Auto Świat Wiadomości Premiery Cupry Formentor i Leon po liftingu. Dostały więcej mocy i wygląd pasujący do marki

Cupry Formentor i Leon po liftingu. Dostały więcej mocy i wygląd pasujący do marki

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat

Cupra udowadnia, że jej modele nie są już tylko nieco inaczej wyglądającymi Seatami z mocnymi silnikami. Premiery odświeżonych modeli — Leona i Formentora — pokazują, że ta nadal młoda marka zaczęła iść własną ścieżką. Na szczęście mocne silniki stały się jeszcze mocniejsze.

Cupra LeonŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • Premiery Leona i Formentora po liftingu pokazują nowy język stylistyczny Cupry
  • Mocne silniki stały się jeszcze mocniejsze w obu modelach
  • Poza zmienionym wyglądem wykorzystano materiały bardziej eko
  • W końcu są ulepszone multimedia z wyświetlaczem o przekątnej 12,9 cala

Cupry Formentor i Leon stanowią obecnie trzon oferty tego hiszpańskiego producenta. Nic więc dziwnego, że premiera odświeżonych modeli jest dla marki ogromnym świętem. Świętem jest także dlatego, że oba modele otrzymały dość mocno zmieniony wygląd, bardziej ekologiczne materiały i odświeżoną gamę silników.

Nowa Cupra Formentor – teraz rządzą trójkąty

Odświeżony Formentor prezentuje nowy kierunek stylistyczny z charakterystycznymi przednimi reflektorami Matrix LED z trzema trójkątami osadzonymi w środku. Gruntownie odmieniony został też zderzak. Wielki wlot powietrza pozostał, ale jego kształt jest teraz zupełnie inny, trochę podobny do tego z modelu Born czy Tavascan. Bok auta pozostał bez zmian, natomiast z tyłu największą różnicą jest oświetlenie. Po pierwsze logo umieszczone na tylnej klapie jest świecące, a po drugie motyw z trzema trójkątami, który jest w przednich lampach, znajdziemy również z tyłu. To teraz znak charakterystyczny marki. Auto będzie mogło stanąć na jednym z ośmiu kompletów felg o rozmiarach 18 lub 19 cali. Tyle samo będzie kolorów nadwozia.

Cupra Formentor
Cupra FormentorŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Nowa Cupra Formentor – ekologiczne wnętrze

W środku zastosowano nowe materiały wykończeniowe. Są one ekologiczne, a do obicia foteli wykorzystana może być mikrofibra wykonana w 73 proc. z recyklingu, ekologiczna skóra lub materiał tekstylny.

Bardzo pozytywną zmianę zauważymy w kwestii multimediów. Te, jak we wszystkich nowych modelach z koncernu Volkswagena, zostały odświeżone i poprawione. Pasek odpowiedzialny za klimatyzację i głośność jest już podświetlany, a wyświetlacz ma przekątną 12,9 cala. Dzięki temu, że stał się on większy, obsługa klimatyzacji powędrowała na dół ekranu, a co za tym idzie, już nie będzie potrzeby "odkopywania" odpowiednich opcji w menu auta, by na przykład zmienić siłę nawiewu.

Cupra zadbała również o dobrej jakości audio. Podobnie jak w przypadku modelu Tavascan w Formentorze audio zapewnił Sennheiser. W aucie będzie 12-głośnikowy zestaw o mocy 390 W. Producent chwali się, że specjalne oprogramowanie Ambeo Concerto poprawi wydobycie poszczególnych elementów utworów.

Cupra Formentor
Cupra FormentorCupra

Przeczytaj także: Sprawdziłem, ile kosztowało paliwo w majówkę 4 lata temu. Nie mogłem uwierzyć

Nowa Cupra Formentor – jeszcze więcej mocy!

Sporo zmieniło się także w kwestii napędów, choć w większości są to już znane nam jednostki, które zadebiutowały podczas prezentacji nowych modeli Volkswagena. Będzie więc miękka hybryda 1.5 eTSI o mocy 150 KM. Dalej nie pozbyto się diesla, który występuje w wariancie 150-konnym (2.0 TDI).

Mamy również dwie hybrydy plug-in o mocy 204 KM lub 272 KM. Oba warianty oparte są o motor 1.5 TSI, którego wspiera silnik elektryczny czerpiący energie z akumulatora o mocy 19,7 kWh (netto). Zasięg na samym prądzie ma przekraczać 100 km, a ładowanie może się odbywać z maksymalną mocą do 50 kW. Mocniejsza hybryda dostanie nazwę VZ e-Hybrid i będzie mogła być wyposażona w czterotłoczkowe hamulce Brembo z większymi tarczami hamulcowymi (370 mm).

