Logo
WiadomościAktualnościModele aut z najniższym zużyciem paliwa. Tym razem w rzeczywistych warunkach

Modele aut z najniższym zużyciem paliwa. Tym razem w rzeczywistych warunkach

Rzeczywiste dane dotyczące zużycia paliwa wciąż rozjeżdżają się z tymi, które podają producenci. Wiadomo, że spalanie zależy od wielu czynników, m.in. stylu jazdy, prędkości i warunków jazdy (miasto/trasa), masy przewożonego ładunku, ale tym bardziej najbardziej miarodajne są wyniki uzyskiwane przez kierowców, a nie laboratoryjnych testów. Wiemy, które modele wybrać, żeby do minimum ograniczyć koszty paliwa.

Suzuki Celerio
ACZ / Auto Świat
Suzuki Celerio
  • Rzeczywiste zużycie paliwa różni się od danych producentów i zależy od wielu czynników, których nie bierze się pod uwagę podczas laboratoryjnych testów
  • Wśród najoszczędniejszych modeli dominują oczywiście auta miejskie, ale dzisiaj nawet auta benzynowe potrafią zadowalać się niewielką ilością paliwa
  • Wbrew pozorom napęd hybrydowy nie zawsze oznacza najniższe zużycie paliwa i można znaleźć auta, które w zróżnicowanych warunkach wypadają lepiej od hybryd

Utrzymujące się wysokie ceny paliw zmuszają kierowców do szukania oszczędności. Dlatego też jeśli zależy ci na minimalizacji kosztów użytkowania samochodu, spośród których przeważnie najwięcej ważą wydatki na paliwo, warto rozważyć zakup jednego z modeli z naszej listy. Zwycięzcy to prawdziwi mistrzowie oszczędności.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ile kosztuje paliwo w Polsce i jak można ograniczyć koszty paliwa?

Z danych publikowanych przez serwis e-petrol wynika, że średnia cena detaliczna benzyny Pb95 w Polsce wynosi obecnie 5,88 zł za litr, diesel jest nieco droższy i kosztuje 5,99 zł za litr. To oznacza, że pokonanie 100 km autem benzynowym, który średnio zużywa 7-8 l paliwa na 100 km kosztuje kierowcę nieco ponad 41-47 zł. Wybierając oszczędniejszego diesla, zużywającego średnio 5,5-6,5 l ON, za każde pokonane 100 km trzeba zapłacić od niemal 33 do prawie 39 zł. To niemałe kwoty, bo przemnożone przez liczbę kilometrów pokonywanych w ciągu roku dają już słuszną sumę.

Audi A2 TDI 1.2 TDI
Audi A2 TDI 1.2 TDIAuto Świat

Na szczęście jest dobra wiadomość. Wydatki na paliwo można zminimalizować, choć raczej nie zrobimy tego z dnia na dzień. Chcąc ograniczyć koszt paliwa, warto rozważyć zakup samochodu, który w rzeczywistych warunkach okazuje się oszczędniejszy od konkurentów. Pozostaje tylko pytanie, jak znaleźć informację, które auto jest najoszczędniejsze? Z pomocą przychodzi m.in. niemiecki serwis spritmonitor.de, który publikuje listę najbardziej ekonomicznych modeli samochodów. Wartości zużycia określane są za pomocą danych wprowadzanych przez użytkowników pojazdów, ale jak informuje serwis, do obliczeń wykorzystywane są wyłącznie reprezentatywne wpisy.

Które modele samochodów są najoszczędniejsze?

Modele benzynowe

ModelŚrednie zużycie paliwa w l/100 km
Suzuki Celerio4,6
Toyota Yaris Cross4,6
Toyota Yaris Hybrid4,7
Toyota Aygo X4,8
Hyundai Ioniq4,8
Honda Jazz Hybrid4,9
Suzuki Swace5,0
Lexus LBX5,0
Kia Niro5,1
Nissan Pixo5,1

Diesle

ModelŚrednie zużycie paliwa w l/100 km
Audi A2 3L3,6
Volkswagen Lupo 3L3,7
Citroen AX4,2
Smart Fortwo4,3
Citroen C14,3
Peugeot 1074,3
Toyota Aygo4,6
Citroen C4 Cactus4,7
Seat Arosa4,7
Peugeot 2084,7

Czy dane z Niemiec dotyczące zużycia paliwa są wiarygodne?

Można obawiać się, że skoro dane zużycia pochodzą z niemieckiego rynku, będą niemiarodajne dla Polaków. Teoretycznie tak, największym ograniczeniem jest to, że w zestawieniu mogą pojawiać się modele, które w Polsce są lub były niedostępne. Prawda jest jednak taka, że do naszego kraju sprowadzane są nawet te modele, które oficjalnie nie były dostępne.

Drugą kwestią przemawiającą na korzyść danych płynących z niemieckiego rynku jest to, że wielu tamtejszych kierowców stosuje się do obowiązujących przepisów, a to oznacza, że dane dotyczące zużycia paliwa są wiarygodne. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że nasi zachodni sąsiedzi bardziej dbają o stan techniczny, chociażby po to, żeby auta pozytywnie zaliczały przeglądy techniczne, co sprawia, że stan techniczny ma mniejszy wpływ na ewentualny wzrost spalania.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji