Jakie są podstawy (artykuły) prawne, abym mógł dochodzić takowych kwestii. Bardzo dziękuję za okazaną mi pomocKrzysztofSzanowny Panie Krzysztofie,W przypadku gdy nie zadeklarował Pan na piśmie, że przygotowane przez zakład ubezpieczeń odszkodowanie wyczerpuje wszystkie Pana roszczenia w opisanej szkodzie to sam faktodebrania wyliczonej kwoty odszkodowania przez ubezpieczyciela sprawcy nie zamyka Panu drogi do dalszego dochodzenia swoich roszczeń.Likwidując szkodę z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych ubezpieczyciel pojazdu sprawcy może rozliczyć szkodę Pana samochodu jako tzw. całkowitą tylko wówczas gdyby koszt naprawy pojazdu przekroczył 100% jego wartości rynkowej przed szkodą. Wówczas zgodnie z Art.363§1 Kodeksu Cywilnego który stanowi, że „gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu.” Towarzystwo Ubezpieczeniowe może wypłacić odszkodowanie w wysokości będącej różnicą pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed szkodą i jego pozostałości po szkodzie.Taki sposób likwidacji szkody został również utrwalony poprzez orzecznictwo sądowe stwierdzające, że nieopłacalność naprawy pojazdu, będąca przesłanką wystąpienia szkody całkowitej ma miejsce wówczas, gdy jej koszt przekracza wartość pojazdu sprzed wypadku. Potwierdził to Sąd Najwyższy w orzeczeniu z dnia 12 stycznia 2006r. w składzie siedmiu sędziów Izby Cywilnej (sygn. akt III CZP 76/05 ).Niestety wbrew aktualnemu orzecznictwu sądowemu niektóre zakłady ubezpieczeń w szkodach likwidowanych z ubezpieczenia OC sprawców zdarzeń drogowychuznają jeszcze nadal jako granicę opłacalności ekonomicznej naprawę pojazdu do 70% jego wartości rynkowej. Jeśli wyliczony koszt naprawy pojazdu przekroczy tą wartość wówczas szkoda jest rozliczana jako całkowita. W tym stanie rzeczy najważniejsze jest poznanie sposobu rozliczenia Pana szkody przez zakład ubezpieczeń. Dlatego też sugerowałbym złożyć pismo do Ubezpieczyciela sprawcy z prośbą o udostępnienie wszystkich dokumentów mających wpływ na ustalenie wysokości odszkodowania w zgłoszonej przez Pana szkodzie. Zakład Ubezpieczeń ma obowiązek udostępnić poszkodowanemu powyższe dokumentyzgodnie z Art. 14 ust.5 Ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.Na tej podstawie będzie można dokonać szczegółowej analizy prawidłowości wyliczenia ostatecznej wysokości odszkodowania dokonanej przez pracowników Zakładu Ubezpieczeń. Wtedy też można będzie przedstawić i udokumentować swoje argumenty i zastrzeżenia w ewentualnym odwołaniu.W przypadku gdyby kosztorys naprawy Pana samochodu nie przekroczył jednak 100% jego wartości przed szkodą wówczas ma Pan pełne prawo naprawiać pojazd aż do jego wartości i nie wyrażać zgody ubezpieczycielowi sprawcy na rozliczenie szkody jako całkowitej zgodnie zArt.363 §1 Kodeksu Cywilnego w którym mowa, że „naprawienie szkody powinno nastąpić, według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej….”Dodatkowo Ubezpieczyciel sprawcy jest zobowiązany do pokrycia Panu wszystkich strat spowodowanych brakiem możliwości korzystania z uszkodzonego środka transportu. W tym przypadku znajduje zastosowanie zasada pełnego odszkodowania. Potwierdził to Sąd Najwyższyw uchwale z dnia 12.10.2001r. ( sygn. akt III CZP 57/01 ).Zasada pełnego odszkodowania oznacza więc obowiązek naprawienia szkody przez Ubezpieczyciela sprawcy za rzeczywiście poniesione koszty ( np. za obowiązkowy przegląd techniczny pojazdu po jego naprawie ) a także zwrot utraconych korzyści.Jerzy BiedaInter Partner Assistance Polska S.A.