Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat McLaren F1

McLaren F1

Ikona samochodu

McLaren F1 to jeden z najbardziej ekscytujących i bezkompromisowych supersamochodów na świecie. Jego produkcją załmowałą się firma McLaren Cars. Pojazd zadebiutował w 1992 roku, a jego produkcja ruszyła 2 lata później. Powstało zaledwie 100 egzemplarzy oraz 7 prototypów.

Początki McLarena F1 sięgają tak naprawdę jeszcze początków lat 70., kiedy to sam Bruce McLaren, ówczesny założyciel własnego zespołu wyścigowego, chciał zbudować drogowy pojazd McLaren. Jednak podczas tesów M8D, miał wypadek ginąc na miejscu w Goodwood. Mimo jego śmierci, zespół rozwijał się i odnosił liczne sukcesy w różnych klasasch wyścigowych - w tym także w F1.

Pod koniec lat 80. zaczęto prace nad projektem auta, który miałby przenieść sukces i technologię F1 na ulicę. Na początku, z uwagi na współpracę z Honda, planowano zastosować w pojeździe japońską jednostkę V12, jednak ostatecznie Japończycy nie byli w stanie sprostać wymaganiom szefa projektu - Gordona Murray'a. Z pomocą przeszło wtedy BMW, które montowało wtedy 300-konną jednostkę V12 do swojego flagowego modelu 750i.

Rozwinięciem tego silnika, była jednostka montowana w modelu 850CSi, który z 5,6 litra pojemności generowała 380 KM. Po wielu modyfikacjach, m.in. maksymalizacji wykorzystania tytanu i glinu oraz powiększeniu pojemności, osiągnięto 6,1-litrowy, wolnossący silnik V12, który generował w drogowej wersji 636 KM (początkowo było to 650 KM, jednak obniżenie mocy zostało wymuszone przez normy emisji spalin). Z uwagi na konieczność odprowadzania dużej ilości ciepła którą generowała jednostka, zdecydowano się na wyłożenie komory silnika złotem.

Za przeniesienie napędu odpowiednialna była 6-biegowa skrzynia manualna, a moc kierowana była na tylne koła bez jakiejkolwiek kontroli trakcji! Co ciekawe, sprzęgło, zgodnie z zaleceniami producenta, wymagało wymiany co... 8000 km.

2-drzwiowe nadwozie miało drzwi podnoszone do góry. Ponieważ projekt zakładał jak najniższą masę, McLaren F1 był jednym z pierwszych pojazdów, którego karoseria została w całości wykonana z lekkich kompozytów, kevlaru oraz włókna węglowego. Dlatego też, nie tylko w silniku i w nadwoziu zastosowano lekkie materiały - zawieszenie wykonano z aluminium, felgi z magnezu, a układ wydechowy - z tytanu. Idąc dalej tropem najniższej masy, zrezygnowano nie tylko z wcześniej wspomnianej kontroli trakcji, lecz także ze wspomagania hamowania oraz wspomagania kierownicy. Na pokładzie znaleźć za to można było zestaw audio Kenwood'a ważący zaledwie 4,5 kg, a także klimatyzację.

Ostatecznie masa F1-ki gotowej do jazdy stanęła na 1140 kg. W przybliżeniu to tyle, ile ważyło BMW E30. Co ciekawe, kierowca zajmował centralną pozycję, jak w bolidzie F1. Po jego obu bokach znajdowały się fotele dla pasażerów, co oznaczało iż McLaren F1 był autem 3-osobowym.

Oprócz imponujących rozwiązań konstrukcyjnych, McLaren F1 "przypadkiem" stał się także najszybszym drogowym autem na świecie. "Przypadkiem", bowiem nie takie było pierwotne założenie inzynierów. W 1998 roku, McLraen F1 ustanowił rekord 386,5 km/h. Rekord ten aktualny był przez 7 lat, kiedy to został symbolicznie poprawiony o 1,4 km/h przez Koenigsegga CCR.

Oprócz miana najszybszego auta drogowego świata, McLaren F1 dzierżył także miano najdroższego auta na świecie - kosztował ówcześnie w wersji szosowej 1 milion dolarów. Za zmodyfikowane wersje LM oraz GTR trzeba było zapłacić odpowiednio 1,5 oraz 2 miliony dolarów. W 2015 roku sprzedano na aukcji "używanego" F1 LM za blisko 14 milionów dolarów, co odpowiada sumie ok. 52 mln złotych.

W 1998 roku, po wyprodukowaniu 100 sztuk, produkcja McLarena F1 została zakończona, a jego następcą został dopiero w 2013 roku model P1. Jedynym doruwnującym McLarenowi F1 konkurentem, był Bugatti EB110 SS.

McLaren F1 - generacje

Ikona samochodu

McLaren F1 (1992 - 1998)

McLaren F1 - powiązane artykuły

Najciekawsze modele BMW z silnikiem V12

Najciekawsze modele BMW z silnikiem V12

W 1997 roku BMW 750i L7 V12 wyznaczyło nowe standardy pod względem luksusu i oferowanej przestrzeni w autach tej klasy. Ta rzadko dziś spotykana seria 7 kosztowała wówczas tyle, co sporej wielkości dom w Warszawie. Wyprodukowano zaledwie 899 sztuk. Ale to nie jedyne auto, pod maską którego karierę robił potężny silnik V12 – dzieło inżynierów BMW.

Jeden z trzech McLarenów F1 GT widziany na Heathrow. Sułtan Brunei wysłał go na serwis

Jeden z trzech McLarenów F1 GT widziany na Heathrow. Sułtan Brunei wysłał go na serwis

Pod koniec marca na lotnisku Heathrow wylądował samolot z nietypową przesyłką. Z otworu bagażowego wyjechał na platformie niczym nieosłonięty McLaren F1 GT – jeden z zaledwie trzech egzemplarzy na świecie! To część imponującej kolekcji samochodów sułtana Brunei.

GMA T.33 – arcylekka i ultrapiękna "syrena" twórcy McLarena F1 za 7,5 mln zł. Netto.

GMA T.33 – arcylekka i ultrapiękna "syrena" twórcy McLarena F1 za 7,5 mln zł. Netto.

Gordon Murray Automotive zaprezentowało swój drugi model: T.33 to kunsztownie wykonany i techniczne wysublimowany supercar. Waży tyle, co auto miejskie, ale napędza go wolnossące V12, osiągające 615 KM przy niebotycznych 10 500 obr./min! Powstanie tylko 100 egzemplarzy tego inżynierskiego majstersztyku, który na masce ma... syrenkę!

Jak przewieźć choinkę samochodem? Szalone przykłady!

Jak przewieźć choinkę samochodem? Szalone przykłady!

Grudzień to tradycyjnie okres zakupu choinki i trzeba przyznać, że transport świeżo nabytego iglastego drzewka to dla większości z nas kłopotliwe zadanie. Za to bohaterowie tej galerii zupełnie się tym nie przejmują i wożą choinki swoimi supersamochodami! Oto najciekawsze przykłady transportowania jednego z symboli Bożego Narodzenia naprawdę egzotycznymi autami. Wesołych świąt!

20 skandalicznie drogich klasyków sprzedanych podczas Monterey Car Week

20 skandalicznie drogich klasyków sprzedanych podczas Monterey Car Week

Monterey Car Week to sierpniowy tydzień, w którym w Monterey w Kalifornii i okolicach odbywa się wiele imprez związanych z samochodami. To tutaj w ostatnią niedzielę Monterey Car Week ma miejsce słynny Pebble Beach Concours d'Elegance. Ponadto na całym półwyspie odbywają się liczne aukcje klasycznych samochodów.

Złoto, mały przebieg, ponad 600 KM i 23 mln dolarów za auto z 1994 r.

Złoto, mały przebieg, ponad 600 KM i 23 mln dolarów za auto z 1994 r.

Pora na nowy motoryzacyjny rekord. McLaren F1 z 1994 roku może stać się najdroższym brytyjskim samochodem jaki kiedykolwiek sprzedano na aukcji. Szacowana wartość to nawet 23 mln dolarów za unikalne auto z komorą silnika pokrytą cienką warstwą złota.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech