Logo
WiadomościAktualnościSiedzenia z włókien... roślinnych

Siedzenia z włókien... roślinnych

Mitsubishi Motors Corporation opracowało nowy materiał pokrycia wewnętrznych powierzchni kabiny pasażerskiej, łączący politereftalan etylenu (PET) oraz włókna bawełny.

Fotel
Onet
Fotel

Materiał będzie nowym dodatkiem do linii "zielonych plastików", czyli technologii materiałów pochodzenia roślinnego. Produkt w pierwszej kolejności posłuży do pokrycia siedzeń pojazdów, a rozpoczęcie produkcji masowej zaplanowano latem tego roku.

W materiałach pokrywających wewnętrzne powierzchnie w pojazdach zwykle stosowano materiały pochodzenia naftowego, takie jak włókna PET, ze względu na ich wytrzymałość i odporność na spalanie. W podstawę z włókien PET nowego pokrycia wpleciono teraz włókna bawełny, które są powszechnie wykorzystywanym materiałem naturalnym przyczyniającym się do obniżania emisji CO2 i ochrony zasobów ropy naftowej.

Materiał ten zachowuje najwyższe standardy przewidziane dla podzespołów motoryzacyjnych dzięki swojej oryginalnej strukturze, a także za sprawą odporności na spalanie, typowej dla włókien bawełny. Materiał może więc być wykorzystywany nie tylko w przypadku siedzeń, ale także podsufitki i elementów dekoracyjnych. Z uwagi na fakt, iż bawełna jest materiałem łatwym do pozyskania, nowy rodzaj pokrycia wnętrza będzie wykorzystywany w samochodach różnego typu.

Wstępne badania potwierdziły, iż emisja CO2 w pełnym cyklu życia (od pozyskania surowców do utylizacji) została zredukowana o 20 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi produktami.

Dążąc do zatrzymania efektu globalnego ocieplenia i spowolnienia wykorzystywania rezerw ropy naftowej, Mitsubishi kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad technologią "zielonych plastików", która zastąpi materiały pochodzenia naftowego wykorzystywane obecnie w przypadku podzespołów motoryzacyjnych.

Warto dodać, że Mitsubishi wprowadziło już do masowej produkcji materiały produkowane z surowców naturalnych - tworzywo wykończeniowe wnętrza z włókien bambusa i polibursztynianu butylenu, maty podłogowe z włókien politereftalanu trimetylenu oraz żywicę fenolową z płynnego drewna.

Koncern zamierza rozwijać technologie, mając na celu stopniowe zwiększanie udziału części przeznaczonych do powtórnego przetwarzania.