Maserati Quattroporte

Maserati Quattroporte to luksusowa limuzyna o sportowym charakterze produkowana przez włoską markę oraz jeden z najpopularniejszych aut Maserati.

I generacja tego auta pojawiła się już w 1963 roku i stylistycznie auto bazowało na modelu 5000 GT, który 2 lata wcześniej zaprojektował Pietro Frua - ten sam stylista odpowiedzialny także za limuzynę Maserati. Nadwozie zachwycało wówczas swoimi kształtami i elegancją.

Na początku pod maską znajdował się benzynowy silnik V8 (gaźnik) o pojemności 4,1 litra który rozwijał 256 KM. W 1966 roku drobne poprawki i od tamtej pory montowano większą, 4,7-litrową jednostkę generującą 290 KM. Do wyboru była 5-biegowa skrzynia manualna lub 3-stopniowy automat. Jego produkcję zakończono już w 1969 roku, a statystyki mówią o liczbie wyprodukowanych egzemplarzy nieprzekraczającej tysiąca sztuk.

W 1974 zadebiutowała II generacja limuzyny Maserati. Wtedy jednak auto zostało zbudowane we współpracy z Citroënem, ponieważ włoska marka podlegała wówczas Francuzom. Za projekt nadwozia odpowiadało studio Bertone, choć nie wyróżniało się ono niczym szczególnym. Patrząc od przodu można było dostrzec pewne podobieństwo z Peugeotem 505. Quattroporte zostało zbudowane na płycie podłogowej modelu SM, dlatego też był on wyposażony w napęd na przednie koła oraz zawieszenie hydrpneumatyczne. Do napędu przewidziano 3-litrowy silnik V6 o mocy 210 KM.

Niestety z powodu problemów finansowych francuskiej marki, powstało jedynie kilka sztuk, a parę kolejnych złożono z dostępnych części. Szacuje się że do 1978 roku „wyprodukowano” ok. 13 egzemplarzy.

W 1979 roku na rynku pojawiła się 3. generacja luksusowego Maserati. Za projekt nadwozia odpowiadał słynny Giorgetto Giugaro. Wygodne wnętrze obfitowało w wykończenie skórzaną tapicerką oraz liczne wstawki z drewna. Auto mogło pomieścić do 5 osób. Niestety waga nie była najmocniejszą stroną pojazdu, bowiem ważył on blisko 1,8 tony.

Aby się nim sprawnie poruszać producent przewidział wiele silników benzynowych, wszystkie to widlaste „ósemki”. Najmniejszy z nim miał 4,1 litra pojemności i rozwijał 256 KM. Mocniejsza, również ogólnodostępna jednostka generowała 280 KM z 4,9 litra objętości skokowej. Oprócz tego na rynek amerykański przewidziano ten sam motor, jednak o mocy 292 KM, a w Szwajcarii mógł on mieć 270 lub 282 KM.

Dodatkowo od 1986 roku rozpoczęto produkcję krótkiej serii odmiany Royale – szczególnie luksusowej odmiany której silnik 4,9 V8 miał 300 KM. Jego pierwszy egzemplarz trafił wówczas do prezydenta Włoch.

Produkcja 3. osłony limuzyny Maserati została zakończona w 1990 roku, a już po 4 latach pojawiła się IV generacja Quattroporte. Kształt nadwozia został zachowany, choć był to pierwszy model który „zerwał” z klasyką tj. jego karoseria nie obfitowała w chromowane dodatki i prostokątne kształty. Pojawiło się więcej zaokrągleń, lecz wielu uważało iż auto od tyłu wygląda zwyczajnie nudno. Inżynierom udało się uzyskać bardzo korzystny współczynnik oporu powietrza Cx=0,31. Oprócz tego był to pierwszy model włoskiej marki w którym seryjnie montowano poduszki powietrzne oraz system ABS.

Oprócz wymiarów, zmniejszeniu uległa także pojemność podstawowego silnika. Był nim podwójnie doładowany 2-litrowy motor o mocy 280 KM. Rok po rozpoczęciu produkcji pojawiła się także 2,8-litrowa jednostka, która generowała 285 KM, a także 3,2-litrowy silnik z modelu Shamal o mocy 336 KM.

Jego produkcję zakończono w 2001 roku, a 3 lata później na rynku pojawiła się 5. generacja luksusowego Maserati. Za stylistykę odpowiadała Pininfarina, jednak wielu uważa że auto wygląda zbyt „miękko” i brakuje mu charakteru. Wtedy też pojawił się znak rozpoznawczy Maserati – 3 „skrzela” umieszczone na przednich błotnikach po obu stronach tuż za kołami. Aby uzyskać odpowiedni rozkład masy w tej blisko 2-tonowej limuzynie cofnięto silnik za przednią oś, a skrzynię biegów do tyłu. Dzięki temu auto prowadzi się bardzo korzystnie.

A o odpowiednią dynamikę dba 4,2-litrowa V8-ka generująca 400 KM. Moc była przekazywana na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowego automatu.

W 2009 roku auto przeszło facelifting, który objął modernizację m.in. reflektorów i tylnych świateł oraz atrapy chłodnicy. Oprócz tego stary silnik został zastąpiony 4,7-litrową jednostką o mocy 430 KM. Ciekawostką jest, iż powstało także 4 egzemplarze z nadwoziem typu shooting break o nazwie Quattroporte Bellagio.

W 2013 na rynku pojawiła się VI generacja Maserati Quattroporte. Za stylistykę auta wciąż odpowiedzialna była Pininfarina, jednak tym razem auto wyglądało bardziej rasowo niż poprzednio, a poza tym upodobniło się do mniejszego brata – Ghibli.

Pod maską znalazły się silniki opracowane przez Ferrari. Podstawową jednostką jest 3-litrowa V6-ka o mocy 410 KM. Mocniejsza odmiana GTS kryje pod maską już 3,8-litrowe V8 generujące 530 KM. Poza tym dostępny jest także 3-litrowy diesel V6 o mocy 275 KM. Wszystkie jednostki mają podwójne doładowanie, a podstawowy silnik może mieć także napęd na 4 koła Q4. W pozostałych wersjach moc jest przekazywana na tylne koła. Jedyną dostępną skrzynią biegów jest 8-stopniowy automat ZF.

Maserati Quattroporte - generacje

Co grozi za rozgrzewanie silnika na postoju? Kary za zimowe wykroczenia

Maserati Quattroporte I (1963 - 1969)

Co grozi za rozgrzewanie silnika na postoju? Kary za zimowe wykroczenia

Maserati Quattroporte II (1974 - 1978)

Co grozi za rozgrzewanie silnika na postoju? Kary za zimowe wykroczenia

Maserati Quattroporte III (1979 - 1990)

Co grozi za rozgrzewanie silnika na postoju? Kary za zimowe wykroczenia

Maserati Quattroporte IV (1994 - 2001)

Co grozi za rozgrzewanie silnika na postoju? Kary za zimowe wykroczenia

Maserati Quattroporte V (2004 - 2013)

Co grozi za rozgrzewanie silnika na postoju? Kary za zimowe wykroczenia

Maserati Quattroporte VI (2013 - )

Maserati Quattroporte - powiązane artykuły