Inspektorzy oraz pracownicy GITD już teraz mogą karać kierowców za niektóre przewinienia, ale nowe rozporządzenie ma na celu dostosowanie uprawnień do zmian w zakresie wykroczeń drogowych, które weszły w życie od początku 2022 r. W nowelizacji umożliwiono karanie kierowców za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, za co grozi kara grzywny.

Ponadto inspektorzy i pracownicy GITD dostaną uprawnienia do karania za naruszenie zakazu wjazdu na przejazd kolejowy, a ponadto będą oni mogli nakładać mandaty m.in. za prowadzenie pojazdu inny niż mechaniczny bez wymaganego uprawnienia, a także za niestosowanie się do sygnału nakazującego zatrzymanie w celu uniknięcia kontroli.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Bat na omijających opuszczone rogatki

Szczególnie istotnie jest pozwolenie na karanie za przejazd przez przejazd kolejowy, na którym są opuszczone szlabany i świeci czerwone światło. To duży problem, bowiem wielu kierowców świadomie omija zamknięte rogatki, narażając siebie i innych uczestników ruchu. Za takie przewinienie grozi mandat w wysokości 2 tys. zł.

Codziennie dochodzi do przejazdów przez zamknięte szlabany

W informacjach policyjnych często można przeczytać o wypadkach kolejowych oraz bardzo niebezpiecznych sytuacjach. Ponadto same koleje co jakiś czas prowadzą szerokie kampanie uświadamiające kierowców, że niewinne z pozoru przewinienia mogą być śmiertelnie niebezpieczne nie tylko dla kierowców osobówek, ale także cięższych pojazdów.

Tylko ostatnio 82-letni kierowca spowodował hamowanie pociągu, ponieważ wjechał on za rogatki, pamiętajmy też o kierowcy autobusu, który wioząc dzieci, bez pośpiechu ominął opuszczone rogatki i pojechał dalej.

Rozporządzenie poszerzające uprawnienia inspektorów ITD oraz pracowników GITD mają wejść w życie 1 sierpnia 2022 r.