Koreańczycy stworzyli wyjątkowo atrakcyjnego crossovera o długości całkowitej 4105 mm i niepowtarzalnych kształtach. W jego wnętrzu znajdziemy dużo praktycznych schowków, dobrej jakości tworzywa i odpowiednie wykonanie.
Już pierwsze koncepty zapowiadały rewolucję, chociaż zapewne nikt nie spodziewał się, że nowy model będzie miał aż tak odważny design. Szybko jednak został zaakceptowany, chociaż nadal wzbudza duże zainteresowanie na ulicach polskich miast. To auto dla młodych, który lubią trochę ekstrawagancji.
Producent zapewnia swoim klientom możliwość indywidualizacji nadwozia. W ofercie jest szeroka gama akcesoriów jak m.in. elementy zmieniające wygląd zderzaków, chromowane wykończenia, 18-calowe obręcze kół z atrakcyjnymi wzorami oraz samoprzylepne elementy grafiki nadwozia – wyścigowe pasy, tatuaż w kształcie smoka czy wzór w pepitkę.
Już pierwsze wrażenie potwierdza dobre własności jezdne tego samochodu. Na ostrych zakrętach nadwozie nie pochyla się nadmiernie i nie traci przyczepności. W pokonywaniu nierówności nawierzchni pomagają także 15-calowe koła.
Wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności skokowej 1,6 litra wydaje się być ideałem dla tego modelu. Ma on moc 94 kW przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 260 Nm w zakresie od 1900 do 2750 obr./min.
Od 0 do 100 km/h przyspiesza on w ciągu 11,3 sekundy, a więc nieco lepiej od swojego benzynowego odpowiednika, który ma o 4 KM mniej i jest lżejszy o ok. 100 kg. Diesel wygrywa nie tylko w osiąganiu wyższej prędkości maksymalnej, oszczędniejszej eksploatacji, ale także przy przyspieszeniach niezbędnych przy dokonywaniu różnych manewrów podczas jazdy.
Jest to wyjątkowo oszczędny silnik, który przy oszczędnej jeździe pozwala na osiągniecie średniego zużycia oleju napędowego na poziomie nawet 4,6 l/100 km. Dane producenta są w tym przypadku wyjątkowo rzetelne! Różnice wystąpiły natomiast podczas jazdy dynamicznej, bo tutaj nasze wyniki podczas jazd testowych były już znacznie wyższe od tych podawanych przez producenta. Jednak poziom 6,5 l/100 km uznać należy za wynik zadawalający.
Wrażenie funkcjonalnego wnętrza nieco psuje stosunkowa mała pojemność bagażnika, który w wersji podstawowej oferuje przestrzeń 340 litrów. Jednak po wyjęciu elementów służących do układania narzędzi, gaśnicy, apteczki itp. możemy go powiększyć o 1/3. Warto, by producent pomyślał także o takiej wersji. Natomiast, gdy zupełnie zrezygnujemy z koła zapasowego (zgodnie z najnowszymi normami europejskich producentów), to pojemność bagażnika wzrośnie nam prawie dwukrotnie i wówczas zapewne nie będzie już takiego, który ten element modelu Soul będzie krytykował.
Podsumowanie
Kia Soul zadomowila się w modnym segmencie, w którym wielu europejskich producentów wprowadza do sprzedaży kolejne nowe modele. Jednak koreański model pod wieloma względami stanowi ciekawą alternatywę.
Ma nowoczesne i niekonwencjonalne nadwozie, które wyróżnia się na drodze, oszczędne jednostki napędowe, a przede wszystkim atrakcyjną cenę. Najtańsza wersja z benzynowym silnikiem 1,6 DOHC CVVT o mocy 124 KM kosztuje 47 900 zł, a najdroższa z silnikiem wysokoprężnym 1,6 CRDi VGT o mocy 128 KM to wydatek 61 500 zł.
Plusy
•Atrakcyjny wygląd•Przestrzenne wnętrze•Dobre własności jezdne•Łatwe sterowanie•5 lenia gwarancja•Mocny silnik•Możliwość podłączenia urządzeń poprzez USB już w wyposażeniu podstawowym
Mínusy
•Wyciszenie kabiny•Głośna praca silnika na wysokich obrotach•Stosunkowo mała pojemność bagażnika
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 9 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 8 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 9 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 10 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 10 |
Praktyczne schowki | 8 |
Przyjemność z jazdy | 9 |
Widoczność do przodu | 8 |
Widoczność do tyłu | 6 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 7 |
Osiągi na niższych obrotach | 7 |
Moc na wyższych obrotach | 7 |
Głośność na niższych obrotach | 9 |
Głośność na wyższych obrotach | 6 |
Zużycie paliwa | 8 |
Stopnie skrzyni biegów | 8 |
Łatwość zmiany przełożeń | 8 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 8 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 9 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…) | 6 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 8 |
Skuteczność hamulców | 8 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 8 |
Możliwość załadunku bagażnika | 10 |
Funkcjonalność bagażnika | 8 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 9 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 8,08 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik: | |
Typ silnika: | wysokoprężny |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1582 |
Moc (kW / obr./min): | 94 / 4000 |
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): | 260 / 1900 - 2750 |
Parametry eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 182 |
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): | 11.3 |
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): | 6.3 / 4.6 / 5.2 |
Rozmiary i masy: | |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 340 / 818 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 48 |
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): | 1270 / 510 |
Rozmiar opon | 195/65 R15 |
Wymiary do wykresu - zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 4105 |
b) szerokość (mm): | 1785 |
c) wysokość (mm): | 1610 |
d) rozstaw osi (mm): | 2550 |
Wymiary do wykresu - wewnętrzne: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 810 / 970 |
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 660 / 890 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 1010 |
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): | 1000 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1450 |
l) szerokość z tyłu (mm): | 1440 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 510 |
długość siedzenia z tyłu (mm): | 500 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 610 |
wysokość oparcia z tyłu (mm): | 610 |
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: | TAK |