu Opel Astra.