Diagnostyka komputerowa - Maszyna nie wystarczy Foto: Auto Świat
Diagnostyka komputerowa - Maszyna nie wystarczy

Urządzenia będące połączeniem multimetru i wielokanałowego oscyloskopu pozwalają np. prześledzić przebiegi wysokiego napięcia w instalacji zapłonowej 8-cylindrowego silnika albo przy użyciu elektroniki oszacować ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach. W wielu sytuacjach są niezastąpione do dziś, z tym że obecnie występują już jako cyfrowe testery wartości analogowych.Standaryzacja zaczęła się od gniazda OBDPrzełom w historii urządzeń diagnostycznych nastąpił w latach 90., kiedy to w autach pojawiły się gniazda OBD. Układ OBD (z ang: On-Board Diagnostic) - to system elektroniczny nadzorujący te podzespoły pojazdu, których zużycie lub uszkodzenie może wpłynąć na zwiększenie emisji substancji szkodliwych. W razie wykrycia nieprawidłowości na desce rozdzielczej auta zapala się lampka sygnalizująca konieczność jak najszybszego odwiedzenia stacji serwisowej.

Jednocześnie w pamięci jednostki centralnej rejestrowany jest kod niesprawności oraz dane diagnostyczne pozwalające na ustalenie przyczyn awarii. Systemy autodiagnostyki montowano w autach już w latach 70. Przełomem było jednak wprowadzenie regulacji prawnych(w USAw 1996 r., w Europie w latach 1998-2000) stanowiących, że układ OBD musi informować kierowcę o niesprawności. Co więcej, jeśli wcześniej każdy producent stosował własne kody usterek, które można było odczytać wyłącznie za pomocą aparatury dostępnej dla ASO, to nowe przepisy stanowiły, iż każde auto musi być wyposażone w standardowe, 16-stykowe gniazdo pozwalające na odczyt kodów niesprawności, które przynajmniej w części dotyczącej ochrony środowiska zostały ujednolicone.