• Jazda na suwak – w warunkach podanych w przepisach – jest obowiązkowa!
  • Przepisy precyzyjnie podają, kto, komu i w jakim momencie ma ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi
  • W sytuacji, gdy na drodze nie ma spowolnienia w ruchu, obowiązują dotychczasowe zasady pierwszeństwa

Jazda na suwak cywilizuje sposób poruszania się kierunków w warunkach mocno zakorkowanej drogi, gdy zator spowodowany jest kolizją, usterką samochodu, który blokuje pas ruchu albo gdy zator wynika z organizacji ruchu na danym odcinku – gdy jeden z dwóch pasów ruchu (albo dwa z trzech pasów) naturalnie się kończy. Gdy prędkość jazdy każdym z pasów – i tym zablokowanym, i tym „sprawnym” – jest taka sama, kierowcy nie mają ani potrzeby, ani chęci, by cwaniakować.

Inna sprawa, że jazda do końca pasem ruchu, który się kończy, cwaniakowaniem nigdy nie była, ale już wciskanie się na siłę na „jadący” pas ruchu albo „wskakiwanie” w lukę pomiędzy pojazdami przy wykorzystaniu przewagi prędkości – już tak. Oczywiście, nic nie stało dotąd na przeszkodzie, by wpuszczać kierowców stojących na zablokowanym pasie ruchu, ale... Dziś wszystko się zmienia: wchodzą w życie przepisy o jeździe na suwak, które w wielu wypadkach wyręczają kierowców z myślenia i wymuszają wyrównanie prędkości na różnych pasach ruchu – i tych zablokowanych, i tych „jadących”.