Kiedy w 2005 roku Peugeot po raz pierwszy zaprezentował model 1007, rozpoczęła się era nowych modeli francuskiej marki. Pojazdy z podwójnym zerem w nazwie oznaczają dla marki Peugeot nowe lub nietypowe nadwozie. Przed dwoma laty do 1007 dołączył SUV 4007, a obecnie rodzinny crossover 3008.
Synteza kategorii SUV i MPV plasuje nowy model gdzieś pomiędzy 308 a 308 SW. Zewnętrzne rozmiary 4365 x 1837 x 1639 mm przewyższają nieco hatchback 308. Największa różnica występuje w wysokości nadwozia (+14 cm). O 5 mm większy jest rozstaw osi. Natomiast kombi 308 SW jest dłuższe o 135 mm niż 3008, co ma odzwierciedlenie w większym bagażniku.
Peugeot 3008 - porównanie z rodziną 308 | ||||
Model | 3008 | 308 | 308 SW | róznica |
Długość [mm] | 4365 | 4276 | 4500 | + 91 / - 135 |
Szerokość [mm] | 1837 | 1815 | 1815 | + 22 / + 22 |
Wysokość [mm] | 1639 | 1498 | 1566 | + 141 / + 73 |
Rozstaw osi [mm] | 2613 | 2608 | 2708 | + 5 / - 95 |
Pojemnośc bagażnika [l] | 432-1241 | 348-1201 | 674-2149 | - |
Znalezienie bezpośredniego konkurenta dla modelu 3008 nie jest takie łatwe. Zbliżony cel ma Nissan Qashqai, który jest także alternatywą do konwencyjnego hatchbacka niższej klasy średniej.Crossover Peugeota ma więcej cech MPV, a Nissan jest bliższy modelowi typu SUV. Konkurentem będzie tez zapewne Renault Scenie, który reprezentuje klasyczny segment MPV.
Peugeot 3008 - porównanie wymiarów z wybranymi konkrentami | ||||
Model | Peugeot 3008 | Nissan Qashqai | Renault Scénic | VW Golf Plus |
Długość [mm] | 4365 | 4315 | 4344 | 4204 |
Szerokość [mm] | 1837 | 1780 | 1845 | 1759 |
Wysokość [mm] | 1639 | 1615 | 1637 | 1621 |
Rozstaw osi [mm] | 2613 | 2630 | 2702 | 2578 |
Pojemność bagażnika [l] | 432 | 410 | 470 | 305 |
To, że Peugeot 3008 jest inny, widać już na pierwszy rzut oka. Tym razem jednak designerzy francuskiego producenta otrzymali wolną rękę i odeszli od aktualnego wizerunku najnowszych modeli tej marki. Nowy Peugeot otrzymał długie zwisy nadwozia (0,92 m z przodu, 0,84 m z tyłu) oraz już coraz bardziej powszechne dzisiaj duże rozmiary kół o średnicy 16-, 17- lub 18-cali.
Najmniej nietypowym rozwiązaniem jest tylna część pojazdu. W której już na co dzień spotykamy nietypowe światła zespolone, dwuczęściowa pokrywę bagażnika oraz off-roadowy kształt zderzaka. Opływowa przednia część nadwozia z maksymalnie odsuniętymi na boki wielofunkcyjnymi reflektorami oraz najniższym w tym segmencie współczynnikiem oporu powietrza 0,29.
Nowy model jako połączenie kilku innych
Początki modelu 3008 rozpoczęły się w 2004 roku. W momencie przygotowywania następcy modelu 307, który był dostępny w pieciu wersjach nadwozia, podjęto decyzję o stworzeniu jeszcze jednej. Ten projekt otrzymał kod T84, a jego celem było stworzenie samochodu według najnowszych standardów. Dotychczas Peugeot angażował się w projekty dużych MPV jak 806 i 807, ale w mniejszych kategoriach koncern reprezentował Citroën, który należy do liderów rynku europejskiego.
Tym samym nabywcy będą musieli zadowolić się już znaną gamą jednostek napędowych. Benzynowymi, które powstały przy współpracy z BMW, a znamy je już z modelu 308, Citroëna C4 czy Mini. Podstawowy 1,6 VTi ma moc 88 kW i maksymalny moment obrotowy 160 Nm przy 4250 obr./min, z czego już 88 proc. mocy dostępnych jest przy 2000 obr./min.
Wersja z doładowaniem 1,6 THP ma moc 110 kW i maksymalny moment obrotowy 240 Nm, a jesienią do oferty dołączy wersja spełniająca normę Euro 5 o mocy 115 kW.
Peugeot 3008 - silniki benzynowe | |||
Silnik | 1,6 VTi EU5 | 1,6 THP EU4 | 1,6 THP EU5 |
Przekładnia | 5M | 6M | 6M |
Pojemność skokowa [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 |
Cylindry/zaworyy | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 88/6000 | 110/5800 | 115/- |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 160/4250 | 240/1400 | - |
Prędkość maksymalna [km/h] | 185 | 201 | - |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 11,8 | 8,9 | - |
Przyspieszenie 80-120 km/h [s] | 11,8 | 9,7 | - |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 7,1 | 7,4 | - |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1399 | 1459 | 1459 |
W ofercie znajdziemy cztery turbodiesle. Dwa najsłabsze o pojemności skokowej 1,6 litra i mocy 80 kW spełniają wymagania normy Euro 4, ale już dwulitrowe są przygotowane do Euro 5. W tych ostatnich zmodernizowana została głowica, kanały ssące i wydechowe oraz niektóre elementy wewnętrzne. Nowy jest także kształt komory spalania, która jest napełniana za pomocą turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek turbiny i systemem common-rail.
Peugeot 3008 - silniki wysokoprężne | ||||
Silnik | 1,6 HDi FAP EU4 | 1,6 HDi FAP EU4 | 2,0 HDi FAP EU5 | 2,0 HDi FAP EU5 |
Przekładnia | 6M | 6MA | 6M | 6A |
Pojemność skokowa [cm3] | 1560 | 1560 | 1997 | 1997 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 80/4000 | 80/4000 | 110/3750 | 120/3750 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 240 (260)/1750 | 240 (260)/1750 | 340/2000 | 340/2000 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 180 | 180 | 195 | - |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 12,2 | 12,2 | 9,7 | - |
Przyspieszenie 80-120 km/h [s] | 10,4 | 8,9 | 8,3 | - |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 5,1 | 4,9 | 5,6 | 6,7 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg] | 1425 | 1425 | 1529 | 1539 |
Rodzinny crossover we wnętrzu wyposażony jest w system Multiflex, który oferuje trzy pozycje dolnej części bagażnika oraz składane tylne siedzenia. Po złożeniu tylnych siedzeń za przednimi fotelami otrzymamy równą płaszczyznę bagażową i do dyspozycji 1241 litrów. Wersja podstawowa bagażnika to 432 litry.
Wyjątkowa rola modelu 3008, to także wyjątkowe wyposażenie. Jest to: head-up-displey, czyli wyświetlanie wskazań komputera pokładowego w polu widzenia kierowcy, automatyczny hamulec postojowy, reflektory bi-ksenonowe oraz system ostrzegający kierowcę o zbliżaniu się do pojazdu jadącego przed nami.
Przestrzenna kabina w przypadku zastosowania panoramicznego okna dachowego zapewnia nam 5,43 m2 przeszklonej powierzchni.
W ofercie znajdą się cztery opcje wyposażenia – Confort Pack, Premium, Premium Pack oraz najbardziej luksusowa Flint. W Polsce będzie można zamówić już od czerwca 2009 roku jedną z trzech pierwszych. Najtańsza wersja bedzie dostępna za cenę nieco poniżej 70 tys. zł. Do wyboru jest też dziewięć barw nadwozia. Samochody są już produkowane we francuskim mieście Sochaux. W pierwszym okresie będą dostępne z silnikami: 1,6 VTi i 1,6 HDi. Natomiast jednostki 2,0 HDi i 1,6 HDi z przekładnią automatyczną trafią do sprzedaży dopiero latem, a 1,6 THP i 2,0 HDi (120 kW) z przekładnią automatyczną dopiero jesienią 2009 roku.