Honda konsekwentnie trzyma się strategii zakładającej elektryfikację całej gamy modelowej w Europie. Lepiej byłoby tu jednak mówić o “hybrydyzacji”, bo przeważającą większością oferty będą samochody, które mają zbiorniki paliwa. Nie licząc malutkiej, w pełni elektrycznej Hondy e, od 2022 r. napęd hybrydowy będzie standardem dla wszystkich modeli na Starym Kontynencie – nowa Honda HR-V nie będzie tu wyjątkiem.

Nowa Honda HR-V – jeden napęd, trzy silniki

Pod maskę crossovera w europejskiej specyfikacji trafi układ e:HEV, składający się z dwóch kompaktowych motorów elektrycznych i pracującego w cyklu Atkinsona silnika spalinowego 1.5 i-VTEC. System generuje łącznie 131 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy na poziomie 253 Nm. Dzięki temu Honda HR-V przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s i ma niskie zapotrzebowanie na paliwo – średnio potrzebuje 5,4 l/100 km (pomiar WLTP).

To wartości nieco lepsze i zarazem nieco gorsze niż w Jazzie, który też jest dostępny wyłącznie z układem e:HEV. W mikrovanie system generuje tylko 109 KM i ma mniejszą baterię (48 ogniw zamiast 60). Mimo to mniejszy Jazz jest szybszy w sprincie do "setki". Według danych katalogowych to różnica ponad sekundy (9,5 s). Jest też oszczędniejszy, bo potrzebuje średnio 4,6 l/100 km.

Nowa Honda HR-V - jak działa układ e:HEV?

Honda od lat stosuje własne podejście do konstrukcji układu hybrydowego. Jest inne niż chociażby w słynącej z hybryd Toyocie, bo silnik spalinowy nie napędza tu kół. Pełni on jedynie rolę generatora energii potrzebnej do zasilenia motoru elektrycznego. Nadwyżka mocy i energia odzyskana z hamowania gromadzona jest w akumulatorze litowo-jonowym. W swojej konstrukcji japońscy inżynierowie zdecydowali się też na zastąpienie tradycyjnej przekładni planetarnej przekładnią o jednym przełożeniu.

Honda HR-V, podobnie jak inne modele w ofercie, będzie mogła poruszać się w trzech trybach jazdy: elektrycznym, hybrydowym i "silnika spalinowego". Komputer żongluje nimi tak, by uzyskać jak największą oszczędność w danej sytuacji na drodze. Oprócz tego są trzy tryby jazdy, które może wymusić kierowca: "Econ", "Normal" i "Sport". Pierwszy nastawiony jest na jak najniższe spalanie, ostatni na jak najlepsze osiągi, a środkowy to kompromis między nimi – tego nie trzeba tłumaczyć. Po wybraniu opcji "B" na przełączniku trybów jazdy można sterować też siłą rekuperacji, korzystając z łopatek za kierownicą.

Nowa Honda HR-V - kiedy w salonach?

Zainteresowani? W takim razie musicie uzbroić się jeszcze w cierpliwość, bo nowa Honda HR-V pojawi się w polskich salonach dopiero na początku 2022 r. Wstępne zamówienia można już jednak składać za pomocą formularza na stronie internetowej. Polski cennik nie został jeszcze opublikowany, ale patrząc na ceny Jazza, tanio raczej nie będzie.