"Ujednolicenie stylistyki samochodów rodzinnych stworzyło niszę rynkową, w której do tej pory brakowało nowoczesnej interpretacji auta kombi", mówi David Brisbourne, wykładowca na Uniwersytecie Coventry na wydziale wzornictwa motoryzacyjnego i transportu. "Największym wyzwaniem dla projektantów było więc stworzenie aerodynamicznego, funkcjonalnego i ciekawego stylistycznie pojazdu, nawiązującego do kunsztu pierwszych aut kombi" - dodał Brisbourne.

Odrodzenie legendy

Obecne samochody kombi ewoluowały od specjalistycznych pojazdów wykorzystywanych w USA i Europie do przewozu ludzi i bagaży na stację i ze stacji kolejowej. Pojazdy osobowo-bagażowe tego typu miały jeden lub więcej rzędów siedzeń oraz wydzieloną przestrzeń na bagaż, który mógł być ładowany po otwarciu dużej pokrywy, a nie niewielkiej klapy bagażnika.

Pierwsze pojazdy kombi, początkowo tworzone na bazie niewielkich vanów lub pickupów, były wykonywane ręcznie i służyły do transportu osób. Taki stan rzeczy utrzymał się do 1936 roku, kiedy Chevrolet zaprezentował kultowego Suburbana, którego nazwa funkcjonuje do dzisiaj w Stanach Zjednoczonych.

"Kombi od zawsze było czymś więcej, niż tylko samochodem służącym do przewozu dzieci, poczynając od kultowego modelu Chevroleta Nomad, zaprojektowanego przez Harley Earla i zachęcającego kierowców do ‘zwiedzenia USA w Chevrolecie’, a kończąc na modelu Cruze Kombi. Co więcej, te stylowe auta są w zasięgu finansowym przeciętnej rodziny" - dodaje Brisbourne.

Sprzedaż samochodów kombi w Stanach Zjednoczonych znacząco wzrosła w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku z poziomu poniżej 3 procent całkowitej produkcji aut osobowych do blisko 17 procent pod koniec dekady*. Trend ten znalazł odzwierciedlenie w Europie w postaci samochodów kombi i z nadwoziem typu shooting brake, które w latach czterdziestych dwudziestego wieku były początkowo projektowane dla armii.

"Modele kombi dały początek nie tylko przystępnym cenowo samochodowym wycieczkom na długich dystansach, ale również motelom, parkom tematycznym oraz sieci legendarnych dróg-matek (ang. Mother Road), takich jak Route 66" - dodał Brisbourne.

Z najnowszych danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) wynika, że rodziny rezygnują z aut typu sedan na rzecz kombi i SUV-ów.

W Polsce, gdzie jeszcze do niedawna rodziny posiadały tylko jeden samochód, jego własności użytkowe odgrywały tradycyjnie bardzo istotną rolę. Zmiana preferencji zakupowych klientów jest więc bardziej widoczna w Europie Zachodniej. "Na przestrzeni ostatnich trzech dekad typowa rodzina miała zwykle dwa samochody, z których jeden był dużym sedanem wykorzystywanym w celach służbowych, a drugi niewielkim modelem ‘rekreacyjnym’. Teraz auta te zastępuje jeden model kombi, który spełnia obie role" - dodaje Brisbourne.