Znaki te przede wszystkim porządkują ruch na jezdni, ale mają też inne funkcje. Zacznijmy zatem od linii wyznaczających pasy ruchu. Podstawowy znak to P-1 "linia pojedyncza przerywana", w którym kreski są krótsze lub równe przerwom pomiędzy nimi. Linia ta może wyznaczać zarówno pasy ruchu dla pojazdów poruszających się w tym samym kierunku, jak i w kierunkach przeciwnych.Wizualnie podobnym znakiem jest znak P-6 "linia ostrzegawcza". Różnica polega na tym, że kreski tej linii są dłuższe od przerw pomiędzy nimi. Znak ten rozdziela pasy ruchu i uprzedza o zbliżaniu się do linii, przez którą przejeżdżanie jest zabronione, lub do miejsca niebezpiecznego. O różnicach pomiędzy liniami ciągłymi, pojedynczą i podwójną, pisałem w numerze majowym. Przypomnę tylko, że linia pojedyncza ciągła oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza także zakaz najeżdżania i przejeżdżania przez nią. Linia podwójna ciągła rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i podobnie jak linia ciągła oznacza zakaz najeżdżania oraz przejeżdżania przez nią.Jaka jest różnica pomiędzy malowanymi na jezdni liniami zatrzymania? Otóż znak P-12 "linia bezwzględnego zatrzymania - stop" wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w związku ze znakami pionowymi B-20 "Stop" lub B-32 "Stój kontrola celna". Znak P-13 - "linia warunkowego zatrzymania", złożona z trójkątów - wskazuje miejsce, w którym pojazd musi się zatrzymać, aby ustąpić pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7 "Ustąp pierwszeństwa".Natomiast znak P-14 - "linia warunkowego zatrzymania", złożona z prostokątów - pokazuje miejsce zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu, przed przejściem dla pieszych lub przed sygnałem świetlnym.
Malowane znaki
Kierowcy dość często lekceważą znaki poziome. A przecież jednym z pięciu rodzajów znaków są oznaczenia poziome przedstawione w postaci linii, napisów i symboli umieszczonych na nawierzchni drogi.