Ponad 90% Polaków nabywa samochody na rynku wtórnym. Głównym czynnikiem wpływającym na taki stan rzeczy są oczywiście kwestie finansowe. Niewiele jednak osób, przystępując do kupna pojazdu, decyduje się na sprawdzenie cen w autoryzowanych salonach samochodowych. A warto, bo może się okazać, że, kupując samochód z drugiej ręki, wcale nie zaoszczędzimy wiele.

- Aktualnie na rynku motoryzacyjnym większość osób decyduje się na zakup samochodu używanego zamiast nowego. Powszechnie panuje opinia, że auta używane są dużo tańsze od nowych. O ile, ze zrozumiałych względów, taka sytuacja panuje w odniesieniu do kilkuletnich aut używanych, to w przypadku chęci zakupu auta mało używanego, jedno-, dwuletniego, sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej - uważa Arkadiusz Rutkowski, Dyrektor Zarządzający ProMotors Autoryzowanego Dealera marek Fiat/Fiat Professional i SEAT w Warszawie.

- Istotne jest, aby zwrócić uwagę na to, czy używane auto jest sprowadzane, czy pochodzi z polskiej sieci dystrybucyjnej. Często sprowadzane samochody nie mają kompletnej dokumentacji, mają ograniczoną możliwość sprawdzenia historii serwisowej, co w konsekwencji wpływa na finalną cenę. Nawet takie same auta, ale pochodzące z importu lub z polskiej sieci sprzedaży, różnią się bardzo znacznie ceną. Samochody importowane są tańsze, a większość klientów poszukuje aut tzw. "krajowych" - dodaje Arkadiusz Rutkowski.

Za wysokie progi…

Wiele osób uważa, że z posiadanym budżetem przeznaczonym na zakup samochodu, nie mają po co zaglądać do autoryzowanych salonów. Takie podejście może jednak pozbawić ich posiadania nowego auta. Dotyczy to zwłaszcza kupujących samochody stosunkowo młode. Autoryzowani dealerzy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferują wysokie rabaty na sprzedawane pojazdy.

- Rozpatrując zakup auta używanego, jedno-, dwuletniego należy bardzo dokładnie porównać aktualną ofertę na takie auto nowe. Większość importerów/producentów oferuje różnego rodzaju promocje, które przybierają formę upustu cenowego, preferencyjnej stawki ubezpieczeniowej, atrakcyjnego finansowania kredytem lub leasingiem czy np. wydłużoną gwarancją. Należy w takiej sytuacji dokładnie wycenić te wszystkie oferowane elementy promocyjne i porównać z tymi, związanymi z zakupem auta używanego. Jest jeszcze jeden element - auto nowe w większości ma dwuletnią gwarancję, a więc oznacza to,  że co najmniej przez dwa lata koszty napraw będzie pokrywał gwarant - mówi Arkadiusz Rutkowski.

Nie bój się targować

Podobnie jak w przypadku nabywania pojazdów na rynku wtórnym, także i w autoryzowanych salonach, można liczyć na upusty. Zawsze należy zapytać o aktualne promocje czy oferty specjalne. Na końcową cenę nowego auta wpływ ma wiele czynników, łącznie z wyposażeniem czy kolorem nadwozia, a nawet okresem, w jakim nabywa się pojazd.

- Kiedy są największe promocje? Zwyczajowo największe rabaty były oferowane na początku roku w trakcie tzw. "wyprzedaży rocznika". Aktualnie ta sytuacja uległa zmianie, bowiem silna konkurencja wymusza dużą aktywność importerów/producentów w tej kwestii praktycznie w ciągu całego roku. Oznacza to, że planując zakup należy bardzo dokładnie przeanalizować wartość poszczególnych składników promocji i dopiero po ich zsumowaniu sprawdzić, ile faktycznie auto kosztuje. Oczywiście na cenę samochodu ma wpływ wersja jego wyposażenia - ostatnio można spotkać się z coraz większa ilością ofert na tzw. pakiety. Oznacza to, że kilka elementów wyposażenia dodatkowego kupowane w pakiecie jest dużo tańsze, np. pakiet Copa dla SEATa Leona w wersji Reference kosztuje 1575 zł, podczas gdy pojedynczo kupowane elementy tego wyposażenia to koszt 5 460 zł. Oszczędność to ponad 70%. Tak więc warto pytać o takie oferty w salonie, bo nowe auto nie musi być drogie! - zaznacza Arkadiusz Rutkowski.

Docenić klienta

Oprócz sporych obniżek na zakup samochodu, nabywcy mogą również liczyć na specjalne ceny na jego serwisowanie.  - Coraz więcej klientów przekonuje się, że stereotyp mówiący, że autoryzowany serwis jest drogi jest po prostu nieprawdziwy. Tak, jak panuje konkurencja na rynku aut nowych, tak również serwisy dbają o swoich klientów. Bardzo często lojalni klienci indywidualni otrzymują rabaty i upusty na prowadzone usługi w serwisie. Dealer ocenia globalnie klienta, jeśli kupił on kolejne auto w jego firmie na pewno będzie chciał docenić to, oferując mu również bardzo ciekawe oferty na usługi serwisowe. W tym obszarze również spotyka się coraz więcej specjalnych ofert pakietowych np. na wymianę klocków, opon czy przedsezonowe oferty na przegląd połączone ze specjalnymi rabatami, jeśli klient zdecyduje się na naprawę - informuje Arkadiusz Rutkowski.

W przypadku gdy przystępujemy do zakupu samochodu stosunkowo młodego, bezwzględnie powinniśmy zapoznać się z ofertą autoryzowanych dealerów, zwłaszcza, jeśli nie mamy dokładnie sprecyzowanych oczekiwań odnośnie wyposażenia czy koloru samochodu. Rabat, jaki możemy otrzymać, może pozytywnie nas zaskoczyć.