Obecnie w ofercie znajdują się miejska ‚‚500-tka’’, 500L o cechach vana oraz właśnie prezentowany SUV – Fiat 500X. Do polskich salonów samochód trafi w lutym 2015 roku i wtedy też poznamy ceny.

Kiedy patrzymy na nowy model, nie mamy wątpliwości, że stylistycznie wywodzi się od klasycznej ‚‚500-ki’’ z roku 1957. Wyłupiaste reflektory, dynamicznie pochylony tył, chromowane „wąsy” z przodu i ramki świateł nadają modnemu crossoverowi klasycznego sznytu. Fiat 500X dzięki wyważonym proporcjom wygląda zdecydowanie lepiej od dość dziwnego 500L.

To jedna z niewielu prezentacji, gdzie nie słyszymy, że nowy model jest kierowany do młodych, dynamicznych i dobrze sytuowanych ludzi. Choć nie będzie to tani samochód, ludzie z Fiata zapewniają, że trafi do klientów, różnorodnych pod względem płci, wieku, wymagań i upodobań.

Po dniu spędzonym za kierownicą nowej ‚‚500-tki’’ możemy powiedzieć, że bez dwóch zdań jest to wszechstronny samochód.

W przeciwieństwie do 500L, który napędzane ma wyłącznie przednie koła, w Fiacie 500X dostępny będzie też układ 4x4. Do wyboru są skrzynie ręczne, dwusprzęgłowe i klasyczne automaty z hydraulicznym konwerterem momentu obrotowego.

Zaraz po debiucie do salonów trafią trzy wersje silnikowe. Benzynowy 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM zestawiony z napędem na przód i ręczną 6-stopniową skrzynią, diesel 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM z napędem na przednie koła i również z manualną skrzynią oraz mocniejszy silnik wysokoprężny, 2.0 MultiJet II (140 KM), który współpracuje z nowym, dziewięciostopniowym „automatem” ZF i napędem 4x4.

W późniejszym czasie oferta zostanie uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 „E-torQ’’ (110 KM), 1.4 Turbo MultiAir2 (170 KM) oraz mocny Tigershark MultiAir 2.4 4x4 o mocy 187 KM. Poza tym można wybierać pomiędzy dwiema wersjami stylistycznymi: „wielkomiejską” zestawioną z poziomami wyposażenia Pop, Popstar i Lounge oraz uterenowioną – Cross i Cross Plus. Różnią się głównie wyglądem zderzaków i detalami we wnętrzu.

Najnowszy Fiat 500X po pierwszym kontakcie pozostawia świetne wrażenie. Zawieszenie jest dość twarde, ale mięsiście rozprawia się z nierównymi drogami i daje przyjemną pewność prowadzenia. Nawet podczas szybkiej jazdy włoskimi drogami samochód nie przechyla się przesadnie, a elektrycznie wspomagany układ kierowniczy pozwala sterować całkiem precyzyjnie.

Łatwo można też dobrać wygodną pozycję za kierownicą. Fotele są jak na crossovera usytuowane raczej nisko, co nam się bardzo spodobało. W Fiacie 500X siedzi się wygodnie, wnętrze jest solidnie wyciszone i wykonane z wysokiej jakości materiałów. Trzeba się jedynie pogodzić z faktem, że klasyczny styl ograniczył przestrzeń bagażnika do 350 litrów.

Fiat oferował już model o podobym charakterze – Sedici, ale nowy Fiat 500X jest o niebo lepszy i teraz może walczyć z prymusami w klasie małych SUV-ów.

Fiat 500X - Podsumowanie

Jeśli mielibyśmy porównać obecnie oferowane ‚‚500-tki’’ do konkurencji, to model X wypada zdecydowanie najlepiej. Fiat stał się jednym z najważniejszych graczy na rynku małych crossoverów.