Auto Świat Wiadomości Aktualności Wściekłość wśród francuskich kierowców: burmistrz Paryża znów zwalcza ruch samochodowy

Wściekłość wśród francuskich kierowców: burmistrz Paryża znów zwalcza ruch samochodowy

Po wprowadzeniu drakońskich opłat za parkowanie w stolicy Francji dużych aut należących do przyjezdnych (18 euro za godzinę postoju, 225 euro za sześć godzin) mer Anne Hidalgo zapowiada zmniejszenie prędkości na słynnej obwodnicy Paryża do 50 km/h. Ograniczenie ma obowiązywać już od 1 października, co wywołuje burzę wśród kierowców i przeciwników politycznych.

Jazda samochodem w okolicach Paryża polegkorkacha głównie na staniu w
Jazda samochodem w okolicach Paryża polegkorkacha głównie na staniu wbarmalini / Shutterstock
  • Mer Paryża zapowiedziała wprowadzenie ograniczenia prędkości na jednej z kluczowych dróg stolicy Francji
  • Limit prędkości na obwodnicy ma wynieść 50 km/h. Zdaniem krytyków oznacza to, że kierowcy utkną w całodobowych korkach
  • To kolejny – po wprowadzeniu drakońskich opłat za parkowanie dla przyjezdnych – "antysamochodowy" ruch obecnych władz francuskiej stolicy

Od 1 października kierowcy poruszający się po zatłoczonej obwodnicy Paryża będą musieli zwolnić do 50 km/h – tak chce Anne Hidalgo, burmistrz miasta. Według władz Paryża to krok, nad którym prace trwały 18 lat i który ma na celu poprawę płynności ruchu oraz zmniejszenie zanieczyszczeń.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Limit prędkości na obwodnicy Paryża to sprawa polityczna

Decyzja o zmniejszeniu prędkości na słynnej obwodnicy miasta budzi kontrowersje. Przeciwni są zwłaszcza konserwatyści, z kolei "zieloni", reprezentowani przez zastępcę burmistrza Davida Belliarda, już od kilku miesięcy podkreślają korzyści płynące z obniżenia limitu prędkości, takie jak zmniejszenie efektów stop-start i zanieczyszczeń hałasem.

Krytycy pomysłu podkreślają, że droga ta zakorkowana jest przez wiele godzin w ciągu dnia, a nowy limit wydłuży "zakorkowane godziny". Pojawiają się pomysły, aby przynajmniej w godzinach nocnych pozostawić obecny limit 70 km/h.

Ci, którzy są "za", podkreślają, że po obniżeniu limitu z 80 km/h do 70 km/h w 2014 roku spadła liczba wypadków na obwodnicy oraz natężenie hałasu. "Ale średnia prędkość przejazdu nie wzrosła" – odpowiadają przeciwnicy.

O wprowadzeniu limitu zdecyduje rząd

Jakkolwiek zarządcą obwodnicy są władze Paryża, to jednak francuskie ministerstwo transportu przypomina, że ostateczne słowo w sprawie zmiany przepisów drogowych należy do rządu, który musi wydać stosowny dekret. Swoją rolę podkreśla też policja, która ma prawo wyrazić swoje zdanie w tej kwestii

Czy Paryż faktycznie zwolni już tej jesieni? Kierowcy i mieszkańcy stolicy Francji z niecierpliwością czekają na rozstrzygnięcia, które mogą wpłynąć na codzienną jazdę po jednej z najbardziej znanych dróg w Europie.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków