- Ten ranking obejmuje łącznie ponad 500 różnych modeli
- Eksperci oceniają zarówno nowe, jak i samochody, które już jakiś czas są na rynku
- Wyraźnie wskazali pięć marek, które wyjątkowo dobrze dbają o zabezpieczenie antykorozyjne
Od trzech dekad szwedzki magazyn motoryzacyjny "Vi Bilägare" zajmuje się oceną zabezpieczeń antykorozyjnych w samochodach. W jego badaniach znalazło się już ponad 500 różnych modeli, zarówno nowych, jak i starszych aut. Wyniki ujawniają, które samochody są najlepiej przygotowane do walki z korozją, a które radzą sobie z tym problemem najgorzej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW ramach swoich badań "Vi Bilägare' analizuje jakość materiałów oraz technologię stosowaną przez producentów do ochrony przed rdzą. Eksperci oceniają działanie powłok i warstw ochronnych nawet w trudno dostępnych miejscach, takich jak profile zamknięte czy zakamarki pod lakierem. Badania przeprowadza się z użyciem zaawansowanego sprzętu, w tym endoskopów. Przy testach magazyn współpracuje z firmą Rostskyddsmetoder, która specjalizuje się w zabezpieczeniach antykorozyjnych. Ranking obejmuje auta ocenione w skali od 1 do 5 punktów.
"Ranking pokazuje przepaść między pojazdami, jeśli chodzi o odporność na korozję. Przeciętna ocena wynosi 3,1 na 5 punktów" — zaznaczają eksperci.
Które marki aut najmniej rdzewieją?
Ranking jasno wskazuje marki, które najlepiej zabezpieczają swoje samochody przed rdzą. Na czele uplasowało się Porsche z maksymalną średnią 5 punktów. Bardzo dobrze oceniono również Jaguara (4,7 pkt), Nio (4,5 pkt) i BMW (4,1 pkt).
Lista marek z najlepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym:
- 1 Porsche — 5 pkt
- 2 Jaguar — 4,7 pkt
- 3 Nio — 4,5 pkt
- 4 BMW — 4,1 pkt
- 5 Audi — 4,0 pkt
- 6 Mini — 4,0 pkt
- 7 Mercedes — 3,9 pkt
- 8 Renault — 3,7 pkt
- 9 Volkswagen — 3,6 pkt
- 10 Seat — 3,6 pkt
Które marki samochodów rdzewieją najbardziej?
Na przeciwległym biegunie znalazły się Ford i Toyota, które zdobyły zaledwie 2,2 punktu, a tuż za nimi uplasowały się DS, Fiat, Hongqi i Mitsubishi (wszystkie po 2 punkty). Najniżej sklasyfikowano modele Hondy ze średnią oceną 1,8 pkt.
Marki z najgorszym zabezpieczeniem:
- 1 Ford — 2,2 pkt
- 2 Toyota — 2,2 pkt
- 3 DS — 2,0 pkt
- 4 Fiat — 2,0 pkt
- 5 Hongqi — 2,0 pkt
- 6 Lynk&Co — 2,0 pkt
- 7 Mitsubishi — 2,0 pkt
- 8 Range Rover — 2,0 pkt
- 9 Subaru — 2,0 pkt
- 10 Suzuki — 2,0 pkt
- 11 Honda — 1,8 pkt
Jak wygląda ocena zabezpieczeń antykorozyjnych poszczególnych modeli samochodów?
Eksperci *Vi Bilägare* przeanalizowali również konkretne modele starszych aut. Ich lista pokazuje znaczne różnice w skuteczności ochrony antykorozyjnej. Na przykład Alfa Romeo 159 z 2006 r. zdobyła tylko 1 punkt, podobnie jak Jeep Cherokee (2012-2015) czy Peugeot 1007 (2005 r.). Lepiej poradziły sobie niektóre modele Mazdy, Hondy i Toyoty, które najczęściej uzyskiwały 2 punkty.
Poniżej znajduje się alfabetyczna lista konkretnych modeli samochodów wraz z precyzyjną oceną ich zabezpieczenia antykorozyjnego. Najwyższa ocena to 5 pkt.
Alfa Romeo:
- Alfa Romeo 159 (2006) — 1 pkt
Citroen:
- Citroen C3 (2002-2003) — 2 pkt
- Citroen C4 Cactus (2014) — 2 pkt
- Citroen C4 Picasso/Grand Picasso (2008-2009) — 2 pkt
- Citroen DS3 (2010) — 2 pkt
Fiat:
- 500 (2008) — 2 pkt
- 500L (2013) — 2 pkt
- Bravo (2008) — 2 pkt
- Doblo (2003) — 1 pkt
- Grande Punto (2006) — 2 pkt
- Panda — 2 pkt
Honda:
- Honda Accord (2002-2006) — 2 pkt
- Honda Accord Tourer (2008) — 2 pkt
- Honda Civic Hybrid (2005-2006) — 2 pkt
- Honda Civic (2011-2012) — 2 pkt
- Honda Civic Tourer (2013-2014) — 2 pkt
- Honda CR-V (2002-2013) — 2 pkt
- Honda Insight (2009) — 2 pkt
- Honda Jazz (2001) — 2 pkt
Jeep:
- Jeep Cherokee (2012-2015) — 1 pkt
Lexus:
- IS (2005-2006) — 2 pkt
- IS (2013-2014) — 2 pkt
- NX 300h (2014-2015) — 2 pkt
Mazda:
- Mazda 2 (2007) — 2 pkt
- Mazda 3 (2008-2011) — 2 pkt
- Mazda 3 (2003) — 2 pkt
- Mazda 5 (2005) — 2 pkt
- Mazda 6 (2002-2009) — 2 pkt
- Mazda 6 kombi (2007-2011) — 2 pkt
- Mazda 6 kombi (2012-2015) — 2 pkt
Mitsubishi:
- ASX (2010) — 2 pkt
- Colt (2002-2009) — 2 pkt
- Lancer (2008) — 2 pkt
- Outlander (2013) — 2 pkt
- Outlander PHEV (2013-015) — 2 pkt
- Space Star (2012-2013) — 2 pkt
Nissan:
- Juke (2011) — 2 pkt
- Micra (2003) — 2 pkt
- Micra (2011) — 2 pkt
- Note (2013) — 2 pkt
- Qashqai (2007) — 2 pkt
- Qashqai (2014) — 2 pkt
- X-Trail (2007) — pkt 2
Peugeot:
- 1007 (2005) — 1 punkt
- 108 (2014) — 2 pkt 207 (2006) — 2 pkt
- 208 (2013) — 2 pkt
- 508 (2013) — 2 pkt
- 508 SW (2011) — 2 pkt
- 2008 (2013) — 2 pkt
- 4007 (2008) — 1 punkt
- 5008 (2010) — 2 pkt
- Partner (2008) — 2 pkt
Subaru:
- Forester (2008) — 2 pkt
- Forester (2013) — 2 pkt
- Impreza (2007) — 2 pkt
- Justy (2007) — 2 pkt
- Legacy (2003-2004) — 1 punkt
- Outback (2007) — 2 pkt
- Outback (2009-2013) — 2 pkt
- Outback (2015) — 2 pkt
Suzuki:
- Swift (2005) — 2 pkt
- Swift (2011) — 2 pkt
- SX4 S-Cross (2013) — 2 pkt
- Vitara (2015) — 2 pkt
Toyota:
- Auris (2007) — 2 pkt
- Auris Sports Tourer (2013) — 2 pkt
- Avensis (2009) — 2 pkt
- Aygo (2005) — 2 pkt
- Aygo (2005-2013) — 1 punkt
- Corolla Verso (2004) — 2 pkt
- Prius (2004) — 2 pkt
- Prius(2009) — 2 pkt
- Prius Plug-in (2013) — 2 pkt
- RAV4 (2013) — 2 pkt
- RAV4 (2006) — 2 pkt
- Verso (2009-2013) — 2 pkt
- Yaris (2005-2009) 2 pkt
- Yaris (2013) — 2 pkt
Jak skutecznie chronić samochód przed rdzą?
Odpowiednia ochrona przed korozją to jeden z najważniejszych elementów dbania o samochód. Specjaliści zwracają uwagę, że regularna profilaktyka antykorozyjna pozwala zachować dobry stan pojazdu na dłużej. Wskazują, że kompleksowe zabiegi konserwacyjne, takie jak wtryskiwanie środków antykorozyjnych do profili zamkniętych oraz odnawianie ochrony podwozia, powinny być wykonywane systematycznie.
Ważne jest, by tego typu prace powierzać doświadczonym fachowcom. Eksperci podkreślają, że niewłaściwe zabezpieczenie, na przykład zablokowanie fabrycznych otworów odpływowych, może prowadzić do przyspieszenia procesu korozji. Dlatego zalecają, by konserwację przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta i pod okiem specjalistów.
Które samochody są narażone na korozję?
Mimo nowoczesnego wyglądu wielu aut, problem korozji blach pozostaje aktualny. Producenci z Azji, w tym także firmy chińskie, wciąż mają trudności z zapewnieniem skutecznej ochrony antykorozyjnej. Specjaliści zauważają, że w tej kwestii niewiele się zmieniło na przestrzeni lat. Podkreślają również, że chińskie marki są obecnie zagadką, jeśli chodzi o długoterminową niezawodność i trwałość zabezpieczeń antykorozyjnych.
Warto pamiętać, że odpowiednia profilaktyka oraz wybór sprawdzonych rozwiązań mogą znacząco wydłużyć żywotność samochodu, niezależnie od jego pochodzenia. Regularne zabiegi konserwacyjne i fachowa opieka to klucz do uniknięcia kosztownych napraw związanych z korozją.
- Przeczytaj także: Korozja w samochodzie — jak zapobiegać, czym usunąć?