W 1974 roku Golf był pierwszym autem w swojej klasie z poprzecznie umieszczonym silnikiem i napędem na przednie koła. To bardzo rewolucyjne rozwiązania jak na tamte czasy, które w Oplu Kadecie pojawiły się dopiero w 1979 roku, a w Fordzie Escorcie w 1980 roku.
Nadwozie Golfa zaprojektował Giorgetto Giugiaro i w ciągu kolejnych lat stało się ono klasyką nowoczesnego designu. Z czasem wzbogacono ofertę o model GTI (1979 rok), sedana Jettę (1979 rok) oraz cabrio (1980 rok). W Europie sprzedaż pierwszej generacji Golfa zakończyła się w 1984 roku, ale kabriolet produkowany był aż do 1993 roku. Ponadto na platformie pierwszego Golfa powstały dwie generacje Scirocco.
Co ciekawe, w RPA produkcja trwała aż do teraz. Oczywiście, przez te wszystkie lata auto przechodziło wiele zmian. Najnowsza wersja, którą widzicie na zdjęciach, nazywa się CitiGolf, ma zmienione nadwozie i deskę rozdzielczą od Skody Fabii pierwszej generacji, więc Golf I szedł z duchem czasu. I wciąż pozostaje młody, o czym przekonuje reklama, którą możecie zobaczyć poniżej.
W ciągu 25 lat w RPA wyprodukowano 377484 sztuk, a CitiGolf przez wiele lat był najpopularniejszym modelem VW w tym kraju. Jeszcze w 2006 roku wyprodukowano 26800 egzemplarzy, a w tym roku ze względu na kryzys tylko 1690 osób zdecydowało się na CitGolfa. Według producenta o opłacalności można mówić przy 20-25 tys. sztuk rocznie. Ostatnie 1000 egzemplarzy Golfa I będzie mieć specjalną tabliczkę na desce rozdzielczej z numerem finałowego egzemplarza.