Logo
PoradyKażdy kierowca choć raz położył rękę na lewarku zmiany biegów. Takie zachowanie niszczy skrzynię

Każdy kierowca choć raz położył rękę na lewarku zmiany biegów. Takie zachowanie niszczy skrzynię

Każdy kierowca ma swoje zwyczaje, a jednym z najbardziej popularnych jest opieranie ręki na lewarku skrzyni biegów. To zły nawyk, ale nie tylko ze względu na bezpieczeństwo. Takie zachowanie może doprowadzić do kosztów, które tworzymy na własne życzenie i nikomu nie są potrzebne. W ten sposób po prostu skracamy żywotność skrzyni biegów.

Kierowca nie powinien trzymać ręki na lewarku skrzyni biegów ze względu na bezpieczeństwo swoje i mechanizmu
Motortion Films / Shutterstock
Kierowca nie powinien trzymać ręki na lewarku skrzyni biegów ze względu na bezpieczeństwo swoje i mechanizmu
  • Trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów w autach może prowadzić do uszkodzeń
  • Ten nawyk nigdy nie powinien wchodzić w krew. Kierowcy powinni trzymać obie ręce na kierownicy
  • W przypadku automatycznych skrzyń biegów należy unikać przełączania trybów jazdy w ruchu oraz stosować hamulec postojowy podczas parkowania

Kierowcy często mają swoje przyzwyczajenia, które na pierwszy rzut oka wydają się nieszkodliwe. Jednak niektóre z nich mogą w dłuższej perspektywie negatywnie wpłynąć na stan techniczny samochodu. Jednym z takich nawyków jest trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów w autach z manualną skrzynią. Choć wydaje się to wygodne, szczególnie gdy w aucie brakuje podłokietnika, konsekwencje mogą być kosztowne.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dlaczego nie powinno się trzymać ręki na drążku zmiany biegów?

Na pierwszy rzut oka trzymanie dłoni na drążku zmiany biegów wydaje się zupełnie nieszkodliwe. Jednak nawet niewielki nacisk na dźwignię może prowadzić do przyspieszonego zużycia elementów skrzyni biegów. Mechanizmy takie jak widełki, synchronizatory czy łożyska są projektowane z myślą o krótkotrwałym obciążeniu podczas zmiany biegów, a nie o stałym nacisku. Efekt? Z czasem skrzynia może zacząć "haczyć", biegi będą wchodzić z oporem, a w skrajnych przypadkach może dojść do awarii całego mechanizmu.

Co niszczy skrzynię biegów?

Trzymanie ręki na drążku zmiany biegów niesie też ryzyko uszkodzenia samego wybieraka. Jeśli dźwignia jest ustawiona pod kątem, stały nacisk może prowadzić do poluzowania mocowań lub nawet deformacji elementów wybieraka. Warto również pamiętać, że takie zachowanie wpływa na estetykę wnętrza – gałka zmiany biegów szybciej się zużywa, co wymaga jej wcześniejszej wymiany.

Nie zapominajmy o kwestii bezpieczeństwa. Trzymanie jednej ręki na dźwigni zmiany biegów oznacza, że tylko jedna ręka pozostaje na kierownicy. W sytuacji awaryjnej, kiedy szybka reakcja jest kluczowa, taka pozycja może znacząco wydłużyć czas reakcji. Dlatego obie ręce powinny zawsze spoczywać na kierownicy – to podstawowa zasada bezpiecznej jazdy.

Trzymanie ręki na lewarku zmiany biegów może uszkodzić mechanizmy
Trzymanie ręki na lewarku zmiany biegów może uszkodzić mechanizmyArchiwum / Auto Świat

Jak używać automatycznej skrzyni biegów?

W przypadku automatycznych skrzyń biegów również należy unikać pewnych błędów. Przełączanie pomiędzy trybami jazdy (np. D i R) powinno odbywać się wyłącznie po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Podczas parkowania zawsze warto korzystać z hamulca postojowego – pozostawienie auta wyłącznie na pozycji P powoduje, że cały ciężar pojazdu opiera się na mechanizmie blokującym, co może prowadzić do jego uszkodzenia. Z kolei tryb N (neutralny) nie powinien być używany podczas jazdy, np. w korku – w tej pozycji skrzynia biegów nie jest odpowiednio smarowana, co może negatywnie wpłynąć na jej żywotność.

Lepiej obie ręce trzymać na kierownicy

Choć trzymanie ręki na dźwigni zmiany biegów czy wciśniętego sprzęgła na postoju to nawyki wynikające z wygody, ich konsekwencje mogą być kosztowne. Warto zatem świadomie eliminować takie zachowania, aby uniknąć niepotrzebnych wydatków na naprawy i zwiększyć bezpieczeństwo na drodze. Pamiętajmy, że każda skrzynia biegów – manualna czy automatyczna – wymaga odpowiedniego traktowania, aby służyła nam przez lata.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji