- Od zawsze naszym celem jest poprawa bezpieczeństwa zderzeniowego i mamy znaczące osiągnięcia w tej dziedzinie - mówi Lars-Göran Löwenadler, dyrektor ds. bezpieczeństwa w Volvo Trucks. Obecnie koncentrujemy się na zapobieganiu wypadkom. W tym przypadku strategia Volvo polega na pomaganiu kierowcy, a nie na przejmowaniu odpowiedzialności za prowadzenie pojazdu.

Układ monitorowania reakcji kierowcy

Z niezależnych badań wynika, że przyczyną 10-20 procent wszystkich wypadków z udziałem jednego pojazdu jest zmęczenie kierowcy. W związku z tym, Volvo jako pierwszy producent samochodów ciężarowych w Europie opracowało Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy (Driver Alert Support), wykorzystujący kamerę monitorującą tor jazdy pojazdu względem poziomego oznakowania drogi.

Jeżeli tor jazdy staje się nieregularny, kierowca otrzymuje ostrzeżenie w postaci sygnału dźwiękowego i komunikatu tekstowego. Jeżeli, mimo ostrzeżenia, sytuacja nie ulega poprawie, kierowca otrzymuje nakaz zatrzymania się i odpoczynku.

Poprawa widoczności

Inną częstą przyczyną wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest ograniczona widoczność. Martwe pola, zakręty, ciemność i zła widoczność ograniczają panowanie kierowcy nad pojazdem.

- Dlatego właśnie, w niektórych sytuacjach, jak np. zmiana pasa ruchu, potrzebne jest dodatkowe oko - wyjaśnia Stefan Svensson, Menedżer Produktu ds. Układów Elektrycznych w Volvo Trucks.

Tym dodatkowym okiem jest nowy Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu (Lane Changing Support), opracowany przez Volvo. Dzięki czujnikowi radarowemu układ ten wykrywa pojazdy znajdujące się w martwym polu po stronie pasażera. Kierowca jest o tym informowany za pośrednictwem lampki ostrzegawczej umieszczonej w prawym przednim słupku kabiny oraz głośniejszego sygnału kontrolnego kierunkowskazów.

- Niebezpiecznym manewrem jest również wykonywanie ciasnych skrętów szczególnie w nocy, ponieważ krawędzie dróg są zazwyczaj słabo oświetlone - mówi Stefan Svensson. Aby zwiększyć bezpieczeństwo w takich sytuacjach, wprowadzamy do naszych pojazdów Reflektory doświetlające zakręt, kierujące wiązkę światła na krawędź drogi. Reflektory te włączają się automatycznie z chwilą włączenia któregoś z kierunkowskazów, przy prędkości jazdy poniżej 30 km/godz.

W celu poprawy bezpieczeństwa jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych Volvo jako pierwszy europejski producent samochodów ciężarowych oferuje czujnik deszczu, dostępny jako opcja w pojazdach FH i FM. Czujnik ten mierzy intensywność opadów deszczu, a następnie automatycznie dostosowuje szybkość pracy wycieraczek przedniej szyby.

Ochrona przed przewróceniem się samochodu

Opracowany przez Volvo układ stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program), odgrywa decydującą rolę w wielu sytuacjach drogowych, w których zachodzi niebezpieczeństwo utraty przez kierowcę panowania nad pojazdem. Dotychczas układ ten był dostępny jedynie w ciągnikach siodłowych. Obecnie ESP jest dostępny również w podwoziach samochodów ciężarowych 6x2 holujących przyczepy.

Volvo jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje takie rozwiązanie. Dzięki automatycznemu uruchamianiu hamulców przyczepy w określonych sytuacjach, układ ESP stabilizuje cały zespół pojazdów, zapobiegając jego przewróceniu lub "złożeniu się". Układ ESP będzie dostępny również w ciągnikach siodłowych holujących dwie przyczepy, co oznacza pełną zgodność z Europejskim Systemem Modułowym.

Nowy układ ESP jest szczególnie przydatny w pojazdach przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych, które muszą spełniać surowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa.

Szkolenia kierowców Volvo

W 2009 r. na obszarze Unii Europejskiej zaczną obowiązywać przepisy wprowadzające obowiązek szkolenia kierowców samochodów ciężarowych m.in. w zakresie bezpieczeństwa. Volvo już obecnie oferuje szkolenia spełniające te wymagania.