• Najnowsza generacja Hyundaia Tucsona oferowana jest z dwoma silnikami spalinowymi, ale występuje też jako miękka hybryda, hybryda oraz hybryda plug-in
  • Topowa wersja uzyskuje moc 265 KM i w trybie elektrycznym umożliwia pokonanie nawet 74 km
  • Mimo kompaktowych rozmiarów auto zapewnia komfortowe warunki podróży dla całej rodziny i umożliwia zabranie dużej ilości bagażu

Hyundai Tucson - 3 (4) generacje modelu

Historia Tucsona dzieli się na kilka etapów. I to nie dlatego, że Hyundai w pewnym momencie zrezygnował z tego modelu, tylko z powodu zmiany nazwy.

Pierwsza generacja kompaktowego Tucsona zadebiutowała w 2004 r. i była konsekwencją popularności Kii Sportage, której SUV Hyundaia jest bliźniaczym modelem. Mniejszy od dostępnych wtedy Hyundaiów Santa Fe i Terracam, Tucson łączył stosunkowo niewielkie nadwozie z dość przestronnym wnętrzem. Samochód przekonywał do siebie rozsądną ceną i, jak się z czasem okazało, również trwałością. To właśnie te ceny sprawiły, że Tucson pierwszej generacji znalazł wielu nabywców, chociaż prowadził się mniej pewnie niż np. BMW X3, miał mniejszy bagażnik niż także popularna Honda CR-V II, a silniki, nawet diesle, miały wcale nie taki mały apetyt na paliwo. Standardowo samochód miał napęd na przednią oś, napęd na wszystkie koła był opcjonalny.

Już po pięciu latach Hyundai wprowadził drugą generację modelu, która na wielu rynkach, w tym europejskim dostępna była już jako ix35. Stworzony w europejskim centrum projektowym, miał nowocześniejszą sylwetkę, a dzięki większym wymiarom nadwozia gwarantował jeszcze więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż.

konkurentów Foto: Auto Świat
konkurentów

Nazwa Tucson ponownie pojawiła się w 2015 r., kiedy Hyundai zaprezentował 2. (3.) generację modelu. Zaprojektowany pod kierownictwem Petera Schreyera, zyskał jeszcze bardziej awangardową stylistykę. Samochód wyróżniał się dużym, sześciokątnym grillem, masywną sylwetką i nowocześnie zaprojektowanym wnętrzem.

 Foto: archiwum / Auto Świat

Hyundai Tucson - 4. generacja

Już przy pierwszym kontakcie najnowszy Hyundai Tucson 4. generacji, która zadebiutowała w 2020 r., przykuwa uwagę swoim agresywnym wręcz wzornictwem. Z przodu w oczy rzuca się potężny grill, uwagę przykuwają również ciekawie zaprojektowane reflektory i światła do jazdy dziennej. W połączeniu z masywną bryłą nadwozia i „kanciastymi” nadkolami zapewnia to ciekawy i na pewno niebanalny efekt.

 Foto: Hyundai

Chociaż sylwetka auta mogłaby sugerować jego niesamowite zdolności off-roadowe, to w rzeczywistości Tucson nie może równać się z prawdziwymi samochodami terenowymi. Brak reduktora, blokady dyferencjałów, względnie nieduży prześwit, a przede wszystkim tylko jedna wersja z napędem na cztery koła sprawiają, że SUV Hyundaia należy traktować jako typowy samochód osobowy, który w porównaniu z niżej zawieszonymi autami lepiej poradzi sobie na szutrowych i kiepskiej jakości drogach.

Hyundai Tucson - wnętrze - komfort dla całej rodziny

Wiele osób kupując Tucsona liczy na to, że stanie się on dla nich komfortowym, rodzinnym SUV-em. I śmiało można powiedzieć, że nie będą rozczarowani. Mimo swoich kompaktowych rozmiarów - długość 4500 mm (mniej niż w przypadku i30 kombi), szerokości 1865 mm oraz wysokości 1650 mm - samochód oferuje całkiem przestronne wnętrze, zarówno dla osób jadących z przodu, jak i pasażerów siedzących na tylnych fotelach. Wyższe zawieszenie ułatwia wsiadanie do samochodu, a dość wysoko poprowadzona linia dachu gwarantuje wystarczającą ilość miejsca ponad głowami.

 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Tucsona można pochwalić także za (a właściwie projektantom Hyundaia) za łatwość obsługi. Mimo zastosowania dotykowych ekranów, w tym szklanego panelu do obsługi klimatyzacji, wielu kierowców chwali SUV-a Hyundaia za funkcjonalność i prostotę obsługi. W codziennym użytkowaniu powody do zadowolenia daje również system multimedialny, który mimo nowoczesnych funkcji pozostaje czytelny i łatwy do opanowania. Nie bez znaczenia, szczególnie podczas dalszych podróży, pozostaje również dobre wyciszenie wnętrza.

 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Tucson będzie dla wielu osób optymalnym wyborem także pod względem możliwości transportowych. Największą przestrzeń zapewniają modele z bazowym silnikiem 1.6 T-GDI i manualną przekładnią - od 620 do 1799 l. Możliwości transportowe benzyniaków z miękką hybrydą są nieco gorsze - tutaj użytkownicy mają do dyspozycji od 577 do 1756 l. Najgorzej pod tym względem wypada diesel z układem mild hybrid, w którym przestrzeń bagażowa sięga od 546 do 1725 l. Niezależnie od wybranego napędu, przewożenie długich, ale dość wąskich bagaży ułatwia składane (w stosunku 40:20:40) oparcie tylnej kanapy.

 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Hyundai Tucson - wyposażenie - cztery wersje do wyboru

Hyundai Tucson dostępny jest w czterech wersjach wyposażeniowych - Modern, Smart, Executive i Platinum - przy czym każdą z nich można wybrać jedynie w przypadku aut z bazowym silnikiem benzynowym i przekładnią manualną. Samochody ze skrzynią 7 DCT oferowane są z trzema bogatszymi poziomami wyposażenia. Dwie topowe wersje dodatkowo można wzbogacić o pakiet NLine, który został przygotowany z myślą kierowcach oczekujących od SUV-a nieco sportowego charakteru.

Najuboższa wersja jest tak naprawdę już dobrze wyposażona i osoby, które się na nią zdecydują, nie mają powodów do narzekań. Znajdziemy w niej nie tylko komplet poduszek powietrznych (w tym centralną) oraz systemów bezpieczeństwa (ABS + ESC+ DBC + HAC + TSA + MCB), lecz także m.in. szybę przednią z powłoką akustyczną, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, 17-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane fotele przednie, składaną tylną kanapę (40:20:40), obszyte skórą kierownicę (podgrzewana) i dźwignię zmiany biegów, manualną klimatyzację, tempomat, kamerę cofania, system Bluetooth oraz kompatybilny z Android Auto i Apple Car Play system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i tunerem DAB.

Klienci, którzy chcieliby sobie ułatwić obsługę, np. dzięki składanym elektrycznie lusterkom zewnętrznym czy czujnikowi deszczu, muszę sięgnąć głębiej do portfela i zdecydować się na wersję Smart. Ta dodatkowo oferuje np. przyciemniane boczne szyby z tyłu, relingi dachowe, 18-calowe felgi, fotel kierowcy z 2-kierunkową regulacją odcinka lędźwiowego, 2-strefową klimatyzację automatyczną, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, cyfrowe zegary z kolorowym wyświetlaczem (10,25") oraz możliwość dokupienia nawigacji (pakiet Navi).

Wspomniana nawigacja należy do standardowego wyposażenia jeszcze bogatszej wersji, Executive, która kładzie nacisk na jeszcze większy komfort i wygodę. Przednie szyby atermiczne, reflektory LED z funkcją doświetlania zakrętów, podgrzewane siedzenia z przodu i z tyłu, inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go, przednie i tylne czujniki parkowania (oprócz kamery cofania), możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu oraz bezkluczykowy dostęp zbliżają tę wersję do dużo droższych SUV-ów.

Najwięcej w standardzie oferuje najbogatsza wersja Platinum. Ta za sprawą systemu audio premium firmy Krell pozwala poczuć się jak w mobilnej sali koncertowej, a dzięki systemowi kamer 360º oraz systemowi monitorowania martwego pola jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo podczas podróży. To także jedyna wersja, która seryjnie wyjeżdża na 19-calowych felgach aluminiowych i która wyposażona jest w inteligentną klapę bagażnika z regulacją prędkości i wysokości otwierania (za dopłatą dostępna także w Executive).

Hyundai Tucson - silniki - także hybrydowe

W przypadku Tucsona mogłoby się wydawać, że wybór jednostek napędowych jest dość ograniczony. Koreański producent postawił na silnik benzynowy 1.6 T-GDI w dwóch wersjach mocy (150 i 180 KM) oraz jednego diesla. Ten pierwszy jest jednak podstawą nie tylko dla bazowej odmiany Tucsona, lecz także dla modeli z miękką hybrydą 48 V (mild hybrid), samochodów hybrydowych oraz hybrydy plug-in.

 Foto: Hyundai

Punktem wyjścia jest ww. benzynowy silnik 1.6 T-GDI o mocy 150 KM, który współpracuje z 6-biegową przekładnią manualną - napęd przenoszony jest na przednią oś. Ten sam silnik benzynowy jest głównym źródłem napędu także w dwóch wersjach wykorzystujących układ miękkiej hybrydy (48 V). Klienci mają do wyboru model z silnikiem o mocy 150 KM, 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową i napędem na dwa koła oraz wersję z jednostką o mocy 180 KM, która za pomocą takiej samej skrzyni przenosi napęd na wszystkie koła.

Stosowany w miękkiej hybrydzie silnik elektryczny jedynie wspomaga jednostki spalinowe i pozwala odzyskiwać energię, np. podczas hamowania lub zjazdu ze wzniesienia, nieznacznie ograniczając dzięki temu zużycie paliwa. Niewielkie różnice w spalaniu potwierdzają dane techniczne producenta. O ile bazowa wersja z silnikiem o mocy 150 KM i przekładnią manualną zużywa średnio 6,6-7,0 l benzyny na 100 km, to miękka hybryda z taką samą jednostką, ale przekładnią 7 DCT potrzebuje średnio 6,5-6,8 l/100 km. Warto dodać, że model z instalacją 48 V jest cięższy o ponad 65 kg, co oznacza, że przy tej samej masie różnica na korzyść wersji z systemem mild hybrid mogłaby być nieco większa.

Osoby, które oczekują od Tucsona topowych osiągów, powinni zainteresować się hybrydami. Hyundai oferuje dwie wersje: hybrydę 1.6 T-GDI HEV oraz hybrydę plug-in 1.6 T-GDI PHEV. W obu modelach głównym źródłem napędu jest benzynowa jednostka 1.6 o mocy 180 KM, która wspomagana jest przez silniki elektryczne. Łączna moc hybrydy sięga 230 KM, w hybrydzie plug-in mamy do dyspozycji już 265 KM. Wszystkie wykorzystują 6-biegową przekładnię automatyczną, ale w topowej wersji napęd przenoszony jest na wszystkie koła, w hybrydzie można wybrać wersję z napędem na dwa lub na cztery koła. Model 1.6 T-GDI PHEV kusi przy tym swoimi możliwościami. Nie dość, że przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s i uzyskuje prędkość maksymalną 191 km/h, to według producenta średnio we wszystkich fazach zużywa jedynie 1,4 l benzyny na 100 km. Ponadto kierowca może w pełni przejść na tryb elektryczny i przejechać od 62 km (zasięg elektryczny w cyklu WLTP) do nawet 74 km (Zasięg elektryczny w cyklu miejskim WLTP).

 Foto: Hyundai

Miłośnicy diesli nie mają żadnego wyboru. Decydując się na ten rodzaj silnika, godzą się na jednostkę 1.6 CRDI (136 KM), z której napęd poprzez przekładnię 7 DCT przenoszony jest na przednią oś. W tej wersji Hyundai zastosował również układ z miękką hybrydą. Na model z silnikiem Diesla zdecydują się zapewne osoby, które szukają oszczędnego auta - Tucson 1.6 CRDI spala średnio 5,2-5,6 l oleju napędowego na 100 km. O tej wersji powinni zapomnieć klienci, dla których najważniejsze są osiągi. Pod tym względem diesel wypada najsłabiej (przyspieszenie 0-100 km/h w 11,4 s, prędkość maksymalna 180 km/h).

Hyundai Tucson - finansowanie - propozycje dla klientów indywidualnych

Z myślą o klientach indywidualnych i firmowych Hyundai przygotował kilka opcji finansowania. Chociaż zazwyczaj większy wybór mają firmy, to Koreańczycy wyszli naprzeciw oczekiwaniom przysłowiowego Kowalskiego i także dla klientów indywidualnych przygotowali kilka opcji finansowania:

  • Kredyt Easy Move On jest formą finansowania, w której klient spłaca część wartości auta przed jego wymianą na nowe po upływie dwóch, trzech lub czterech lat. W przypadku tego kredytu klient ma gwarantowany odkup samochodu po zakończeniu okresu finansowania i sam decyduje o wysokości wpłaty własnej (od 0 do 30 proc.) oraz sposobie zakończenia umowy: spłata i zatrzymanie obecnie używanego samochodu lub wymiana na nowy.
  • Kredyt od 0% przeznaczony jest dla osób, którym zależy na niskiej wpłacie własnej, i godzą się tym samym na dłuższy okres finansowania. Kredyt dostępny jest już przy braku wkładu własnego, a sama umowa kredytowa podpisywana jest na okres od 6 do 60 miesięcy, przy czym spłaty dokonuje się w równych miesięcznych ratach.
  • Kredyty standardowe tworzą najszerszą grupę kredytów konsumenckich. Klienci mogą wybierać pomiędzy kredytem z odroczoną spłatą, kredytem standardowym, kredytem 50/50 oraz kredytem 3 x 33.
  • Hyundai Abonament pozwala cieszyć się użytkowaniem nowego samochodu bez konieczności jego kupowania. Na koniec umowy klient może zwrócić auto i kontynuować uczestnictwo w programie, zawierając nową umowę - w tym przypadku istnieje możliwość zmiany modelu i wersji. Kwota abonamentu obejmuje obsługę serwisową, ubezpieczenie oraz koszt opon zimowych i ich wymian. Przykładowa rata dla Hyundaia Tucsona Modern z silnikiem 1.6 T-GDI z 6-biegową przekładnią manualną, napędem na jedną oś, limitem przebiegu 20 tys. km/rok i umową na 48 miesięcy wynosi 1776 zł brutto.

Hyundai Tucson - cena - jakość za rozsądne pieniądze

SUV Hyundaia przedstawia się dość atrakcyjnie pod względem cenowym. Najtańszym modelem jest Tucson z silnikiem benzynowym 1.6 (150 KM), 6-biegową przekładnią manualną i napędem na dwa koła. W podstawowej wersji wyposażeniowej auto kosztuje 109 900 zł. Kolejne wersje, tj. Smart, Executive i Platinum, są droższa od podstawowej odpowiednio o 10 tys., 20 tys. i 30 tys. zł.

Miękkie hybrydy dostępne są w autach z bogatszym wyposażeniem. Model z jednostką 1.6 o mocy 150 KM oraz 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową i napędem na dwa koła w wersji Smart kosztuje 133 900 zł. Bardziej wymagający kierowcy, którzy chcą cieszyć się możliwościami, jakie daje napęd 4x4, muszą do tej kwoty dodać jeszcze 11 tys. zł - tyle kosztuje Tucson w wersji Smart z silnikiem 1.6 (180 KM), skrzynią 7 DCT oraz napędem na wszystkie koła.

Najdroższymi opcjami są oczywiście hybrydy. Najtańsza - 1.6 T-GDI HEV 6AT 2WD (230 KM) w wersji Modern - kosztuje 137 900 zł i jest niewiele droższa od miękkiej hybrydy, ale w wersji Smart. Na hybrydę plug-in trzeba przeznaczyć już przynajmniej 177 900 zł (Smart), a wybierając najbogatszą wersję Platinum należy zarezerwować 197 tys. zł.

Na najtańsze auto z dieslem pod maską trzeba przeznaczyć niemal 150 tys. zł. Tyle kosztuje model z wersją wyposażeniową Smart. Na przeciwległym biegunie znajduje się Platinum, która z ceną 170 900 zł jest najdroższą wersją Tucsona.

Hyundai Tucson - wady i zalety kompaktowego SUV-a Hyundaia

Tucson, średniej klasy SUV oferowany przez Hyundaia, mimo swojego stosunkowo krótkiego stażu rynkowego przeszedł już dość długą drogę. Obecny model kusi nowoczesnym wzornictwem, wysokim poziomem zaawansowania technicznego i bogatym standardowym wyposażeniem, szczególnie z zakresu bezpieczeństwa. Chociaż podwyższonym zawieszeniem zachęca do częstszego zjeżdżania z ubitych szlaków, to z racji braku wielu systemów przydatnych w trudnym terenie najlepiej sprawdza się na asfalcie i na szutrowych drogach. Na szczęście niezależnie od jakości drogi, po której się porusza, Tucson gwarantuje pasażerom wygodną, komfortową podróż. Wybierając poziom wyposażenia SUV-a Hyundaia warto zwrócić uwagę na wersję Smart, która pozwala dobrać dowolny z dostępnych silników, skrzyń biegów i rodzajów napędu, a przy tym oferuje opcje, które z nadwyżką spełnią oczekiwania wielu klientów. Przy zakupie Tucsona warto pamiętać o tym, że Hyundai daje na samochód pięć lat gwarancji bez limitu kilometrów oraz osiem lat gwarancji na baterię wysokiego napięcia.