Logo

Podbił Amerykę

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przemysł motoryzacyjny w latach 50. i 60. walczył o wyjście w świat, ale mimo genialnych konstrukcji inżynierskich wszystko rozbijało się o rozpaczliwie niską jakość i kompletne rozmijanie się z oczekiwaniami potencjalnych klientów. Sytuację zmienił dopiero przedstawiciel Nissana w USA, Yutaka Kataya-ma, który - choć sam nie był ani inżynierem, ani designerem, jest uważany za "ojca" m.in. jednej z największych legend motoryzacji światowej - Datsuna/Nissana 240 Z. To człowiek, który potrafił przestawić swą kulturową i cywilizacyjną odrębność na kompletnie obcym - i w dużym stopniu niechętnym Japończykom - terenie tak, by uwzględnić reguły rządzące rynkiem amerykańskim. Zrozumiał, że jeśli producent chce jakiś swój wyrób sprzedać, musi go dostosować nie tylko do wymagań, co wyobrażeń i marzeń potencjalnej klienteli. I dopiero po spełnieniu tych warunków może nabywców do czegoś namówić. W tym także do zaakceptowania czegoś zupełnie nowego i nieznanego. Dzięki takiemu podejściu doprowadził do zrealizowania kompletnie nowego projektu Nissana, tak jak np. wyżej wymieniony model 240 Z. Wymusił nawet zatrudnienie przy tworzeniu podwalin pod jego produkcję jednego z najsłynniejszych designerów świata, Albrechta Grafa Goertza, twórcę BMW 507. Katayama sprawił, że w USA japońskie auta zyskały renomę niezawodnych i ultranowoczesnych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Eksploatacja Porady
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu