Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Po co w silniku zawór EGR?

21 sty, 17:03

Zawór EGR w układzie recyrkulacji spalin stosowany jest w silnikach od kilkudziesięciu lat, ale wciąż nie udało się stworzyć konstrukcji, które byłyby całkowicie odporne na uszkodzenia

Udostępnij
0
Skomentuj

Zawór EGR pojawił się najpierw w autach przeznaczonych na rynek amerykański, bo tam najwcześniej pojawiły się przepisy drastycznie ograniczające emisję toksycznych związków z rur wydechowych.

Zawór EGR - po co i dlaczego

Po co się je montuje i jak działają? Otóż, jak sama nazwa wskazuje, służą one do wpuszczania spalin z powrotem do cylindrów. Wbrew obiegowej opinii nie chodzi tu wcale o „dopalanie” spalin, ale o to, żeby obniżyć temperaturę w komorze spalania oraz spowolnić nieco ten proces – dzięki temu da się o kilkadziesiąt proc. obniżyć emisję bardzo szkodliwych tlenków azotu (różnych związków występujących zwykle pod wspólną nazwą NOx).

Wpuszczenie spalin do dolotu sprawia, że w zassanym powietrzu zmniejsza się ilość tlenu, więc spalanie przebiega spokojniej (czyt. gorzej), ale za to temperatura w cylindrach wyraźnie spada, dzięki czemu tlen nie łączy się z azotem. Same spaliny nie uczestniczą w reakcji, ale pełnią rolę „wypełniacza” komory spalania. Oczywiście, efektem ubocznym jest też spadek mocy silnika. To dlatego nie da się tak po prostu doprowadzić rurki z wydechu do kolektora dolotowego, by przez cały czas część spalin trafiała znów do cylindrów. Silnik np. na wolnych obrotach dusiłby się, a przy znacznym obciążeniu nie byłby w stanie osiągnąć pełnej mocy.

Spaliny nie mogą trafiać do komór spalania przez cały czas. Zawór jest po to, żeby recyrkulacja spalin nie zakłócała pracy silnika i nie ograniczała mocy maksymalnej

Po to montuje się zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation – recyrkulacja gazów wylotowych), żeby dało się sterować ilością zawracanych do silnika spalin. W większości konstrukcji gazy spalinowe są zawracane tylko w ściśle określonych okolicznościach – zwykle w środkowym zakresie obrotów i przy niskim lub średnim obciążeniu.

Zarówno na wolnych obrotach, jak i przy gazie wciśniętym do podłogi zawór EGR powinien pozostawać zamknięty. Charakterystyka pracy zaworu zależy m.in. od rodzaju silnika – inne parametry (np. ilość wpuszczanych do dolotu spalin) są odpowiednie dla jednostki benzynowej, a inne dla diesla.

Zawór EGR - różne modele

Zawory mogą mieć różną konstrukcję i różne rodzaje sterowania – są otwierane albo pneumatycznie (podciśnieniowo), albo elektrycznie, przy pomocy zintegrowanych z nimi siłowników. Niezależnie od rodzaju zastosowanego rozwiązania typowe usterki są podobne – zwykle wynikają one z zablokowania się zaworu w pozycji otwartej. Efekt jest wtedy taki, że spaliny przez cały czas dostają się do komór spalania.

Zawór EGR - objawy usterki

Typowym objawem jest nierówna praca silnika, pogorszenie osiągów, wzrost zużycia paliwa i oczywiście zapalenie się kontrolki „check engine”. Z reguły dzieje się tak wtedy, gdy sadza, nagary i tłuste osady mechanicznie blokują ruch zaworu. W takich sytuacjach często pomaga wymontowanie tego elementu i staranne oczyszczenie go. Ale nie zawsze – zdarza się, że na skutek zwiększonych oporów uszkadza się np. siłownik wprawiający w ruch zawór.

