- Mocny wyciek paliwa z cysterny, niektóre przewody owinięte najzwyklejszą izolacją... inspektorzy ITD podczas tej kontroli od razu zadzwonili po straż pożarną
- Transport paliwa z Litwy do Ukrainy zakończył się mandatem dla kierowcy i postępowaniem administracyjnym wobec przewoźnika
- To nie jedyne rażące naruszenia, jakie wykryli inspektorzy w ostatnich dniach i tygodniach
- Zatrzymali m.in. kierowców z Brazylii, którzy dziewięć razy naruszyli przepisy. Z kolei w ukraińskim autobusie rejsowym ujawniono aż 36 nieprawidłowych zapisów w tachografie
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Co kontrolują inspektorzy ITD? Na Mazowszu w oku wpadła im cysterna
Mazowieccy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli cysternę przewożącą benzynę, z której wyciekało paliwo. Dodatkowo, prowizorycznie zabezpieczona instalacja elektryczna mogła doprowadzić do pożaru. Zestaw został natychmiast wycofany z ruchu, a benzynę przepompowano do innego pojazdu pod nadzorem straży pożarnej.
Cysterna wiozła paliwo z Litwy na Ukrainę. Co odkryli inspektorzy? Lista jest długa
Do zdarzenia doszło na drodze krajowej nr 50. Siedleccy inspektorzy WITD Radom zatrzymali ukraińską cysternę, która przewoził benzynę z Litwy na Ukrainę. Podczas kontroli okazało się, że paliwo wycieka z armatury systemu zaworowego znajdującego się pod cysterną. Dodatkowo przewody instalacji elektrycznej nie były odpowiednio zabezpieczone — część z nich została jedynie owinięta taśmą izolacyjną. Taka sytuacja, jak podkreślili inspektorzy, stwarzała bezpośrednie zagrożenie pożarowe, dlatego na miejsce wezwano straż pożarną.
W trakcie kontroli wykryto także nieszczelność układu pneumatycznego naczepy, który odpowiada między innymi za prawidłowe działanie hamulców. Inspektorzy stwierdzili również naruszenia przepisów umowy ADR, dotyczącej międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych, w zakresie właściwego oznakowania pojazdu.
Poznaj kontekst z AI
Jakie kary nakłada ITD? Czasem to postępowanie administracyjne
Po stwierdzeniu licznych nieprawidłowości inspektorzy zakazali dalszej jazdy zatrzymanemu zestawowi. Przewoźnik został zobowiązany do podstawienia sprawnej cysterny, spełniającej wymogi ADR. Pod nadzorem straży pożarnej benzynę przepompowano z zatrzymanego pojazdu do nowego środka transportu.
Kierowca otrzymał mandat karny, natomiast wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne. Inspektorzy podkreślili, że tego typu naruszenia mogą prowadzić do poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz środowiska.
Przeczytaj także: Powstanie nowa służba do kontroli kierowców. Ministerstwo pracuje nad reformą
To nie jedyne poważne naruszenia, jakie ostatnio nagłośnili inspektorzy ITD
W poprzednich komunikatach ITD znalazło się kilka kwiatków. w Byczynie inspektorzy z Opola zatrzymali zespół pojazdów zmierzających z Kalisza do Wołczyna po ładunek przeznaczony do Niemiec. Analiza tachografu wykazała, że kierowca korzystał z karty swojego syna, aby ominąć przepisy dotyczące odpoczynków. Mężczyzna przyznał, że chciał zaoszczędzić czas, rozpoczynając rejestrację swojej aktywności dopiero po przekroczeniu granicy. Oprócz tego stwierdzono inne naruszenia regulacji czasu pracy. Kierowca stracił prawo jazdy na trzy miesiące, a nielegalnie używaną kartę zabezpieczono.
Z kolei podczas kontroli w Sieradzu i Łodzi łódzcy inspektorzy ujawnili poważne naruszenia w międzynarodowym transporcie do Hiszpanii. Kierowca używał dwóch kart kierowcy, co pozwalało mu na wydłużenie czasu jazdy i unikanie przerw. Inspekcja wykazała aż 25 przypadków złamania przepisów, a także niezgodność tachografu pojazdu z aktualnymi wymogami dla transportu międzynarodowego. Kierowca został ukarany mandatami i utracił prawo jazdy na trzy miesiące. Wobec przewoźnika oraz osoby zarządzającej transportem wszczęto postępowania administracyjne.
Brazylijscy kierowcy i ukraiński autobus rejsowy. Oni też mieli coś na sumieniu
Na drodze krajowej nr 9 w Radomiu inspektorzy skontrolowali zestaw ciężarowy portugalskiego przewoźnika. Dwaj brazylijscy kierowcy, pracujący w podwójnej obsadzie, naruszyli przepisy aż dziewięć razy. Stwierdzono m.in. przekroczenie maksymalnego czasu jazdy bez przerwy o półtorej godziny oraz skrócenie odpoczynków. Kierowcy nie posiadali także wymaganych dokumentów, takich jak wypis z licencji na międzynarodowy przewóz rzeczy. Nałożono na nich mandaty, a wobec przedsiębiorcy i zarządzającego transportem rozpoczęto postępowania administracyjne.
Dzień wcześniej w rejonie dworca Warszawa Zachodnia mazowieccy inspektorzy skontrolowali ukraiński autobus rejsowy. Kierowcy przyznali, że korzystali z cudzych kart, aby wydłużyć czas jazdy. Ujawniono aż 36 nieprawidłowych zapisów w tachografie. Inspektorzy nałożyli mandaty i zabezpieczyli nielegalnie używane karty. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.