• Wszystkie trzy auta okazały się oszczędne
  • Pomiary dynamiki również dały podobne wyniki, ale...
  • ...spalanie testowe to totalna abstrakcja

Toyota Corolla wróciła. Przez dwie generacje nazywała się Auris (swoją drogą – całkiem fajne określenie), ale w końcu kompaktowej Toyocie pozwolono wrócić do nazwy, którą nosiła przez jedenaście (!) generacji od 1966 r. Dwunasta odsłona Toyoty Corolli nie jest już w ogóle oferowana jako diesel, ale za to występuje w wersji hybrydowej, tym razem w dwóch wariantach mocy. Czy realnie ma z takim napędem szanse i czy na co dzień dobrze się sprawuje?

Żeby to sprawdzić, porównaliśmy hybrydową Toyotę Corollę z dwoma innymi kombi z różnymi typami silników: Forda Focusa napędza nowoczesna trzycylindrowa jednostka benzynowa, a Peugeota 308 – wyrafinowany mocny diesel. Jako kombi Toyota Corolla nazywa się Touring Sports i ma dłuższy rozstaw osi niż hatchback (2,7 m zamiast 2,62 m).

Generalnie przekłada się to na przestronność, w drugim rzędzie siedzeń jest sporo miejsca na długie nogi. Mało powiedziane – jest go bardzo dużo, tyle co w najprzestronniejszych limuzynach klasy średniej. Gorzej z przestrzenią nad głową – dorośli muszą ją pochylić. Tego można było uniknąć – wystarczyło, żeby nadwozie było wyższe o kilka centymetrów. Styliści z pewnością poradziliby sobie z takim wyzwaniem.

Bagażnik połyka imponujące – jak na auto z napędem spalinowo-elektrycznym – 581-1591 litrów, jednak Toyota może wziąć na pokład tylko 399 kg i ciągnąć na haku ledwie 750 kg. W kombi ma to ogromne znaczenie. O tym, że może być lepiej, świadczą wyniki rywali – w Peugeocie na przykład te wartości wynoszą odpowiednio 489 kg i 1,6 t.

W bagażniku mieści się 610-1660 litrów – najlepsza wartość w tym porównaniu i minimalnie więcej niż oferuje Ford. Peugeot 308, szczególnie w wersji kombi, prezentuje się elegancko – z zewnątrz, jak i w środku. Trzeba się tylko przyzwyczaić do nietypowego kokpitu z małą kierownicą i wysoko umieszczonymi zegarami.

Zawsze podkreślamy – i zrobimy to także tym razem – że nie jest to rozwiązanie dla każdego. Niezbyt fajnie jest za to z tyłu: znacznie mniej miejsca niż w Fordzie Focusie i Toyocie Corolli, można wręcz mówić o różnicy klas. Jak to możliwe – nie mamy pojęcia. Nie wiadomo, gdzie zmarnowano dodatkowe centymetry rozstawu osi (w kombi jest on aż o 11 cm dłuższy niż w hatchbacku, a to bardzo duża różnica).

W Fordzie Focusie z tyłu podróżuje się o wiele przyjemniej. Z przodu z kolei polecamy wybór wygodnych foteli ergonomicznych (dopłata 1300 zł w wersji Titanium), atestowanych przez AGR (Aktion Gesunder Rücken – Ruch na rzecz zdrowych pleców w Niemczech). Bagażnik mieści od 608 do 1653 litrów, natomiast pod względem ładowności Ford Focus wypada najlepiej i może przyjąć 526 kg. Maksymalna masa holowanej przyczepy z kolei wynosi 1,5 t.

Forda Focusa napędza 1,5-litrowy silnik o mocy 150 KM – to o 30 KM mniej niż mają Toyota Corolla i Peugeot 308. Jednak tę różnicę częściowo niweluje aż o 100 kg niższa masa Focusa. Poza tym jego 3-cylindrowa jednostka jest bardzo udaną konstrukcją – lekko się wkręca na obroty, ma żywego ducha i świetnie uzupełnia dynamiczny charakter Forda Focusa. Żaden z rywali z tego porównania nie jeździ tak zwinnie, nie wpasowuje się w zakręty tak bezpośrednio i pewnie, a jednocześnie nie filtruje uszkodzeń jezdni tak sumiennie, jak Ford Focus.

W Peugeocie 308 komfort jazdy psują 18-calowe koła. Na poprzecznych nierównościach i dziurach zawieszenie stuka, Peugeot 308 nie trzyma się drogi tak pewnie, jak Ford Focus . Szczególnie trzeba uważać na drobnych nierównościach na łuku drogi, gdyż Peugeot 308 potrafi podskoczyć i zmienić pozycję na jezdni.

Układ kierowniczy Peugeota 308 ma w sobie coś sztucznego, auta nie prowadzi się tak harmonijnie, jak Forda Focusa. Bardzo udana jest za to kombinacja 2-litrowego HDi o mocy 178 KM z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Diesel aksamitnie i cicho pracuje, żwawo reaguje na gaz i mocno ciągnie. Przekładnia zmienia biegi gładko i spokojnie. I nie dajcie się zwieść wynikom pomiarów przyspieszeń i elastyczności – jeśli spróbujecie przyspieszyć z niskich obrotów, 400 Nm momentu obrotowego nie będzie miało sobie równych w tym porównaniu.

Toyota Corolla ze swoim 180-konnym układem hybrydowym też żwawo jeździ. Od 0 do 100 km/h potrzebowała według naszych pomiarów 8,8 s. Jej prędkość maksymalna została jednak elektronicznie ograniczona do 180 km/h – rywale nie mają takich kagańców i pozwalają jechać jeszcze szybciej, ale mądrzy kierowcy, na tyle dojrzali, by przestrzegać przepisów, nie powinni się tym przejmować.

Toyota Corolla jest za to mistrzynią w innej dyscyplinie: pozwala niezwykle płynnie i przyjemnie poruszać się po mieście, nawet w gęstym ruchu „stop-and-go”, czy też spokojnym tempem poza miastem. Toyocie udało się osiągnąć w ogólnym zestrojeniu Corolli bardzo udany kompromis, który pozwala kierowcy się odprężyć. Zawieszenie na długich pofalowaniach jezdni pracuje harmonijnie, gorzej sobie radzi za to z krótkimi nierównościami.

Jeżeli jednak ktoś ma ciężką nogę, często goni czas, jadąc autostradą, to powinien przemyśleć zakup Toyoty. Nadal bowiem silnik najpierw nabiera obrotów, a dopiero potem, po krótkiej zwłoce, auto przyspiesza. Aluminiowa jednostka spalinowa od 3000 obrotów zaczyna być głośna. To jednak najlepszy wybór do miasta. No a spalanie?

Toyota obiecuje 5,2 l/100 km – poza miastem to nie do osiągnięcia. W naszym teście Corolla spaliła 6,9 l. Pętla pomiarowa obejmuje bowiem też odcinek autostradowy. Robimy tak zawsze i inne samochody też go muszą zaliczyć.

A ile spaliły Ford Focus i Peugeot 308?

Cierpliwości, tego dowiecie się już za chwilę! I weźcie pod uwagę, że mamy tu diesla z automatem, benzynę turbo z manualną skrzynią biegów oraz hybrydę z silnikiem benzynowym, który z kołami łączy układ przekładni planetarnych z poślizgiem elektrycznym. Na logikę wypada spodziewać się bardzo rozbieżnych wyników pomiarów spalania w tak różnych samochodach. A tymczasem... Widzicie to spalanie? Jest prawie identyczne!

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - wyniki pomiarów drogowych (oceniane).

Ford Toyota Peugeot
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 3,2 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 8,8 s 8,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,0 s 14,0 s 14,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,9 s 4,7 s 5,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 6,1 s 5,8 s 6,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1424/526 kg 1556/399 kg 1531/489 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 58/42 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,2 m 11,4/11,6 m 11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,7 m 36,9 m 38,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,7 m 37,8 m 37,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe i emisja CO2 6,8 l = 162 g/100 km 6,9 l = 164 g/100 km 6,6 l = 176 g/100 km
Zasięg 800 km 620 km 780 km

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - wyniki pomiarów kabin (oceniane)

Dane Jednostka Ford Focus kombi Toyota Corolla kombi Peugeot 308 SW
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1155 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1460 1450 1480
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 990 985 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 240 235 225
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 755 795 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1440 1435
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 920 945
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 350 350

Indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość od oparcia tylnej kanapy do oparcia fotela kierowcy po jego uprzednim odsunięciu od pedału hamulca o 100 cm, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producenta Focus Corolla 308
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy/R4/16 + elektryczny diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni + pośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1987 1997
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/6000 153/3000 + elektryczny 109/bd. 178/3750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 240/1600 190/4400 + elektryczny 202/bd. 400/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 208 180 (ograniczona elektronicznie) 223
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa automatyczna, bezstopniowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 608-1653 581-1591 610-1660
Pojemność zbiornika paliwa (l) 55 43 52
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 5 Falken Ziex ZE914 B EcoRun Michelin Pilot Sport 3
Rozmiar opon testowanego auta 215/50 R 17 225/40 R 18 225/45 R 18
Emisja CO2 według cyklu WLTP (g/km) 143 121 161
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1500/675 750/450 1600/750

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Focus Corolla 308
Wersja wyjściowa 1.5 EcoBoost Titanium 2.0 Hybrid Executive 2.0 BlueHDi GT
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe S/S/S S/S/S S/S/S
Światła dzienne LED/pełne LED statyczne/matrycowe LED S/3650 (pakiet)/6000 zł (pakiet) S/S/8900 zł (pakiet) S/S/N
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/1450 zł S/2500 zł S/S
Bluetooth/USB/DAB/Apple CarPlay/Android Auto S/S/800 zł/S/S S/S/5000 zł**/N/N S/S/800 zł/N/N
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary 1750 zł/N S/S N/N
Elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika 1 900 zł 8900 zł (pakiet) N
Elektrycznie sterowane szyby p/t/kluczyk zbliżeniowy S/S/S S/S/S S/S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2900 zł (pakiet) N/S S/3100 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie 2500 zł (pakiet za obie opcje) S/S S/S
Kamera cofania/system automatycznego parkowania 2500 zł (pakiet za obie opcje) S/S 1300/2800 zł (pakiet)
Podgrzewane przednie fotele/kierownica 1750 zł (pakiet za obie opcje) S/S S/N
Elektrycznie sterowany fotel kierowcy/skórzana tapicerka 5400 zł (pakiet za obie opcje) 8900 zł (pakiet) 11 900 zł (pakiet za obie opcje)
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcy S/2900 zł (pakiet) S/S 1800 zł/S
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu 2900 zł (pakiet)/S S/S S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania 2000 zł (pakiet za obie opcje) S/S 2800 zł (pakiet)/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2200/3650 zł (pakiet, 17 cali) 2300/8900 zł (pakiet, 18 cali) 2400 zł/S (18 cali)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Forda zawiera także fotele AGR za 1300 zł; **zawiera nagłośnienie JBL

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

gwarancja/ceny Focus Corolla 308
Cena wyjściowa 81 800 zł 132 400 zł 127 100 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 42,5 proc. 46 proc. 51,4 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 15 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 104 350 zł* 143 800 zł 148 000 zł

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Ford Toyota Peugeot
Przestronność z przodu 40 32 31 32
Przestronność z tyłu 30 22 25 19
Pojemność bagażnika 25 24 23 24
Ładowność 15 12 9 11
Widoczność 20 17 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26 24
Ergonomia obsługi 20 16 14 12
Jakość wykończenia 20 16 16 15
Suma punktów 200 166 160 154
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Ford Toyota Peugeot
Przyspieszenie 25 20 20 20
Elastyczność 25 23 24 23
Poziom hałasu 15 13 12 12
Skrzynia biegów 15 10 13 14
Zachowanie na drodze 30 28 26 26
Komfort jazdy 30 24 23 21
Układ kierowniczy 15 14 14 13
Średnica zawracania 5 4 3 4
Skuteczność hamulców 40 37 30 28
Suma punktów 200 173 165 161
Koszty Maks. pkt. Ford Toyota Peugeot
Cena po doposażeniu 50 31 23 22
Utrata wartości 15 12 9 6
Zużycie paliwa 30 25 25 26
Wyposażenie – komfort 40 36 36 34
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 25 21
Ubezpieczenia 10 7 5 5
Gwarancja 15 14 10 8
Przeglądy 10 9 6 9
Suma punktów 200 156 139 131
Wynik końcowy 600 495 464 446
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Bild

Ford Focus 1.5 EcoBoost, Peugeot 308 2.0 BlueHDI, Toyota Corolla Hybrid - podsumowanie

Znacie kogoś, kto spodziewałby się tego, że trzy auta z różnymi koncepcjami napędu spalą prawie tyle samo paliwa? My nie. Wyniki pomiarów spalania to najlepsza wiadomość dla Forda, który okazał się równorzędnym rywalem ekonomiki jazdy wobec diesla i...

No właśnie. Nowa Corolla z pewnością liczyła na więcej jeżeli chodzi o całe porównanie i mniej w zakresie zużycia paliwa. Ale test spalania, obejmujący autostradę, jest dla hybrydy bezlitosny. To, dla czego warto jednak wybrać hybrydę Toyoty, to fantastyczna płynność jazdy miejskiej.

Ford imponuje angażującym układem jezdnym i kierowniczym oraz rozsądnym spalaniem, a Peugeot – potężną siłą, jaką jego diesel dysponuje na niskich obrotach. 308 SW jest jednak zdecydowanie za ciasne z tyłu. Toyota i Peugeot: hamulce nie imponują.

A jakie jest Twoje zdanie? Czy hybryda powinna palić tyle, co benzyna, a benzyna tyle co diesel? Zapraszamy do komentowania!