Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Mechanicy mówią wprost, czy nowe paliwo niszczy silniki

Mechanicy mówią wprost, czy nowe paliwo niszczy silniki

Nowe paliwo ponownie budzi zainteresowanie. Różne media reagują na to w odmienny sposób – jedne ostrzegają, inne biją na alarm, a niektóre wręcz odradzają jego tankowanie. Część publikacji wywołuje niepotrzebny niepokój i zamieszanie, podczas gdy inne wskazują na możliwe skutki stosowania tego paliwa w pojazdach z określonymi typami silników. W tej sytuacji rozsądnym głosem pozostają mechanicy, którzy podzielili się opiniami na jego temat po prawie roku tankowania.

Wraca temat benzyny E10
Wraca temat benzyny E10Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
  • Mechanicy podkreślają konieczność dostosowania samochodu do benzyny E10
  • Długotrwałe zastosowanie E10 może prowadzić do korozji i nieszczelności w układzie paliwowym
  • Samochody, do których rzadko tankujemy lub posiadają instalację LPG, nie są zalecane do tankowania benzyny E10
  • Mechanicy doradzają ostrożność przy zatankowaniu nowego paliwa w przypadku niektórych aut. Trzeba jednak pamiętać, że zdecydowana większość kierowców nie musi obawiać się sięgania po pistolet z oznaczeniem E10

Na łamach "Auto Świata" wielokrotnie opisywaliśmy kwestię benzyny E10, bazując m.in. na międzynarodowych raportach analizujących wpływ tego paliwa na podzespoły mechaniczne samochodów. Mechanicy nie wypowiadali się na ten temat zbyt chętnie, dlatego oficjalne raporty i doświadczenia z innych krajów, w których od dawna na stacjach obecna jest benzyna E10, musiały nam wystarczyć. Do dziś. W końcu głos zabrali mechanicy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe paliwo E10 na stacjach okiem mechaników

Co się stanie, jeśli zatankuję benzynę z 10-procentowym dodatkiem bioetanolu, który nie jest do niej dostosowany?

Jednorazowe zatankowanie nawet pełnego zbiornika paliwem E10 nie spowoduje żadnych szkód. Dopiero długotrwałe działanie większej porcji etanolu na podzespoły układu paliwowego może mieć na nie niekorzystny wpływ. Co może spowodować? Korozję i nieszczelności to skutki, jakich można oczekiwać, natomiast i to nie należy do pewników

- tłumaczy Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto.

Etanol negatywnie działa na elementy wykonane z aluminium, m.in. pompę paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że chodzi przede wszystkim o etanol pod dużym ciśnieniem. Dlatego też układy wtrysku bezpośredniego pierwszej generacji nie nadają się zdaniem samych ich producentów do zasilania benzyną E10.

Nie można jednak wszystkich samochodów wkładać do jednego worka, co podkreślają sami eksperci. Nawet w czasie produkcji producent samochodu mógł poczynić modyfikacje w układzie paliwowym, zmieniając niektóre elementy na wykonane z innych materiałów. To oznacza, że wymieniając te części na nowsze, da się przygotować niektóre samochody do zasilania benzyną E10. Trzeba to jednak skonsultować z warsztatem, który ma dostęp do bazy części.

A co z procesem spalania? Tu akurat nie powinniśmy mieć obaw. Etanol zwiększa natlenienie paliwa i bardziej pozytywnie, niż negatywnie, wpływa na procesy zachodzące w komorze spalania.

Etanol w sposób naturalny wpływa na podniesienie liczby oktanowej w paliwie, które powinno mieć minimum 95 oktanów, ale z dużą zawartością etanolu może się w rzeczywistości zbliżyć nawet do 98 oktanów. Większa zawartość etanolu w paliwie oznacza niższą zawartość związku ETBE, który w sposób sztuczny podnosi liczbę oktanową, ale też powoduje zanieczyszczenie silnika osadami

- wyjaśnia Lehnort.

Paliwo E10 a samochód z instalacją LPG

Jeśli kierowca obawia się nowego paliwa E10, ale chce jeździć taniej, to jego auto powinno być do tego przygotowane. Warto zweryfikować w warsztacie stan techniczny układu paliwowego. Należy pamiętać, że benzyna z większą zawartością etanolu bardziej chłonie wodę, zwłaszcza w samochodach tankowanych rzadziej.

Stan układu paliwowego powinien być regularnie kontrolowany, szczególnie jeśli korzystamy z auta sporadycznie. Jeśli zamierzamy jeździć na benzynie E10 starszym autem, powinniśmy poddać go bardziej wnikliwej kontroli

– zaznacza Adam Lehnort.

Może być tak, że w zbiorniku paliwa jest już sporo wody, a benzyna E10 tylko zwiększy jej ilość. Czyszczenie zbiornika paliwa jest czynnością, która z pewnością wydłuży trwałość silnika i jego osprzętu. Dobrze jest zlecić w warsztacie weryfikację wszystkich przewodów i połączeń w układzie paliwowym, a także wymianę filtra lub filtrów paliwa – dodaje Lehnort.

Eksperci ProfiAuto nie zalecają jeżdżenia na benzynie E10 samochodami, które wykorzystujemy okazjonalnie i bardzo rzadko tankujemy, a także tych, w których zamontowano instalację LPG. Podstawowym paliwem jest tu gaz, a benzyna służy jedynie do rozruchu i rozgrzewania silnika. Jeśli zatankujemy E10 do takiego samochodu, to paliwo może długo zalegać w zbiorniku, chłonąć wodę, a nawet powodować korozję.

Do samochodu na gaz można tankować E10 jeśli instalacja jest tak skonfigurowana, że podczas jazdy dość często spalana jest także benzyna

– precyzuje ekspert ProfiAuto.

Dotyczy to m.in. instalacji z dotryskiem albo takich, w których przy dużym obciążeniu silnika benzyna włącza się do procesu spalania. Tak jest skalibrowanych wiele instalacji autogazu w nowoczesnych samochodach, np. dostępnych z takim rodzajem zasilania już u dealerów.

Benzyna E10, pomimo iż rozgrzała fanów motoryzacji w Polsce do czerwoności, nie jest taka straszna, jak się wielu osobom wydaje. Dla trwałości samochodu ważniejszy jest stan techniczny i jego właściwe serwisowanie niż to, czy zatankujemy benzynę E10 czy E5. Eksperci motoryzacyjni przekonują, że regularna kontrola układu paliwowego, odczytywanie błędów generowanych przez jednostkę sterującą, a także wymiana filtrów to coś, co bardziej powinno zaprzątać głowy miłośnikom motoryzacji niż fakt, czy w benzynie jest więcej, czy mniej etanolu.

Paliwo E10 - w jakich autach tankować?

Jeśli jeździsz autem 10-letnim lub młodszym, które było sprzedawane na terenie UE lub pochodzi z rynku amerykańskiego, nie musisz niczego sprawdzać – masz samochód dostosowany do korzystania z takiego paliwa. Jeśli masz auto starsze, możesz wejść na oficjalną, rządową stronę ministerstwa klimatu i skorzystać z wyszukiwarki modeli. To strona stworzona na bazie danych z podobnych wyszukiwarek z innych krajów. W pierwszej, tworzonej w pośpiechu wersji była pełna ośmieszających ją błędów, które jednak z czasem (w większości) zostały poprawione. Możesz też poszukać stron zagranicznych, np. niemieckich.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków