Renault Avantime

Renault Avantime

Renault Avantime to samochód osobowy należący do segmentu K. Auto pojawiło się w 2001 roku i było jednym z najgłośniej komentowanych aut francuskiej marki. Pojazd nie miał żadnego poprzednika i nie doczekał się także bezpośredniego następcy. Nie widząc auta można wywnioskować po jego nazwie, że było ono przełomowe, bowiem Avantime składa się z francuskiego „avant” (przed) oraz angielskiego „time” (czas), sugerując, iż model wyprzedził swoje czasy. Tak też było.

Projekt powstał pod koniec lat 90., kiedy to Renault zawiązał spółkę z firmą Matra. Płyta podłogowa pochodzi od III generacji Renault Espace. 3-drzwiowe nadwozie miało połączyć cechy minivana oraz coupe. Mocno pochylona przednia część pojazdu sugerowała dynamiczny styl Avantime’a. Tył z kolei charakteryzuje się schodkowym zestopniowaniem oraz lampami wykonanymi w kubistycznym stylu. Ogromne drzwi osadzone były na podwójnych zawiasach, dzięki czemu „łamały” się w 2 miejscach umożliwiając zajęcie miejsc na tylnych siedzeniach. Wnętrze również było bardzo futurystyczne. Avantime mógł pomieścić 4 osoby, przewożąc je na 4 osobnych fotelach.

Co ciekawe, tylne siedzenia osadzone były nieco wyżej, co skutkowało niemal „kinowym” spojrzeniem na drogę. Zegary w wersji elektronicznej osadzone zostały na środku, natomiast sterowanie klimatyzacją umieszczono…w boczkach drzwi. Do napędu posłużyły benzyniaki w postaci 2-litrowej, turbodoładowanej jednostki 4-cylindrowej o mocy 163 KM, wolnossące, 3-litrowe V6 generujący 207 KM oraz jeden turbodiesel dCi o pojemności 2.2 litra, który rozwijał 150 KM.

Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni automatycznej lub 6-stopniowej przekładni manualnej. Produkcja została zatrzymana już w 2003 roku po wypuszczeniu 8557 egzemplarzy, z uwagi na zbyt niskie zainteresowanie pojazdem. Niestety Avantime okazał się nieco za nowatorski jak na swoje czasy, a po pewnym czasie okazało się także, że, podobnie jak inne modele Renault z tego okresu, boryka się on z nieco zawodną elektroniką.

Renault Avantime - generacje

Renault Avantime (2001&nbsp-&nbsp2003)

Renault Avantime (2001 - 2003)

Renault Avantime - powiązane artykuły

Ford Ranger Raptor – więcej niż pikap

Renault Avantime (test)

Wytwarzany jedynie przez dwa lata (2001-2003), Avantime nie znalazł zbyt wielu zwolenników. Głównym powodem najprawdopodobniej był moment wprowadzenia na rynek. Mieszanka vana i coupe wywołała bardzo duże kontrowersje. Dziś, w dobie świetności takich aut jak BMW X6, łatwiej znaleźć grupę klientów, którym najbardziej zależy właśnie na stylu. Sylwetka 3-drzwiowego Avantime’a ma sportowe zacięcie i charakterystyczną pionową tylną szybę, którą można spotkać w produkowanych wówczas modelach Megane II i Vel Satis. Mało kto jednak wie, że przednie reflektory pochodzą z dawnej flagowej limuzyny - modelu Safrane. Wnętrze skrywa dużą przestrzeń na przednich jak i tylnych siedziskach, nie licząc ilości miejsca na stopy w drugim rzędzie. Sam projekt deski rozdzielczej oraz tego, co dzieje się przed kierowcą, trudno porównać do jakiegokolwiek innego auta. Umieszczony na środku cyfrowy licznik, wokół którego wyświetlane są wszystkie dane, zdradza geny vana. Wnętrze o ciekawym designie posiada wiele różnych schowków. Avantime posiadał w swojej gamie trzy silniki. Dwa benzynowe: 2,0 16V (163 KM), 3,0 24V (207 KM) oraz jednego diesla: 2,2 dCi (150 KM). Optymalną jednostką jest benzynowa "dwulitrówka“. Pozwala ona na sprawnie przyspieszanie (0-100 km/h poniżej 10 sekund) z niższym zużyciem paliwa niż w przypadku 3-litrowej jednostki, która również wiąże się z wyższymi kosztami ewentualnych napraw. Silnik diesla polecany jest w wypadku kupienia auta z udokumentowanym przebiegiem...