- Nowe zarządzenie poszerza obowiązki funkcjonariuszy obsługujących mierniki prędkości
- Cały przebieg służby powinien być rejestrowany (zarówno obraz jak i dźwięk!)
- Do służby drogowej powinny być wyznaczane patrole dwuosobowe lub liczniejsze
Nowe przepisy nie dotyczą bezpośrednio kierowców – to wewnętrzne regulacje, którym podlegają wyłącznie funkcjonariusze. Dla własnego dobra i choćby z ciekawości dobrze jest jednak wiedzieć, czego możemy oczekiwać po policjantach pełniących służbę. Tego typu dokumenty są całkowicie jawne i możemy je znaleźć m.in. na stronach Informacyjnego Serwisu Policyjnego (isp.policja.pl w zakładce Aktualności/Prawo).
Na drodze tylko fachowcy, chyba że...
W nowym zarządzeniu sprecyzowane zostało, że do pełnienia służby na drogach powinni być wyznaczani policjanci z odpowiednich komórek organizacyjnych, czyli z drogówki, a czynności wymagające wiedzy specjalistycznej, m.in. kierowanie ruchem, kontrola stanu technicznego pojazdów, czy stosowania przyrządów do pomiaru prędkości, powinny być wykonywane przez funkcjonariuszy posiadających przeszkolenie w zakresie ruchu drogowego – jak wynika z audytów Najwyższej Izby Kontroli, w drogówce wcale takie oczywiste dotąd nie było. Niestety, nadal w przepisach znajduje się wyjątek, pozwalający w bliżej niesprecyzowanych „uzasadnionych przypadkach” na wyznaczanie do takich zadań również tych funkcjonariuszy, którzy wprawdzie przeszkolenia nie mają, ale „posiadają wiedzę i umiejętności w tym zakresie”.
Do służby drogowej powinny być wyznaczane patrole dwuosobowe lub liczniejsze, gdzie przynajmniej jeden policjant powinien mieć stosowne przeszkolenie w zakresie ruchu drogowego, ale i od tej reguły przewidziano wyjątki.
Zgodnie z aktualnym zarządzeniem policjant w czasie służby jest zobowiązany m.in. do: okazywania na żądanie osoby kontrolowanej utrwalonego obrazu naruszenia lub wyniku dokonanego pomiaru, chyba, że z przyczyn technicznych jest to niemożliwe, musi też mieć przy sobie i okazywać na żądanie osoby kontrolowanej uwierzytelnione kopie świadectwa legalizacji lub wzorcowania wymagane dla wykorzystywanych przyrządów pomiarowych.
Precyzyjne przepisy dotyczące używania radarów
Nowe przepisy precyzyjniej niż dotychczas określają zasady używania mierników prędkości. Przede wszystkim zapisano w nich wymóg używania sprzętu zgodnie z instrukcją i tzw. decyzją zatwierdzenia typu – niby to oczywiste, ale w praktyce znaczna część policyjnych pomiarów odbywa się niezgodnie z tymi dokumentami.
Pomiary w ruchu przy pomocy mierników ręcznych („suszarek") są dopuszczalne tylko w przypadku zastosowania wideorejestratora jako urządzenia dokumentującego przebieg kontroli. Najwyraźniej w związku z licznymi przypadkami podważania pomiarów wykonywanych przez policjantów w nieodpowiednich miejscach, komendant nakazał, żeby funkcjonariusz w notatniku służbowym starannie notował informacje na temat warunków i miejsca pomiarów oraz model i numer fabryczny miernika.
Ważne: policjanci są teraz zobligowani do wykonania przed rozpoczęciem pomiarów zalecanych przez producenta miernika prób i testów jego sprawności. Jeśli kierowca odmówi przyjęcia mandatu na podstawie pomiaru, funkcjonariusz ma obowiązek zapisać w notatniku m.in. odległość z jakiej użyto miernika, poziom czułości urządzenia (to ważne w przypadku rosyjskich radarów Iskra) i miejsce, w którym znajdował siękontrolowany pojazd.
Oczywiście, w praktyce nie da się zweryfikować, czy policjant zapisał w notatniku prawdę, ale można mieć nadzieję, że w związku z nowymi wymaganiami przynajmniej sięgnie do instrukcji obsługi miernika, żeby dowiedzieć się, jakie wartości są prawidłowe i co powinno znaleźć się w notatkach ze służby.
Jasno określone zasady badania trzeźwości
Badania alkomatem, niezależnie od ich wyniku, powinny być odnotowywane przez policjanta w specjalnym rejestrze, z wyjątkiem akcji typu „trzeźwy poranek” i innych kontroli przesiewowych. Dobra wiadomość: zgodnie z nowym zarządzeniem „badanie stanu trzeźwości osoby, która dobrowolnie zgłosiła się do policjanta, powinno zostać przeprowadzone, o ile istnieje taka możliwość (...)". Po imprezie możemy więc poprosić spotkanych policjantów o możliwość dmuchnięcia.
Wideoradar ma być włączony przez całą służbę
W przypadku patrolowania dróg z użyciem radiowozu z wideorejestratorem, powinien on być włączony od momentu wyjazdu z jednostki aż do końca służby! Cały przebieg służby powinien być rejestrowany (zarówno obraz jak i dźwięk!), a poza momentami pościgów funkcjonariusze powinni poruszać się w sposób zgodny z przepisami. Policjanci mogą jednak wyłączyć nagrywanie podczas przerwy w służbie oraz w czasie wymiany nośnika informacji.
Ważne: zarządzenie określa, że po ujawnieniu przestępstwa lub wykroczenia policjant jest zobowiązany do niezwłocznego podjęcia czynności zmierzających do schwytania sprawcy – a zatem z zatrzymaniem kierowcy nie powinien zwlekać, aż ten nazbiera punktów, by zabrać mu prawo jazdy. Podczas kontroli wideorejestrator powinien być w miarę możliwości ustawiony tak, żeby nagrywać jej przebieg.