- Volkswagen obniża wynagrodzenia menedżerów, dzięki czemu do 2030 r. zaoszczędzi ponad 300 mln euro
- Mimo to ponad 3,5 tys. osób straci pracę w niemieckich zakładach marki
- Cała restrukturyzacja ma zmniejszyć koszty netto o ponad 4 mld euro rocznie
- Zachęcamy do oddawania głosów w plebiscycie, który znajduje się pod artykułem
W ramach planu restrukturyzacji kosztów do końca dekady Volkswagen zamierza obniżyć wynagrodzenia swoich menedżerów o ponad 300 mln euro. Gunnar Kilian, dyrektor personalny, w rozmowie z "Braunschweiger Zeitung" ujawnił też, że cięcia wynagrodzeń w zarządzie będą "nieproporcjonalnie wysokie" w porównaniu do pozostałych stanowisk kierowniczych i pracowniczych. To odpowiedź na żądania związku zakładowego IG Metall i rady zakładowej. Kilian nie podał jednak ani dokładnej kwoty, jaką zaoszczędzi zarząd, ani liczby menedżerów z pomniejszoną pensją.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCięcia wynagrodzeń i likwidacja miejsc pracy w Volkswagenie
Redukcja wynagrodzeń menedżerskich to nie wszystko. W ramach osiągniętego jeszcze przed świętami porozumienia zbiorowego pracownicy Volkswagena zgodzili się na zamrożenie płac w latach 2025 i 2026 – podwyżek w tym czasie nie będzie.
Niestety, nawet tak drastyczne kroki nie pozwolą na zachowanie wszystkich miejsc pracy. Do 2030 r. firma zwolni 35 tys. pracowników, co jest związane z zamknięciem kilku niemieckich fabryk koncernu. Obecnie w sześciu zakładach Volkswagena pracuje około 100 tys. osób.
Cięcia zapewnią Volkswagenowi 4 mld euro oszczędności rocznie
Kilian wskazuje, że w perspektywie średnioterminowej plan oszczędnościowy zredukuje koszty netto o ponad 4 mld euro rocznie. Aż 1,5 mld euro tej kwoty ma pochodzić z oszczędności na kosztach pracy. Dyrektor personalny w rozmowie z niemiecką gazetą apeluje o postrzeganie tej restrukturyzacji jako szansy, a nie obciążenia dla firmy.
"Nasze pojazdy są doskonałe. Jeśli teraz uda nam się trwale obniżyć koszty, nic nie stanie na przeszkodzie naszemu przyszłemu sukcesowi" – powiedział pełen wiary. Kilian jest przekonany, że Volkswagen obrał odpowiedni kurs, a na horyzoncie jest wiele nowych technologii, które zapewnią marce konkurencyjność.