• Awaria przepływomierza zazwyczaj oznacza np. wyższe spalanie i spadek osiągów
  • Wymiana przepływomierza na ogół okazuje się dość prosta
  • Warto kupić oryginalną część, a nie tani zamiennik

Usterka przepływomierza daje zazwyczaj co najmniej kilka objawów, ale poprawne zdiagnozowanie jej może być utrudnione choćby ze względu na to, że podobny efekt wywołuje np. awaria sondy lambda. Ważne: nawet podpięcie auta pod komputer nie zawsze wskazuje na uszkodzenie przepływomierza.

Przepływomierz — objawy usterki

  • wzrost średniego spalania
  • spadek dynamiki
  • zaświecenie się kontrolki awarii silnika (nie zawsze!)
  • dymienie z układu wydechowego – nieprawidłowy skład mieszanki
  • falowanie obrotów na biegu jałowym,
  • a nawet nieznaczne pogorszenie kultury pracy jednostki napędowej. 

Przepływomierz — jak to działa?

Przepływomierz — jak sama nazwa wskazuje — mierzy ilość/masę powietrza zasysanego do silnika. Jak doskonale wiecie, paliwo (np. olej napędowy, benzyna, LPG) spala się jedynie w obecności powietrza — i to właśnie na podstawie danych dostarczanych przez przepływomierz, komputer (ECU) jak najdokładniej oblicza dawkę paliwa potrzebną w danej chwili. Chodzi m.in. o to, żeby jak najbardziej ograniczyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji oraz uzyskać idealne warunki pracy jednostki napędowej. Przepływomierz, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z silnikiem o zapłonie iskrowym, czy benzynowym, zawsze pełni więc bardzo podobną funkcję, choć w dieslach parametry dostarczane przez "przepływkę" mogą mieć wpływ na sterowanie recyrkulacją spalin, natomiast w benzyniakach — na kąt wyprzedzenia zapłonu.