Jeśli auto spala dużo oleju lub emituje znaczne ilości sadzy z powodu niesprawnego wtrysku, EGR prędzej czy później się zablokuje. Inne usterki silnika też mogą uszkodzić zawór

Na powtarzające się usterki tego typu skazane są silniki, które mają skłonności do nadmiernego spalania oleju lub dymienia np. w wyniku wyeksploatowania układu wtryskowego czy turbosprężarki. Często też zawór EGR nie działa tak, jak powinien w wyniku usterki przepływomierza powietrza zasysanego przez silnik. W starszych autach źródłem problemów mogą być sparciałe podciśnieniowe przewody układu sterującego pracą zaworu.

Szczególnie w silnikach po tuningu EGR może się też przegrzać w wyniku wyższej temperatury spalin, niż była ona zakładana przez konstruktorów. Na tym wachlarz usterek się nie kończy, w nowszych konstrukcjach zawodzą m.in. chłodnice spalin (czyt. więcej w ramce powyżej).

Zawór EGR - ile kosztuje naprawa

W zależności od modelu auta zawór EGR może kosztować od ok. 100 zł do nawet kilku tys. zł. Całkowity koszt naprawy, nawet mimo dostępności niedrogich części, bywa wysoki, bo dostęp do zaworu często okazuje się trudny. Na portalach aukcyjnych oferowane są podejrzanie tanie, podrabiane EGR-y niewiadomego pochodzenia. Ich trwałość jest z reguły bardzo niska, czasem nawet nowe nie chcą działać poprawnie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (75)

No photo
No photo ~mechanic Użytkownik anonimowy
~mechanic :
No photo ~mechanic Użytkownik anonimowy
jestem mechanikiem nie pisze tego aby sie chwalic ale aby stanac w obronie wielu silnikow ktore zekomo sa uznawane za zle a sprawca jest nikt inny jak bruksela heh pomysl by kto a jednak to tam zapadaja decyzje aby montowat te i innesrodki obnizajace c02 do atmosfery a zawor egr wyzadza straszna szkode silnikowi bo tak naprawde odycha zamiast swierzym powietrzem z zewnatrz wciska mu sie ponownie spaliny do cylindra efekt niedzieje sieto odrazu spadek mocy zapchane kanaly w glowicy nagar na zaworach ssacych oraz wydechowych poprostu dramat co sie dzieje w srodku slynny problem odcinania turbiny i spadek mocy w grupie vw ten wlasnie egr i tworzacy sie nagar miedzy innymi przez zlej jakosci paliwo ale i te spaliny ponownie wracajace do srodka powoduja zatrzymanie lopatek w turbinie awarie jest wiele a powod zawsze jeden EGR lub DPF ten ostatni to nowosc ale tez potrafi na robic nie zlej awari niby niema nic w jednym i drugim zlego natomiast to sie sprawdza na zachodzie na dlugich dystansach i dobrym paliwie natomiast w polsce gdzie ludzie sa stale oszukiwani na jakosci paliwa i krotkich dystansach wszystko bedzie umierac
3 kwi 15 08:31 | ocena: 93%
Liczba głosów:140
93%
7%
| odpowiedzi: 11
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LOLO Użytkownik anonimowy
~LOLO :
No photo ~LOLO Użytkownik anonimowy
To tak jak by jeść sałatkę i ciągle odawac do niej 30% gunwa -_- (przykładowo podałem 30% bo stosunek spalin jest różny w róznych rodzajach i modelach silników) nie wspomnę o zasyfiałym kolektorze dolotowym i tym samym zabrudzonymi tez zaworami niejednokrotnie jako mechanik spotkałem się z podparciem zaworów smołą z kolektora dolotowego a co do zaslepiania EGRów w niektórych silnikach faktycznie polepsza nie tylko dynamikę silnika ale równiez zmniejsza spalanie taki zabieg zaznaczam jednak że dotyczy to tylko niektórych silników.
1 kwi 15 16:41 | ocena: 89%
Liczba głosów:55
89%
11%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~michał Użytkownik anonimowy
~michał
No photo ~michał Użytkownik anonimowy
do ~madry:
No photo ~madry Użytkownik anonimowy
3 kwi 15 16:33 użytkownik ~madry napisał
Unia ma racje! Twoje silniki mi zwisaja, liczy sie moje zdrowie! Jezeli ci nie podoba to mozesz chodzic na piechote. Dosc smrodu i zachorowan na raka!
myślę że to chroni Twoje zdrowie w znacznie mniejszej skali niż Ci się wydaje. Myślisz ze co się dzieje z sadzą z filtra cząstek stałych np? Najczęściej się go wypala i wszystko trafia do atmosfery. Poza tym nie wszyscy przestrzegają tego żeby produkty ropopochodne oddawać do recyklingu, a takie np czyszczenie silnika z osadów spowodowanych EGR-em wymaga naprawdę sporo ropy/bądź innych środków myjących(nie wspominając o tym że często się widzi ze ktoś myje takie rzeczy myjka ciśnieniową na trawie za warsztatem) poza tym - im więcej syfu w silniku, tym więcej części jest narażone na uszkodzenie - powoduje to zapotrzebowanie na nowe części - fabryki zwiększają produkcję zwiększając przy tym produkcję CO2. To jest jedno wielkie błędne koło.
3 kwi 15 21:23 | ocena: 87%
Liczba głosów:45
87%
13%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~QŃ Użytkownik anonimowy
~QŃ :
No photo ~QŃ Użytkownik anonimowy
Do "neon" nie masz racji zaslepienie zaworu zmniejsza spalanie zresztą jak to nawet w artykule napisali silnik jest mocniejszy z tym że sprawa jest tego typu iż zależy to od rodzaju silnika i rocznika w nowszych autach czyli tych które monitoruja egr należy przeprogramowac ECU ponieważ przepływomierz przy zaslepienu widzi zbyt duża ilość powietrza dlatego samo zaslepienie nie wystarczy ale po zmianie oprogramowania spalanie napewno spadnie ponadto jeżeli świeci się nam kontrolka "Engine" świadczy to usterce i pracy w trybie awaryjnym a wtedy napewno będzie więcej palił a ta owa napewno się zapali po samym zaslepieniu bez przeprigramowania więc jeśli zaslepienie Egr nsprawilo że twój samochód więcej pali to po prostu zmień warsztat albo nie "naprawiaj" sam
1 kwi 15 14:43 | ocena: 81%
Liczba głosów:26
81%
19%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
~Jan
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
do ~.:
No photo ~. Użytkownik anonimowy
3 kwi 15 17:20 użytkownik ~. napisał
Masz rację mechanic
Ja dodam tu jeszcze downsizing ( już niedługo to będą pewnie silniczki 0,4L z kilkoma turbinami), wszechobecna elektronika i ogólnie projektowanie i produkowanie nie samochodów tylko smartfonów z doczepionymi kółeczkami
Taa.. Rozwój technologii silników zatrzymał się jakieś 50 lat temu, a potem nastąpiło jedynie nieznaczne ich ulepszanie. Za to ceny samochodów podwoiły się w okresie jakichś 7 lat. Co takiego rewolucyjnego wymyślono, że samochody tak podrożały? Połączenie z iphonem? Wyświetlacz dotykowy? A może dpf egr turbo pompowtryski za 20 tysięcy?
3 kwi 15 21:13 | ocena: 97%
Liczba głosów:37
97%
3%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mamrecht Użytkownik anonimowy
~mamrecht :
No photo ~mamrecht Użytkownik anonimowy
EGR jest po to żeby zaraz po zakupie samochodu, za 200zł go zaślepić! Nie dajcie sobie ludzie wmawiać, że tu chodzi o jakąś ekologię, ratowanie sarenek czy inne bzdury. Tu chodzi o to aby "zgodnie z prawem" przyspieszyć zużycie silnika, a co za tym idzie zmusić właściciela pojazdu do kosztownych napraw. Można by rzec, że to jeden z elementów planowanego starzenia silnika.
3 kwi 15 12:17 | ocena: 87%
Liczba głosów:61
87%
13%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Grzegorz Brzęczyszczykiewicz Użytkownik anonimowy
~Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
No photo ~Grzegorz Brzęczyszczykiewicz Użytkownik anonimowy
do ~kolo:
No photo ~kolo Użytkownik anonimowy
3 kwi 15 07:28 użytkownik ~kolo napisał
nie bardzo rozumiem tej niby podwyższonej temp w cylindrach ,przecież jeżeli zaślepimy i gorące spaliny nie trafiają już do cylindrów a trafia tam samo chłodne powietrze to chyba będzie w nich chłodniej a nie cieplej ? Mam Peugeot BOXER 2.2 po założeniu m
nie chodzi o temperaturę powietrza, a o temperaturę podczas spalania. Jak spalanie zachodzi z czystym powietrzem, to powstaje wyższa temperatura i moc jest większa, a jak ze spalinami, z mniejszą ilością tlenu, to gorzej się pali, jest niższa temperatura i moc jest mniejsza.
3 kwi 15 21:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:12
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~. Użytkownik anonimowy
~.
No photo ~. Użytkownik anonimowy
do ~mechanic :
No photo ~mechanic Użytkownik anonimowy
3 kwi 15 08:31 użytkownik ~mechanic napisał
jestem mechanikiem nie pisze tego aby sie chwalic ale aby stanac w obronie wielu silnikow ktore zekomo sa uznawane za zle a sprawca jest nikt inny jak bruksela heh pomysl by kto a jednak to tam zapadaja decyzje aby montowat te i innesrodki obnizajace c02
Masz rację mechanic
Ja dodam tu jeszcze downsizing ( już niedługo to będą pewnie silniczki 0,4L z kilkoma turbinami), wszechobecna elektronika i ogólnie projektowanie i produkowanie nie samochodów tylko smartfonów z doczepionymi kółeczkami
3 kwi 15 17:20 | ocena: 97%
Liczba głosów:33
97%
3%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Tomekk Użytkownik anonimowy
~Tomekk :
No photo ~Tomekk Użytkownik anonimowy
Niech mi ktoś wytłumaczy skąd to się bierze.. Prawie wszędzie, gdzie czytam, po zaślepieniu zaworu EGR wzrasta temperatura w komorze spalania i dlatego ludzie odradzają ten zabieg, bo prowadzi do szybszego zużycia silnika.. Jakim cudem? Jak to jest, że gorące spaliny wpadające do dolotu, który w dieslach jest dodatkowo schładzany przez intercooler mają obniżyć temperaturę spalania w komorze silnika? No i nie piszcie, że z powodu zwiększenia dawki paliwa, bo przepływka podaje odczyt 2x więcej zasysanego powietrza. Przypomnę, że sterownik oblicza dawkę w oparciu o kilka innych parametrów - m.in. stopnia wciśnięcia gazu, obciążenia silnika. Także nie ma tutaj mowy, jak to wiele osób piszę, że zatykając EGR mamy 2x większe zużycie paliwa... Bzdura... Pokusiłbym się o stwierdzenie, że nawet spada zużycie, gdyż silnik nie potrzebuje większego "kopa" paliwem do ponownego przepalenia spalin i aby się nie dać zdławić.
11 lis 15 18:40 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
60%
40%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bezczel Użytkownik anonimowy
~bezczel
No photo ~bezczel Użytkownik anonimowy
do ~mechanic :
No photo ~mechanic Użytkownik anonimowy
3 kwi 15 08:31 użytkownik ~mechanic napisał
jestem mechanikiem nie pisze tego aby sie chwalic ale aby stanac w obronie wielu silnikow ktore zekomo sa uznawane za zle a sprawca jest nikt inny jak bruksela heh pomysl by kto a jednak to tam zapadaja decyzje aby montowat te i innesrodki obnizajace c02
Zgadza się niedawno czyścilem kolektor dolotowy to było tam pełno takiego twardego zaschnietego nalotu który zmniejszal przepływ powietrza.
3 kwi 15 12:15 | ocena: 100%
Liczba głosów:16
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Po co w silniku zawór EGR? (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego