GDDKiA tradycyjnie już przedstawiła swoje plany na kolejny rok. Niezmiennie są one ambitne, a na horyzoncie już widać zakończenie niektórych inwestycji, na które od lat czekają kierowcy.

Stolica w końcu doczeka się drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem, co znacząco skróci wyjazd z Warszawy w kierunku Krakowa. Trasa S7 wydłuży się też od granicy województwa świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa. Dzięki temu od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa będzie można podróżować komfortowo, omijając m.in. Radom i Kielce. To około 240 km drogi.

Odcinki zaplanowane do otwarcia w 2023 r. Foto: GDDKiA
Odcinki zaplanowane do otwarcia w 2023 r.

W 2023 r. doczekamy się również pierwszego miasta z domkniętym ringiem. Łódź będzie miała połączoną obwodnicę, którą tworzą trasy A1, A2, S8 i S14. Drogowcy chwalą się też, że oddane zostaną dwa fragmenty S11 od Koszalina do Bobolic o długości około 48 km. Olesno z kolei otrzyma swoją 25-kilometrową obwodnicę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Międzynarodowe szlaki również się wydłużą. Via Baltica dostanie 50 km w ciągu drogi S61. Odcinek na wysokości Ełku połączy wcześniej oddane fragmenty, dzięki czemu to miasto uwolni się od ruchu tranzytowego. Kierowcy otrzymają ponadto połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód. Z kolei zakończenie robót przy łącznicach na tym ostatnim węźle umożliwi udostępnienie 7-kilometrowego odcinka S61 do węzła Łomża Południe.

Droga od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic ma zostać autostradą A18. Na razie jest to DK18, lecz dobudowanie jezdni w kierunku Wrocławia ma się zakończyć w 2023 r. To kolejne 70 km nowej drogi.

Lista odcinków zaplanowanych do otwarcia w 2023 r.

49,4 km autostrad:

  • A18 granica państwa — Żary (11,7 km);
  • A18 Iłowa — gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km);
  • A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego — Golnice (21,5 km).

192,9 km dróg ekspresowych:

  • S3 Kamienna Góra Północ — Lubawka (ok. 12 km);  
  • S7 Lesznowola — Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn);  
  • S7 Moczydło — Miechów (18,7 km);
  • S11 Koszalin Zachód — Zegrze Pomorskie (16,9 km);
  • S11 Zegrze Pomorskie — Kłanino (19,3 km);
  • S11 Kłanino — Bobolice (11,6 km);
  • S11 obwodnica Olesna (24,8 km);
  • S14 Aleksandrów Łódzki — Słowik (14,5 km);
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego — II jezdnia (5,4 km);
  • S52 Węgrzce — Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km);
  • S61 Ełk Południe — Kalinowo (22,9 km);
  • S61 Podborze — Śniadowo (19,5 km);
  • S61 Łomża Zachód — Łomża Południe (7,2 km — budowa zakończyła się w 2022 r., jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 po wybudowaniu węzła Łomża Zachód).

14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:

  • DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km);
  • DK45 obwodnica Praszki (12,8 km).
Odcinki zaplanowane do otwarcia w 2023 r.
Odcinki zaplanowane do otwarcia w 2023 r.