Wysokość bieżnikaJednym z najważniejszych czynników decydujących o przydatności opony jest wysokość jej bieżnika. Oczywiście większość kierowców wie, że im jest ona wyższa, tym lepie. Ale są wyjątki. Głęboki bieżnik przydaje się na nawierzchniach pokrytych warstwą wody czy śniegu, wtedy może skutecznie je rozrywać i odprowadzać na zewnątrz opony. Zupełnie inaczej jest na nawierzchni suchej. Tu ideałem byłoby, gdyby opona w ogóle nie miała bieżnika (tzw. slick, znany z rajdów i wyścigów samochodowych). Niestety, gdy spadnie deszcz, przyczepność opony gwałtow-nie spada. Dlatego właśnie w codziennym użytkowaniu pojazdu konieczne jest, aby rowki opony były głębokie. Jednak z czasem powierzchnia czołowa ściera się i trudno jest ocenić, czy można jeszcze eksploatować oponę czy nie?I tu pojawia się mały i bardzo pomocny wskaźnik TWI (Tread Wear Identificator). W większości państw prawo nakazuje, by wymieniać opony przy wysokości bieżnika 1,6 mm. I właśnie najwyższa część tego identyfikatora wystaje ponad rowek, w którym się znajduje, właśnie na taką wysokość. Dzięki temu można łatwo i szybko samodzielnie sprawdzić głębokość bieżnika. Pamiętajmy jednak, że jest to wielkość graniczna. Specjaliści zalecają eksploatację opon letnich do głębokości 2 mm, a zimowych do 4 milimetrów.Ale nie tylko!Dla naszego bezpieczeństwa powinniśmy także kontrolować ciśnienie powietrza (co 10 tys. km przebiegu lub po każdej wymianie), a także wyważenie kół.
Ważny wskaźnik
Już wkrótce zmienimy opony zimowe na letnie. Większość z nas skorzysta z pomocy wyspecjalizowanych serwisów, których pracownicy szybko zauważą, czy opony, które chcemy zamontować, nadają się jeszcze do użytku czy już nie.