Auto Świat Porady Eksploatacja Nowy biznes: czyszczenie filtrów DPF

Nowy biznes: czyszczenie filtrów DPF

O zaostrzeniu norm obowiązujących podczas rutynowego badania diesli na stacjach kontroli pojazdów dopiero się mówi, a już właściciele warsztatów zauważają nowe zjawisko: coraz więcej kierowców pyta nie o usunięcie filtra DPF, tylko o możliwość przywrócenia DPF-a, który został wycięty. Albo o możliwość naprawy filtra DPF, który źle działa. To sprawia, że rodzi się nowa specjalność: regeneracja filtrów DPF.

Czyszczenie filtra DPF: sł¨żą do tego specjalne maszyny przepuszczające przez urządzenie zawirowaną mieszankę płynu czyszczącego z powietrzem
Czyszczenie filtra DPF: sł¨żą do tego specjalne maszyny przepuszczające przez urządzenie zawirowaną mieszankę płynu czyszczącego z powietrzemAuto Świat
  • Zużycie filtra DPF polega na wypełnieniu się jego wkładu popiołem, czego nie należy mylić z wypełnieniem filtra sadzą
  • Popiół w filtrze DPF, w przeciwieństwie do sadzy, nie wypala się w procesie automatycznej regeneracji filtra
  • Zużyty filtr DPF można regenerować – służą do tego specjalne maszyny

Automatyczna regeneracja sprawnego filtra DPF polega na tym, że gdy filtr z czasem zapełni się sadzą, system jest w stanie się jej pozbyć. Zasada działania układu polega na tym, że węgiel (sadza) podgrzany do temperatury 550-600 stopni Celsjusza zamienia się w dwutlenek węgla i wodę – w takiej niegroźnej postaci opuszcza auto. Niestety, sadza to nie wszystko, co trafia do filtra. Silnik oprócz oleju napędowego spala również olej silnikowy, co wiąże się z powstawaniem popiołów. Niestety, popioły, które trafiają do filtra DPF, nie wypalają się wraz z sadzą – zostają w filtrze na zawsze, stopniowo ograniczając jego pojemność, wymuszają coraz częstsze procesy dopalania filtra i generując związane z tym problemy. Kiedyś te problemy skłaniały właścicieli aut do zlecania usługi usunięcia filtra DPF, co obecnie wiąże się z poważnymi kłopotami prawnymi: odsprzedaż używanego samochodu bez filtra DPF może wiązać się z roszczeniami nabywcy, coraz częściej też policja bada zadymienie spalin diesli. Tymczasem aby w znaczącym stopniu zregenerować filtr cząstek stałych, wystarczy usunąć z niego popiół i inne zanieczyszczenia. Tylko jak, skoro wkład ceramiczny filtra zamknięty jest w stalowej obudowie? Nie stanie się to automatycznie, nie da się wymusić elektronicznie procesu usuwania popiołów w warsztacie nieposiadającym specjalistycznego sprzętu, ale taką usługę może wykonać warsztat posiadający urządzenie służące do czyszczenia filtrów DPF.

W naszym kraju dynamicznie rośnie popyt na usługę czyszczenia filtrów DPF

Tak jak kiedyś klienci warsztatów pytali o usługę usuwania filtrów DPF, tak obecnie właściciele kilkuletnich samochodów z silnikami Diesla zainteresowani są wymianą albo regeneracją filtrów DPF (a w niektórych wypadkach – przewróceniem wcześniej usuniętych DPF–ów). Rynek zmieniają same rządowe zapowiedzi wprowadzenia bardziej rygorystycznych norm badania spalin, które już zostały opracowane przez instytut Transportu Samochodowego i czekają na wdrożenie. Widać też, że maleje akceptacja społeczna dla dymiących samochodów – a pojazd z usuniętym filtrem DPF dymi na czarno. Wyjazd za granicę samochodem z usuniętym filtrem cząstek stałych oznacza ryzyko kary – nawet 3500 euro.

To wszystko sprawia, że rodzi się nowa gałąź biznesu warsztatowego: kompleksowa regeneracja filtrów cząstek stałych – zarówno w samochodach osobowych jak i ciężarowych oraz w autobusach. A warto wiedzieć, że od 1 września 2017 roku także samochody benzynowe muszą opuszczać fabrykę wyposażone w filtr cząstek stałych GPF.

Firmy prowadzące tego typu dzialalność nie narzekają na brak klientów

Jedną z metod czyszczenia filtrów cząstek stałych jest metoda hydrodynamiczna. Filtr cząstek stałych wymontowuje się z samochodu i umieszcza w maszynie. Filtr poddawany jest działaniu silnie zawirowanej mieszanki płynu czyszczącego z powietrzem, która przepływa przez jego wnętrze, usuwając sadzę, popioły i olej. W zależności od modelu maszyny można umieścić w niej większy albo mniejszy filtr, gdzie jest on czyszczony, a następnie suszony. Po tej operacji sprawdzana jest przepustowość filtra, dobry wynik jest jednoznaczny z powodzeniem operacji. Skuteczność specjalistycznych maszyn produkowanych przez firmę Otomatic jest bliska 100 proc. Sama operacja jest prosta – jedna maszyna może w ciągu jednego dnia zregenerować nawet kilkanaście filtrów. Przy cenie usługi rzędu 400-600 zł zwrot inwestycji (koszt maszyny to od 55 tys. zł) zwraca się szybko. Tak naprawdę warsztat, który inwestuje w maszynę do czyszczenia filtrów, kupuje nie tylko sprzęt, ale też niezbędną wiedzę i szkolenie pracowników. Dla warsztatu samochodowego nie ma nic ważniejszego, aby raz wyczyszczony filtr nie wrócił do niego z reklamacją. Dlatego wyjątkowy nacisk kładziemy na szkolenia z czyszczenia filtrów i obsługi klienta oraz wsparcie techniczne oferowane przez naszą firmę po zakupie maszyny” – mówi Krzysztof Smolec z firmy Otomatic.

Maszyna do czyszczenia filtrów DPF
Maszyna do czyszczenia filtrów DPFotomatic

Wygląda na to, że na rynku jest ciągle dosyć miejsca dla nowo powstających firm

Przedstawiciele firmy Otomatic szacują, że zwrot wszystkich niezbędnych inwestycji – maszyny i sprężarki – następuje z reguły w ciągu 6-12 miesięcy, choć zdarzają się przypadki, gdy zwrot inwestycji następuje po 3 miesiącach. Perspektywa zmiany norm badania używanych samochodów na stacjach kontroli pojazdów gwarantuje rozwój tego rynku. Właściciele samochodów z silnikami Diesla już wiedzą: zamiast wycinać filtr, co może okazać się problemem przy odsprzedaży samochodu, warto dać mu szansę. A prawdopodobnie już wkrótce nie będzie wyboru, gdyż samochód bez filtra cząstek stałych nie zaliczy corocznego obowiązkowego przeglądu na stacji kontroli pojazdów.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków