• Przed wakacyjnymi podróżami warto sprawdzić, czy auto jest sprawne
  • Elementy zawieszenia są szczególnie ważne – przy dużym obciążeniu związanym z jazdą załadowanym autem szybciej mogą się ujawnić ich uszkodzenia
  • Zużyte amortyzatory powodują wydłużenie drogi hamowania
  • Bez sprawnych amortyzatorów systemy ABS/ESP nie działają poprawnie
  • Amortyzatory należy wymieniać parami – zawsze oba na jednej osi – nawet jeśli tylko jeden wykazuje objawy awarii

Urlopowy wyjazd może być bardzo surowym testem stanu technicznego samochodu. Długie trasy z pełnym obciążeniem, często z wysokimi prędkościami, jazda po nienajlepszych drogach – w takich okolicznościach szybko ujawniają się jakiekolwiek zaniedbania i ukryte usterki. Coraz częściej auta serwisowane są według wydłużonych interwałów międzyprzeglądowych, przez co trafiają do serwisu planowo zaledwie raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W takiej sytuacji ryzyko, że pierwsze symptomy zbliżającej się awarii nie zostaną dostrzeżone w porę, przy okazji okresowego przeglądu, nie jest wcale małe. O ile w przypadku aut 2-3 letnich, z niewielkimi przebiegami, ryzyko wystąpienia poważnych awarii jest rzeczywiście niewielkie, to już przy pojazdach starszych, o wyższych przebiegach, częstsze przeglądy mają uzasadnienie. Dlatego eksperci ZF Aftermarket radzą, żeby szczególnie właścicielom aut z wyższymi przebiegami zwrócić uwagę, jak ważne są regularne przeglądy elementów zawieszenia

Koniecznie sprawdź amortyzatory!

Świetnym przykładem są tu amortyzatory – zużywają się one zwykle powoli i w sposób ciągły, więc kierowca może nie zauważyć, że stopniowo zmienia się ich charakterystyka, a zachowanie auta na drodze staje się z czasem coraz bardziej niebezpieczne. Kierowca po prostu przyzwyczaja się do tego, że samochód coraz bardziej się buja i „pływa” po drodze. Dopiero kiedy pojawiają się naprawdę dramatyczne objawy – np. przy każdym hamowaniu włącza się ABS, bo koła tracą kontakt z podłożem na najdrobniejszych nierównościach, albo nie da się ruszyć bez popiskiwania kół lub interwencji kontroli trakcji – auto trafia do warsztatu. W takim stanie zachowanie samochodu jest już skrajnie niebezpieczne, a ignorowana przez dłuższy czas niesprawność amortyzatorów mogła doprowadzić do innych szkód, np. uszkodzenia opon, sprężyn, sworzni i innych elementów zawieszenia. Oczywiście, o ile wcześniej nie dojdzie do wypadku z powodu wydłużonej drogi hamowania czy utraty panowania nad autem. Warto wiedzieć, że w nowych autach właściwa charakterystyka pracy amortyzatorów jest szczególnie ważna – bez sprawnych amortyzatorów system ESP nie zadziała poprawnie!

Przegląd zawieszenia Foto: ZF Aftermarket
Przegląd zawieszenia

Kompleksowa kontrola zawieszenia i hamulców

Dla fachowca w warsztacie wykrycie niesprawności amortyzatorów to zwykle nie problem – najczęściej wystarczy rzut oka, żeby się przekonać, że z amortyzatorów wycieka olej, zerwane są gumowe osłony. Przy okazji, przy podniesionym aucie warto też sprawdzić inne elementy zawieszenia, m.in. wahacze, łączniki, sworznie. Oględziny auta na kanale to też doskonała okazja do sprawdzenia stanu hamulców.

Oryginalne części do naprawy

Co robić, jeśli kontrola wykaże usterki? Specjaliści ZF Aftermarket radzą, żeby do napraw używać elementów oryginalnych – pochodzących od tych samych producentów, którzy dostarczają części na pierwszy montaż. W przypadku amortyzatorów świetnym wyborem są produkty marki SACHS, natomiast w zakresie innych podzespołów zawieszenia czy układu kierowniczego mogą to być elementy marki LEMFÖRDER, których parametry eksploatacyjne odpowiadają tym, które zapewniają części stosowane fabrycznie i są precyzyjnie dostosowane do wymagań konkretnego modelu auta. Z tanimi zamiennikami jest inaczej – bardzo często te same elementy są dedykowane np. do różnych wersji danego modelu auta, podczas kiedy producent auta zaleca np. stosowanie różnym elementów w zależności np. od wersji silnikowej czy wyposażeniowej. Dokładna kontrola auta przed w niezależnym warsztacie, może pomóc uniknąć nie tylko niebezpiecznych sytuacji na drodze, ale też i wysokich kosztów przyszłych napraw – to świetny sposób dla warsztatu, żeby zjednać sobie klienta na długo.