Głównym argumentem zwolenników wprowadzenia zakazu używania telefonów komórkowych podczas kierowania pojazdami były wyniki badań przeprowadzonych w krajach wysoko rozwiniętych. Dowodziły one, że prawdopodobieństwo spowodowania zdarzenia drogowego przez osobę kierującą pojazdem i jednocześnie rozmawiającą przez telefon komórkowy znacznie się zwiększa. W Prawie o ruchu drogowym znalazł się zapis zabroniający kierującemu pojazdem rozmawiania przez telefon komórkowy bez korzystania z zestawu głośno mówiącego. Zapis ten już w momencie wejścia w życie, (w styczniu 1998 roku) wywołał wiele dyskusji na temat, czy używanie zestawów słuchawkowych - tzw. hands free stanowi naruszenie przepisów, czy też nie. Reakcją na ten problem była nowelizacja przepisów Kodeksu drogowego z września 2001 roku, w której zmieniono brzmienie art. 45 ust. 2 pkt 1. Aktualnie przepis ten brzmi: "Kierującemu pojazdem zabrania się: korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku". Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć powstawania wątpliwości interpretacyjnych w sytuacji, gdy wraz z postępem i rozwojem techniki pojawią się nowe rozwiązania, ułatwiające i umożliwiające bezpieczne korzystanie z telefonów komórkowych podczas prowadzenia pojazdu.Kierowca rozmawiający w aucie przez telefon niepodłączony do zestawu słuchawkowego lub głośno mówiącego może zostać ukarany mandatem w wysokości do 200 zł. Zostanie także wpisany do ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, tzw. ewidencji punktowej. Naruszeniu temu przypisana jest zerowa wartość punktów karnych.
Rozmowa przez telefon
Problem używania telefonów komórkowych przez kierujących pojazdami od samego początku budził sporo emocji i wywoływał zażarte dyskusje. Wystarczy przypomnieć sejmową debatę na ten temat podczas prac nad Prawem o ruchu drogowym w 1997 roku, podczas której posłowie omawiali to zagadnienie w najdrobniejszych szczegółach.