- Numer VIN jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera zakodowane informacje o jego cechach i specyfikacjach
- Numer VIN składa się z trzech głównych sekcji
- Odczytanie numeru VIN na własną rękę może być trudne
Informacje zawarte w numerze VIN
Jeśli chodzi o wyposażenie pojazdu, numer VIN może dostarczyć informacji na temat oryginalnych specyfikacji pojazdu w momencie jego opuszczenia fabryki. Wiele baz danych i narzędzi internetowych pozwala na dekodowanie numeru VIN, aby uzyskać szczegółowe informacje o wyposażeniu pojazdu, takich jak:
- typ silnika: moc, rodzaj paliwa, pojemność,
- skrzynia biegów: automatyczna, manualna, liczba biegów,
- typ nadwozia: sedan, hatchback, SUV itp,
- opcje dodatkowe: klimatyzacja, system audio, systemy bezpieczeństwa, typ tapicerki.
- kolor lakieru: kolor nadwozia i wnętrza.
Jak sprawdzić wyposażenie na podstawie VIN?
Sprawdzenie informacji dotyczących wyposażenia, jakie zawiera numer VIN, nie jest proste. Można jednak tego dokonać przy użyciu specjalnych narzędzi.
- dekoder VIN online: istnieje wiele stron internetowych, które oferują bezpłatne lub płatne dekodowanie numeru VIN,
- autoryzowany dealer: dealer marki pojazdu może również dostarczyć pełną specyfikację wyposażenia na podstawie numeru VIN,
- aplikacje mobilne: niektóre aplikacje do sprawdzania historii pojazdów umożliwiają również sprawdzenie wyposażenia pojazdu na podstawie VIN.
Numer VIN sam w sobie nie zawiera bezpośredniej informacji o kolorze lakieru pojazdu. Jednakże, producenci pojazdów często używają go do łączenia z bazami danych, w której zapisane są szczegółowe informacje o pojeździe, w tym jego oryginalny kolor lakieru. Każdy producent używa jednak specyficznych dla siebie kodów kolorów do identyfikacji odcieni używanych na pojazdach. Autoryzowany dealer lub bezpośredni kontakt z producentem pojazdu może umożliwić uzyskanie szczegółowych informacji o kolorze lakieru na podstawie numeru VIN.
Gdzie dane techniczne są zapisane?
Numer VIN jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera zakodowane informacje o jego cechach i specyfikacjach. Specyfikacje są zawarte w części VIN zwanej VDS. Opisuje ona ogólne cechy pojazdu, takie jak jego model, typ nadwozia, rodzaj silnika oraz inne istotne szczegóły konstrukcyjne. VDS to znaki od 4 do 9. Zawiera informacje o specyfikacjach pojazdu, które różnią się w zależności od producenta. To tutaj są kodowane kluczowe cechy, które odróżniają różne modele tego samego producenta.
Znaki 4-8 określają różne aspekty pojazdu, takie jak:
- typ nadwozia (np. sedan, SUV, hatchback),
- rodzaj silnika (np. benzynowy, diesla, hybrydowy),
- rodzaj skrzyni biegów (np. manualna, automatyczna,
- czasami także inne informacje, jak rodzaj napędu (FWD, RWD, AWD).
Znak 9. to znak kontrolny, który jest używany do weryfikacji poprawności numeru VIN. Jest obliczany na podstawie pozostałych znaków numeru VIN i służy jako zabezpieczenie przed błędami lub fałszerstwami.
Informacje zakodowane w tych znakach zależą od producenta. Na przykład:
- "CM" może oznaczać typ nadwozia (np. sedan),
- "826" może odnosić się do konkretnego modelu, typu silnika i innych cech.
Jak dekodować numer VIN?
Dekodowanie numeru VIN pozwala na uzyskanie szczegółowych informacji o pojeździe. W internecie dostępne są darmowe narzędzia do dekodowania numeru VIN. Wystarczy wpisać numer VIN, a narzędzie automatycznie rozpozna producenta, model, rok produkcji, silnik, nadwozie i inne dane. Dekodowanie numeru VIN pozwala na uzyskanie pełnego obrazu specyfikacji pojazdu. Kluczowym krokiem jest podzielenie numeru na odpowiednie sekcje (WMI, VDS, VIS) i interpretacja każdego ze znaków zgodnie z kodowaniem stosowanym przez producenta.
Numer VIN w rzeczywistości składa się z trzech głównych sekcji. Pierwszą z nich jest Światowy Identyfikator Producenta, czyli WMI, który można opisać jako globalny kod producenta. Składa się on najczęściej z trzech znaków. Kolejną sekcją, obejmującą znaki od czwartego do dziewiątego, jest Vehicle Descriptor Section, określający rodzaj pojazdu. Ostatnie osiem znaków (od dziesiątego do siedemnastego) tworzy Vehicle Identifier Section, który identyfikuje konkretny egzemplarz pojazdu.
W tym miejscu warto bardziej szczegółowo omówić te trzy części numeru VIN. Pierwszy element, czyli WMI, może być przedstawiony za pomocą liter lub cyfr. Każdy producent pojazdów ma swój unikalny kod, który jest nadawany przez odpowiedni organ krajowy, współpracujący z Society of Automotive Engineers. W strukturze WMI pierwszy znak wskazuje na region geograficzny, a pozostałe dwa określają kraj produkcji oraz producenta.
Druga sekcja, VDS, to sześć znaków opisujących specyfikację techniczną pojazdu, takich jak typ nadwozia, rodzaj skrzyni biegów czy silnika.
Ostatnia część, VIS, składa się z ośmiu znaków, które identyfikują dany pojazd. Zawierają one informacje na temat roku produkcji oraz numeru seryjnego pojazdu.
Warto zaznaczyć, że na całym świecie numery VIN są tworzone z użyciem liter łacińskich i cyfr arabskich. Wysokość znaków jest również standaryzowana: w przypadku motocykli wynosi 4 mm, a w samochodach 7 mm. W numerze VIN nie mogą występować cyfry "0" i "1", a także znaki specjalne i litery "O", "Q" oraz "I".
Odczytanie numeru VIN na własną rękę może być trudne. Dlatego warto skorzystać z dedykowanych stron internetowych, które specjalizują się w dekodowaniu tego typu informacji. VIN dekoder analizuje zakodowane dane, ale informacje, które można w ten sposób uzyskać, mogą się różnić w zależności od bazy danych, z której korzysta dana usługa. Bazy te obejmują nie tylko archiwa CEPIK, ale także umożliwiają sprawdzenie historii pojazdu poza granicami Polski. Jeśli samodzielne odczytanie numeru VIN jest problematyczne, warto zlecić to zadanie ekspertom lub udać się do autoryzowanego serwisu, aby zweryfikować historię samochodu.