• Drogę ekspresową pomiędzy Krakowem a Zakopanem planowano już w czasach PRL - historia sięga 1963 r.
  • Obecna zakopianka jest mocno oblężona - w sezonach wakacji letnich i ferii zimowych tworzą się na niej długie korki
  • Docelowo ta trasa będzie stanowić część drogi ekspresowej S7 łączącej Trójmiasto i Warszawę z Krakowem i Rabką Zdrojem
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

GDDKiA nie traci cierpliwości. Po wielu protestach samorządów i mieszkańców w sprawie proponowanych wariantów przebiegu nowej drogi ekspresowej S7 Kraków – Myślenice uznano, że pora wstrzymać własne prace i poczekać na tzw. wariant społeczny. Początkowo wskazano termin 30 czerwca, by następnie przedłużyć przygotowania do 30 września 2022 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

"Dostrzegając kierunki wskazane w strategicznych dokumentach planistycznych oraz obecne i przyszłe potrzeby społeczne, zainicjowaliśmy proces związany z planowaniem przedmiotowej inwestycji, który wielokrotnie będzie poddawany konsultacjom społecznym. Teren jest bardzo zurbanizowany, stąd też budzi wiele zasadnych emocji. Zależy nam na transparentności, prosząc również o zaangażowanie samorządów w konstruktywną współpracę uwzględniając interes społeczny w celu realizacji polityki zrównoważonego rozwoju właśnie teraz na kluczowym etapie przygotowania tego historycznego przedsięwzięcia drogowego i tej drugiej szansy nie pozwólmy — nie możemy, zmarnować” — wyjaśnił Tomasz Żuchowski kierujący GDDKiA.

Sporny fragment "Zakopianki" Foto: GDDKiA
Sporny fragment "Zakopianki"

Spór o korytarz. Do dokładnego przebiegu drogi jeszcze daleko

Batalia o nową drogę ekspresową na południu kraju rozpoczęła się już na etapie planowanych korytarzy, z których każdy ma kilka kilometrów szerokości. W komunikacie GDDKiA czytamy: "nigdy wcześniej nie było praktyki, aby na tak wczesnym etapie przygotowania inwestycji komunikować tak szczegółowe plany mieszkańcom i samorządom. Dopiero na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przekazywane były informacje dotyczące konkretnych przebiegów przyszłej drogi”.

Skoro wszystkie dotychczasowe plany wariantów przebiegu drogi trafiły do kosza pozostaje czekać na propozycje samorządów. Drogowcy zastrzegają, że brakujący odcinek nowej zakopianki powinien połączyć obecną autostradę A4 na wysokości Krakowa z istniejącą drogą ekspresową S7 w okolicach węzła Stróża w pobliżu Myślenic. GDDKiA oczekuje także połączenia z drogą S52 w okolicach Głogoczowa (droga w fazie projektu). Docelowo droga ekspresowa S7 połączy Gdynię z Rabką Zdrojem.

Nowa Zakopianka Foto: GDDKiA
Nowa Zakopianka