Auto Świat Wiadomości Aktualności Drogą S19 na południe od Białegostoku pojedziemy jeszcze w 2025 r.

Drogą S19 na południe od Białegostoku pojedziemy jeszcze w 2025 r.

Na południe od Białegostoku powstaje 71 km drogi ekspresowej S19. Inwestycja podzielona jest na pięć odcinków realizacyjnych. Najbliższe ukończenia są fragmenty Haćki — Bielsk Podlaski oraz Bielsk Podlaski — Boćki. Te powinny być gotowe jeszcze w br. Prace prowadzone są także na pięciu odcinkach S19 w woj. podkarpackim, których łączna długość przekracza 56 km.

Trwa budowa drogi ekspresowej S19 na południe od BiałegostokuGDDKiA
  • Na południe od Białegostoku budowana jest droga ekspresowa S19. Odcinki Haćki — Bielsk Podlaski oraz Bielsk Podlaski — Boćki mają być gotowe jesienią 2025 r., pozostałe latem 2026 r.
  • Na Podkarpaciu powstaje 56 km S19, w tym tunel pod wzgórzem Grochowiczna oraz najwyższa estakada w Polsce między Żarnową a Godowem
  • Zaawansowanie robót na podkarpackich odcinkach S19 wynosi od 43 do 60 proc.

Cały czas trwa budowa drogi ekspresowej S19 na południe od Białegostoku. W ramach inwestycji, która podzielona została na pięć odcinków realizacyjnych, wykonawcy budują trasę od miejscowości Deniski, przez Bielsk Podlaski, aż po Chlebczyn w woj. mazowieckim.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Droga S19 wyprowadzi ruch tranzytowy z Bielska Podlaskiego

Łączna długość wszystkich budowanych odcinków wynosi 71 km. Obecnie najbardziej zaawansowane są prace pomiędzy miejscowościami Haćki i Boćki. Fragmenty Haćki — Bielsk Podlaski oraz Bielsk Podlaski — Boćki mają 22 km długości, a ich budowa ruszyła we wrześniu i październiku 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) precyzuje, że zaawansowanie rzeczowe prac na tych odcinkach przekroczyło już 70 proc.

Plan orientacyjny odc. S19 Bielski — Boćki
Plan orientacyjny odc. S19 Bielski — BoćkiGDDKiA

Dzięki łagodnej zimie wykonawcy kontynuowali prace w terenie i wraz z nadejściem wiosny wznowili układanie nawierzchni bitumicznych. Ponadto powstają drogi równoległe, a także trwają prace wykończeniowe przy obiektach inżynieryjnych. GDDKiA planuje oddanie obu odcinków do ruchu jesienią 2025 r. Wtedy też z Bielska Podlaskiego zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy na osi północ — południe, czyli Białystok — Lublin.

Już w środę 9 kwietnia br. do użytku zostaną oddane pierwsze dwa wiadukty nad drogą S19 na odcinku Bielsk Podlaski — Boćki. Mowa o wiadukcie w ciągu drogi powiatowej 1688B, łączącej miejscowości Piliki i Pietrzykowo-Gołąbki oraz wiadukcie na drodze powiatowej 1679B, łączącej Knorydy i Starowieś. Pozostałe odcinki S19, tj. Deniski — Haćki, Boćki — Malewice oraz Malewice — Chlebczyn, będą gotowe latem 2026 r.

W woj. podkarpackim powstaje ponad 56 km drogi ekspresowej S19

Intensywne prace prowadzone są także na budowie drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim. Tutaj inwestycja również podzielona jest na pięć odcinków realizacyjnych o łączne długości ponad 56 km, tj. Rzeszów Południe — Babica (długość 10,3 km), Babica — Jawornik (długość 11,6 km), Krosno — Miejsce Piastowe (długość 10,3 km), Miejsce Piastowe — Dukla (długość 10,1 km) i Sokołów Małopolski Północ — Jasionka (długość 13,8 km).

Na pierwszym z odcinków zaawansowanie robót sięga 43 proc. (w tym roboty drogowe - 69 proc., roboty mostowe - 90 proc.). W grudniu 2024 r. zakończono już zasadnicze prace na wiadukcie nad koleją w Babicy i oddano obiekt do użytku. Cały czas pracuje natomiast maszyna TBM Karpatka, która drąży tunel pod wzgórzem Grochowiczna. Aktualnie wydrążone jest 738 m lewej nitki tunelu.

Drogowcy zabetonowali fragmenty trzonów najwyższej estakady

Zaawansowanie prac na poziomie 43 proc.dotyczy także odcinka Babica — Jawornik (zaawansowanie robót drogowych to 37 proc., a mostowych 44 proc.). W grudniu ub.r. do użytku udostępniono drogę powiatową DP1931R na długości 1,2 km przez węzeł Strzyżów. Przejazd odbywa się w ramach tymczasowej organizacji ruchu. Najbardziej spektakularnym miejscem jest jednak budowa najwyższej w Polsce estakady ES-26 pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Na najwyższych podporach dla jezdni prawej zabetonowane zostały pierwsze segmenty trzonów ich korpusów do wysokości około 10 m.

Dużo bardziej posunięte są prace na odcinku Krosno — Miejsce Piastowe (zaawansowanie robót to 60 proc., w tym roboty mostowe 70 proc.). Zakończone zostały prace związane z usunięciem kolizji elektroenergetycznych i sieci telekomunikacyjnych, wykonana jest także sieć wodociągowa, gazowa oraz kanalizacja sanitarna. Wykonawca zakończył już budowę 10 z 16 zbiorników retencyjnych, a teraz budowany jest m.in. Obwód Drogowy. W najbliższym czasie Wykonawca największy nacisk będzie kładł na jak najszybsze zakończenie robót ziemnych i wykonywanie warstw konstrukcyjnych, a także realizację robót nawierzchniowych w zakresie trasy głównej oraz węzłów Krosno i Miejsce Piastowe.

Najpierw odcinki z próbną warstwą bitumiczną nawierzchni

Nieznacznie mniejsze zaawansowanie prac dotyczy fragmentu Miejsce Piastowe – Dukla (zaawansowanie 57 proc., w tym roboty drogowe – 43 proc., a mostowe – 75 %.). W najbliższym czasie wykonawca skupi się na robotach związanych z konstrukcją nawierzchni oraz układaniem mieszanek mineralno-asfaltowych. W kwietniu br. planowane jest rozpoczęcie wbudowywania mieszanki mineralno–asfaltowej (MMA) oraz montaż barier w pasie rozdziału i na poboczach. W połowie maja br. ma zostać przełożony ruch na drogę powiatową DP1976R.

Najwięcej prac do zrealizowania pozostało na odcinku Sokołów Małopolski Północ — Jasionka (zaawansowanie robót 34 proc., w tym roboty drogowe 30 proc., a mostowe 25 proc.). Sprzyjające warunki pogodowe w miesiącach zimowych umożliwiły kontynuowanie prac związanych z budową oraz przebudową obiektów mostowych — wykonawca działał na trzynastu obiektach. W 2026 r. zostanie zakończony największy z nich, który zlokalizowany jest w Nienadówce. W najbliższych miesiącach wykonawca będzie kontynuował prace ziemne oraz wykonywanie warstw konstrukcyjnych nawierzchni z kruszywa łamanego i planuje przystąpić do wykonywania odcinków próbnych warstw bitumicznych nawierzchni. Jeśli wyniki będą pozytywne, będzie kontynuował prace związane z wykonywaniem warstw bitumicznych nawierzchni.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków