Auto Świat Wiadomości Aktualności Polacy nie rezygnują z zakupu auta. Wyniki badania mówią jasno

Polacy nie rezygnują z zakupu auta. Wyniki badania mówią jasno

Mimo inflacji i coraz wyższych kosztów życia Polacy nie rezygnują z kupna samochodu. Z badania jasno wynika, że nadal chętnie kupujemy samochody.

Portfele Polaków pod lupą
Portfele Polaków pod lupąŹródło: Volkswagen Financial Services

Jak wynika z badania "Portfele Polaków pod lupą", przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services aż 90 proc. osób biorących w nim udział stwierdza, że inflacja w dużym stopniu wpłynęła na ich finanse. Wielu z ankietowanych odczuwa jej skutki w codziennym życiu. Inflacja jednak nie zniechęca Polaków przed zakupem samochodu.

"Ogólna ocena sytuacji gospodarczej i materialnej respondentów w najnowszej edycji naszego cyklicznego badania "Portfele Polaków pod lupą" wskazuje na znaczące obawy związane z inflacją i rosnącymi kosztami życia. Mimo to zainteresowanie zakupem samochodu pozostaje stabilne, co świadczy o wysokim priorytecie, jaki Polacy nadają mobilności w codziennym życiu. Jednocześnie są oni bardziej ostrożni w swoich decyzjach" – ocenia Dariusz Brodnicki, Dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services.

Nowy samochód czy używany?

W 2025 r. zakup auta planuje 43 proc. Polaków. Spośród nich 40 proc. deklaruje chęć zakupu nowego auta z salonu. 60 proc. ma zamiar nabyć samochód używany. Ponad połowa badanych wybrałaby także auto używane w wyższym standardzie wyposażenia niż auto nowe, ale w wersji podstawowej. 47 proc. badanych wskazało, że wybierze auto maksymalnie 5-letnie. 43 proc. deklaruje, że zainteresowane jest samochodem w wieku od 6 do 10 lat.

Samochody używane wybieramy, kierując się przede wszystkim korzystną ceną — 55 proc. badanych. Na nowe auta decydujemy się zaś głównie kierując się niezawodnością (71 proc.) oraz bezpieczeństwem (49 proc.).

Na takie samochody stać Polaków

Jeśli chodzi o przewidywane wydatki na nowe samochody, 43 proc. badanych deklaruje kwoty w granicach od 100 do 150 tys. zł. 22 proc. ankietowanych deklaruje, że na nowe auto zamierza przeznaczyć od 150 do 200 tys. zł. 11 proc. biorących udział w ankiecie zakłada, że wyda więcej niż 200 tys. zł.

W przypadku samochodów używanych 35 proc. ankietowanych wydać zamierza od 25 do 50 tys. zł. 34 proc. deklaruje od 10 do 25 tys. zł. 18 proc. zamierza zdecydować się na auto kosztujące między 50 a 100 tys. zł. Na auto używane w cenie do 10 tys. zł chętnych jest 9 proc. badanych. Na samochód używany w cenie powyżej 100 tys. zł chętnych jest 5 proc. badanych.

Jak sprawdzamy stan techniczny?

55 proc.badanych deklaruje, że wybierają przegląd w niezależnym warsztacie 40 proc.Polaków deklaruje, że wybierze ASO. 29 proc. badanych ma zamiar sprawdzić stan techniczny samochodu poprzez urząd, firmę lub serwis internetowy oferujący takie usługi. 29 proc. ankietowanych stan ma zamiar sprawdzić samodzielnie.

– "Z tegorocznego badania "Portfele Polaków pod lupą" wynika, co również potwierdzają analizy rynkowe, że samochody segmentu premium rosną szybciej niż auta z segmentu popularnego. Natomiast do zakupu samochodu podchodzimy nadal bardzo pragmatycznie, szukając solidnych rozwiązań, szczególnie w kontekście rosnących kosztów. W Volkswagen Financial Services zapewniamy nie tylko atrakcyjne finansowanie zawierające cały pakiet niezbędnych klientowi usług związanych z mobilnością. Produkty te dostępne są w sieci dealerskiej Grupy Volkswagen. Natomiast pewne, sprawdzone auta używane marek Grupy Volkswagen, weryfikowane pod względem technicznym z rzetelną historią, w tym serwisową w ASO, jak również z gwarantowanym przebiegiem nasi klienci mogą zakupić i sfinansować w salonie aut używanych VW FS STORE w Warszawie" – zaznacza Michał Dyc, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Volkswagen Financial Services.

Jaki napęd preferują Polacy?

56 proc. badanych preferuje samochód z silnikiem benzynowym. Auta elektryczne wybiera 4 proc. ankietowanych. Główne bariery w ich zakupie to zdaniem biorących udział w badaniu — wysoka cena (68 proc.), ograniczona liczba punktów ładowania (54 proc.) oraz zbyt mały zasięg (51 proc.).

51 proc. badanych przyznaje jednak, że do zakupu samochodu elektrycznego skłoniłaby ich niższa cena (66 proc.) oraz lepsze infrastruktura ładowania (51 proc.). 25 proc. chciałoby mieć możliwość wypożyczenia i przetestowania samochodu elektrycznego.

– "Jako Volkswagen Financial Services staramy się wspierać naszych klientów w otwarciu się na elektromobilność. Naszym celem jest zapewnienie korzystnego finansowania aut elektrycznych, by były bardziej dostępne dla klientów. Pomóc w tym może także kontynuacja rządowego programu "Mój elektryk", w którym osoby fizyczne oraz jednoosobowe działalności gospodarcze od lutego mogą zawnioskować o nawet 40 000 zł dofinansowania do nowego pojazdu elektrycznego. Środki w wysokości aż 1,6 mld zł będą pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy, a więc będą to środki unijne" – tłumaczy Krzysztof Leszczyński, ekspert ds. elektromobilności w Volkswagen Financial Services.

Kredyt, leasing czy gotówka?

Polacy najczęściej za samochód płacą gotówką. 76 proc. badanych deklaruje, że samochód używany kupiłaby z własnych środków. 11 proc. wybrałoby klasyczny kredyt a 5 proc. kredyt z niskimi ratami z opcją zwrotu na koniec umowy.

Jeśli chodzi o spłatę rat, 40 proc. chciałaby płacić do 1000 zł miesięcznie, 29 proc. do 500 zł, a 20 proc. do 1500 zł miesięcznie. Dodatkowo aż 49 proc. wybiera konkretny model finansowania (gotówka lub kredyt), ponieważ uważa, że właśnie ta metoda opłaca się najbardziej. 36 proc. z powodu przyzwyczajenia.

Jeśli chodzi o samochody nowe, 54 proc. badanych skorzystałoby ze środków własnych, 24 proc. z klasycznego kredytu, a kredyt samochodowy z niskimi ratami i opcją zwrotu auta wybrałoby 17 proc.

Wyniki badania "Portfele Polaków pod lupą" na zlecenie VW FS pokazują też inną ciekawą tendencję – oczekiwania wobec dodatkowych usług przy finansowaniu samochodu. Okazuje się, że w 2025 r. 71 proc. badanych oczekuje przeglądów technicznych, podobnie jak ubezpieczenia. Dużym zainteresowaniem cieszyłyby się usługi serwisowe – wskazało na nie 67 proc. respondentów. Na usługi takie jak serwis opon, obejmujący ich wymianę i przechowywanie, jak również przedłużenie gwarancji fabrycznej, zdecydowałoby się 33 oraz 41 proc. badanych.

Skąd czerpiemy informacje?

O ofertach samochodowych najczęściej czerpiemy informacje z internetowych portali ogłoszeniowych (69 proc.). 54 ankietowanych zasięga języka u rodziny, znajomych i w rozmowie z mechanikiem. 39 proc. badanych szuka informacji na stronach internetowych producentów samochodów.

W stosunku do ubiegłych lat widoczny jest znaczący wzrost osób korzystających z witryn firm finansujących samochody, takich jak www.vwfs.pl. Wybiera je 31 proc. badanych. Może to być sygnał mówiący o tym, że klienci zaczynają zmieniać swoje myślenie i nie patrzą już tylko na cenę ofertową samochodu, lecz na to, ile wyniosłaby ich miesięczna rata z tytułu finansowania.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków