• W nowoczesnych autach zwykle stosuje się dwie sondy lambda – jedną przed katalizatorem i drugą za nim
  • Pierwsza dostarcza informacji potrzebnych do sterowania pracą silnika, a druga kontroluje, czy układ oczyszczania spalin działa poprawnie
  • Sondy lambda nie warto zastępować tanimi zamiennikami

Sonda lambda — objawy usterki

Najczęściej pierwszym zauważalnym symptomem tego, że sonda lambda działa nieprawidłowo lub zupełnie nie działa, jest zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki "check engine". Często bywa tak, że sonda wprawdzie działa, ale przesyła do sterownika błędne wyniki. Wówczas pokładowy system samodiagnozy może nie zauważyć usterki i kontrolka się nie zapali.

Jeśli sonda lambda przekłamuje, silnik może pracować nierówno, będzie mu też brakowało mocy i zwiększy się zużycie paliwa. W razie wystąpienia takich objawów z wizytą w warsztacie nie ma co zwlekać. Producenci sond lambda zalecają, żeby sprawdzać ich działanie co 30 tys. km.