Auto Świat Porady Prawo jazdy Weszły w życie przepisy o jeździe na suwak i korytarzu życia. Jak jechać, by nie być winnym kolizji?

Weszły w życie przepisy o jeździe na suwak i korytarzu życia. Jak jechać, by nie być winnym kolizji?

Dzisiaj weszły w życie przepisy nakazujące stosowanie „jazdy na suwak” oraz regulujące sposób przepuszczania pojazdów uprzywilejowanych. Uwaga – to nie są przepisy sugerujące grzeczność na drodze – one „twardo” zmieniają zasady pierwszeństwa podczas jazdy w korku, gdy jeden z pasów ruchu na drodze się kończy! Do nowych przepisów będą stosować się wszyscy pod rygorem uznania winnym spowodowania kolizji i utraty zniżek na OC. Inaczej mówiąc: kto nie zna przepisów o jeździe na suwak, ten ponosi koszty kolizji. A zatem: jakie są, punkt po punkcie, zasady jazdy na suwak wymagane przepisami, które właśnie wchodzą w życie?

Jazda na suwak – od 6. grudnia obowiązkowa!
Auto Świat
Jazda na suwak – od 6. grudnia obowiązkowa!
  • Jazda na suwak – w warunkach podanych w przepisach – jest obowiązkowa!
  • Przepisy precyzyjnie podają, kto, komu i w jakim momencie ma ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi
  • W sytuacji, gdy na drodze nie ma spowolnienia w ruchu, obowiązują dotychczasowe zasady pierwszeństwa

Jazda na suwak cywilizuje sposób poruszania się kierunków w warunkach mocno zakorkowanej drogi, gdy zator spowodowany jest kolizją, usterką samochodu, który blokuje pas ruchu albo gdy zator wynika z organizacji ruchu na danym odcinku – gdy jeden z dwóch pasów ruchu (albo dwa z trzech pasów) naturalnie się kończy. Gdy prędkość jazdy każdym z pasów – i tym zablokowanym, i tym „sprawnym” – jest taka sama, kierowcy nie mają ani potrzeby, ani chęci, by cwaniakować.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji