- Jeszcze w 2023 r. pierwsi kierowcy powinni skorzystać z publicznego zautomatyzowanego parkingu piętrowego, który powstaje w centrum Katowic
- W jednym czasie parking pomieści nawet 240 pojazdów, a cały proces parkowania będzie ograniczał się do odpowiedniego ustawienia auta na platformie, a później opłaceniu postoju i odebraniu samochodu
- W przypadku problemów z parkowaniem możliwe będzie skorzystanie z pomocy obsługi parkingu, ale jedynie poprzez wysłuchanie udzielanych wskazówek
Ulica Tylna Mariacka w Katowicach — to właśnie tu powstaje pierwszy w Polsce publiczny zautomatyzowany parking piętrowy. Będą mogli z niego korzystać wszyscy kierowcy, którzy będę musieli lub po prostu chcieli zaparkować w pobliżu centrum miasta.
Jedną z największych zalet powstającej konstrukcji jest to, że na stosunkowo niewielkiej powierzchni będzie mogło parkować nawet 240 pojazdów. Kolejnym atutem jest brak konieczności pozostawiania kluczyków do samochodu obsłudze parkingu, bo tej na miejscu po prostu nie będzie.
Jak będzie działał piętrowy parking?
Jak powiedział nam Dawid Kwiecień, PR manager w Katowickiej Agencji Wydawniczej, która jest odpowiedzialna za przekaz informacji dotyczących tej inwestycji, to kierowca będzie odpowiedzialny za odpowiednie ustawienie pojazdu na platformie i zabezpieczenie go, aby podczas parkowania nie doszło do uszkodzenia auta.
Aby skorzystać z nowo budowanego parkingu przy ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach, wystarczy wjechać na specjalną platformę. Później, po zabezpieczeniu pojazdu maszyna w zautomatyzowany sposób przeniesie pojazd na odpowiedni poziom. Odbiór auta będzie możliwy dopiero po opłaceniu postoju (obecnie nie wiadomo, ile będzie kosztowało parkowanie na zautomatyzowanym parkingu). Wtedy maszyna automatycznie sprowadzi platformę na dół, a kierowca po zajęciu miejsca w aucie będzie mógł odjechać z parkingu.
Jak wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A., która odpowiada za nadzór nad inwestycją, pomoc przy prawidłowym ustawieniu pojazdu na platformie zapewnią czujniki optyczne oraz światła ostrzegawcze. Cały proces będzie przypominał ten znany z myjni automatycznych.
Sam parking będzie objęty monitoringiem. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z zaparkowaniem kierowcy będą mogli skorzystać z pomocy i wskazówek udzielanych przez obsługę parkingu poprzez interkomy. Te połączone są ze stanowiskiem obsługi zarządzającej zespołem maszyn. W ramach inwestycji powstaną dwa zespoły maszyn umożliwiające zaparkowanie 240 pojazdów.
- Przeczytaj także: Włożył bilet za szybę, chwilę później dostał mandat
Parking w praktyce
W ramach inwestycji kosztującej ok. 23 mln zł (ok. dwa mln zł więcej, niż pierwotnie zakładano) powstaną dwa zespoły maszyn: jeden o długości ponad 67 m i drugi o długości przekraczającej 45 m. Na cały kompleks parkingowy złoży się 20 wież, z których każda mieści maksymalnie 12 pojazdów. Wysokość jednej wieży wynosi 17 m.
Dzięki uniwersalnej konstrukcji w katowickim parkingu zautomatyzowanym będzie można parkować nie tylko zwykłe samochody osobowe, lecz także SUV-y. Ograniczeniem są tutaj wymiary pojazdu: tj. długość pięć m i wysokość dwa m.
O liczbie wolnych miejsc na piętrowym parkingu zautomatyzowanym na bieżąco będzie informowała specjalna tablica. Ta znajdzie się na ul. Francuskiej, skąd wjeżdża się na ul. Tylną Mariacką. Dzięki temu kierowcy z wyprzedzeniem dowiedzą się, że na 240 miejsc parkingowych dostępnych jest np. 40.