Nowa Cupra Formentor – weź ją na tor i driftuj

Cupra jednak nie pozbyła się mocnych silników benzynowych. Dwie odmiany VZ będą miały moc 265 KM oraz 333 KM. Obie będą połączone z 7-biegowym DSG, ale słabszy wariant ma napęd jedynie na przód. Mocniejsza odmiana z kolei dostała nowy tryb jazdy wykorzystujący system rozdzielania momentu obrotowego oraz opcjonalne hamulce Akebono. System dzielący moment obrotowy umieszczony jest na tylnej osi i za pomocą dwóch niezależnych sprzęgieł indywidualnie kontroluje moment obrotowy prawego i lewego koła. To ma zwiększać stabilność auta podczas szybkiej jazdy w zakrętach.

Ten sam system umożliwia także łatwiejsze stawianie samochodu bokiem. Żeby podriftować topowym Formentorem, wystarczy uruchomić tryb o nazwie Drift. Za pomocą systemu rozdzielania momentu obrotowego, auto dużo łatwiej wprowadzić w kontrolowany poślizg. Taki sam system niedawno dostało Audi S3.

Ponadto producent oferuje jeszcze silnik 2.0 TSI o mocy 204 KM (przed faceliftingiem było 190 KM) oraz podstawową jednostkę 1.5 TSI o mocy 150 KM, która może być połączona z 6-biegowym manualem. Najsłabszy motor pozostał bez zmian.

Cupra cały czas ma opcję wzmacniania dźwięku silnika, który, jak tłumaczy producent, ustawia zawory wydechowe tak, by auto mogło wydać z siebie głośny dźwięk.

Cupra Formentor
Cupra FormentorŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Nowa Cupra Leon – zmiany na lepsze

Leon, czyli przedstawiciel klasy kompakt, otrzymał bardzo podobny pakiet zmian. Zaczynając od stylistyki, ta mocno poszła w stronę nowego języka stylistycznego Cupry. Zmienił się przedni zderzak oraz kształt przedniego grilla i auto wygląda teraz trochę, jakby miało wąsy. Logo producenta powędrowało wyżej, a reflektory mają trzy charakterystyczne trójkąty. Z tyłu zmiany także dotyczą właśnie lamp, które otrzymały po trzy trójkąty wewnątrz klosza. Tutaj także od teraz logo się świeci razem ze światłami. Co istotne, w ofercie pozostaje zarówno wersja hatchback, jak i Sportstourer (kombi). Do wyboru jest dziewięć kolorów nadwozia i tyle samo wzorów felg, które mają 18 lub 19 cali.

Wnętrze również ma nowy system multimedialny z 12,9-calowym wyświetlaczem, a także wspomniane wcześniej ekologiczne materiały wykorzystane do obicia wnętrza. Nagłośnienie także jest dziełem Sennheisera.

Cupra Leon
Cupra LeonŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Nowa Cupra Leon – jest szybko

Zmiany w jednostkach napędowych są również niemal kalką tego, co jest w odświeżonym Formentorze, a także np. w Golfie. Pozostała jednak różnica między najmocniejszym hatchbackiem a najmocniejszym Sportstourerem. Ten pierwszy cały czas może mieć maksymalnie 300 KM i nie ma napędu na cztery koła. W kombi z kolei najmocniejszy wariant został wzmocniony do 333 KM, które przenoszone są na cztery koła. Wszystkie jednostki dostępne w odświeżonym Leonie przedstawiamy poniżej:

Silniki benzynowe:

  • 1.5 TSI 150 KM;
  • 2.0 TSI 204 KM;
  • 2.0 TSI 300 KM (hatchback);
  • 2.0 TSI 333 KM (sportstourer).

Silnik diesla:

  • 2.0 TDI 150 KM.

Hybrydy:

  • 1.5 eTSI 150 KM (hybryda mhev);
  • 1.5 e-Hybrid 204 KM (hybryda phev);
  • 1.5 e-Hybrid 272 KM (hybryda phev).

Tak samo jak w Formentorze najmocniejsze wersje benzynowe i hybrydowe mogą otrzymać wzmocnione układy hamulcowe, a każda hybryda ma przejechać na samym prądzie ponad 100 km. W Leonie VZ o mocy 333 KM jest tryb drift oraz aktywny tryb rozdzielania momentu obrotowego.

Cupra Leon
Cupra LeonŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Odświeżone Cupry w salonach już w tym roku

Oba modele wyglądają już zupełnie inaczej niż Seaty i zaczynają mieć indywidualny charakter. Cupr Leon i Formentor po liftingu do polskich salonów dotrą w trzecim kwartale 2024 r. i będą produkowane w fabryce w Barcelonie.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków