Auto Świat Używane Co warto kupić Lepsze bezstopniowe CVT w Toyocie czy dwusprzęgłowe DSG w Volkswagenie? Zrobiliśmy ranking skrzyń automatycznych

Lepsze bezstopniowe CVT w Toyocie czy dwusprzęgłowe DSG w Volkswagenie? Zrobiliśmy ranking skrzyń automatycznych

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Wiele osób chętnie sięgnęłoby po używany samochód z "automatem", ale boi się takiego rozwiązania. Czy rzeczywiście musi to oznaczać ogromne wydatki na naprawę? Czy można sprawdzić skrzynię przed zakupem?

Skrzynie bezstopniowe CVTAuto Świat / Auto Świat
  • Skrzynia automatyczna to skomplikowany podzespół, ale właściwie serwisowana może pokonać bez awarii kilkaset tys. km
  • Cały czas rośnie liczba przełożeń. Kilkanaście lat temu wystarczały cztery, obecnie jest ich często 7, 8 a nawet 9. To oczywiście komplikuje budowę
  • Producenci aut często twierdzą, że przez całe swoje życie skrzynia nie wymaga wymiany oleju. Serwisy niezależne mówią co innego
  • Lista aut, konkretnych skrzyń biegów, potencjalnych usterek i cen napraw znajduje się w galerii pod tekstem
  • Tak, przekładnia CVT nie jest klasyczną skrzynią automatyczną, ale musiała znaleźć się w tym zestawieniu z kilku powodów

Jeszcze kilkanaście lat temu automatyczna skrzynia w samochodzie była odbierana jako coś gorszego – powolna, na dłuższą metę ryzykowna, a na dodatek odbierająca kierowcy część "zasług" w prowadzeniu samochodu. Za oceanem skrzynie manualne stanowią margines (nawet wśród małych, miejskich aut), w Europie odsetek przekładni automatycznych stale rośnie, ale w wielu segmentach rynku taka skrzynia to ciągle prawdziwy rarytas.

Jak traktować skrzynię automatyczną? Warto zacząć od drobnego usystematyzowania – na rynku mamy wiele rodzajów przekładni określanych jako automatyczne. Mianem "klasyczne" (które tutaj opisujemy) obejmujemy skrzynie biegów wykorzystujące przekładnię hydrokinetyczną oraz zespoły planetarne, sprzęgła i hamulce.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak