- Na polskich drogach wkrótce zostaną zainstalowane 43 nowe odcinkowe pomiary prędkości
- Jedną z lokalizacji ma być autostradowa obwodnica Wrocławia
- Pojawiają się pomysły wydłużania odcinków pomiarowych, ale to może zmniejszyć ich skuteczność
Północno-zachodni fragment autostradowej obwodnicy Wrocławia (AOW) na odcinku od węzła Wrocław-Północ do węzła Wrocław-Stadion ma być już wkrótce objęty szczególnym nadzorem. Zainstalowany tu będzie odcinkowy pomiar prędkości. Miejscowi radni chcieliby jednak wydłużenia odcinka pomiarowego tak, aby prowadził aż do węzła Wrocław-Lotnisko. To kolejne 3 km drogi. Tylko czy to ma sens?
Chcą zasypać kierowców mandatami. Bo się ścigają
Uzasadnieniem dla wydłużenia odcinkowego pomiaru prędkości na obwodnicy Wrocławia są organizowane tam nielegalne wyścigi, a także wysoki poziom hałasu. Obecność kamer ma powstrzymać kierowców od łamania dozwolonej prędkości (120 km/h) zwłaszcza w nocy, gdy hałas staje się szczególnie dokuczliwy. Tylko czy ma to sens?
Długi odcinkowy pomiar prędkości może być mniej skuteczny niż krótszy
Problem w tym, że o ile rzeczywiście w przypadku wielu kierowców sama świadomość jazdy po odcinku pomiarowym wystarczy, aby powstrzymać ich od przekraczania dozwolonej prędkości, to dla tych bardziej świadomych długi OPP (odcinkowy pomiar prędkości) jest mniej straszny niż krótki. Wynika to z zasady działania OPP.
Odcinkowy pomiar prędkości opiera się na zestawie kamer rejestrujących przejazd pojazdu i zapisujących w systemie numery rejestracyjne; pierwsze kamery rejestrują wjazd samochodu na odcinek pomiarowy, drugi zestaw kamer zainstalowany jest na końcu odcinka. Gdy pojazd opuszcza OPP, system liczy czas pomiędzy wjazdem na odcinek i opuszczeniem go; jeśli z tego czasu wynika, że kierowca jechał szybciej o co najmniej 11 km/h od obowiązującego na danym odcinku limitu, wtedy właściciel auta dostaje propozycję przyjęcia mandatu.
Jeśli odcinkowy pomiar prędkości zainstalowany jest na długim odcinku, ryzyko przekroczenia dozwolonej prędkości maleje (bo brana jest pod uwagę średnia prędkość na całym odcinku pomiarowym), a ponadto część pojazdów w ogóle unika pomiaru, bo np. opuszcza odcinek pomiarowy w połowie, zjeżdżając z drogi lub wjeżdżając w środku odcinka pomiarowego.
Ci, co się ścigają, znają te uwarunkowania i łatwo mogą unikać mandatów.
W tym kontekście skuteczniejszy bywa krótszy odcinek pomiarowy, a jeszcze bardziej skuteczne byłyby... dwa odcinki położone jeden przy drugim.
Odcinkowych pomiarów prędkości coraz więcej
Planowane zmiany na obwodnicy Wrocławia są częścią większego projektu, w ramach którego Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiedział instalację 43 urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości na niemal 400 kilometrach dróg w Polsce. Pierwsze nowe systemy mają zostać zamontowane w połowie 2025 roku, a całość prac ma się zakończyć w 2026 roku.
Ile wynosi mandat za prędkość w 2025 roku?
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości: | Mandat | Punkty karne |
Do 10 km/h | 50 zł | 1 |
o 11–15 km/h | 100 zł | 2 |
o 16–20 km/h | 200 zł | 3 |
o 21–25 km/h | 300 zł | 5 |
o 26–30 km/h | 400 zł | 7 |
o 31–40 km/h | 800 (1600) zł | 9 |
o 41–50 km/h | 1000 (2000) zł | 11 |
o 51–60 km/h | 1500 (3000) zł | 13 |
o 61–70 km/h | 2000/ (4000) zł | 14 |
powyżej 70 km/h | 2500 (5000) zł | 15 |
W nawiasach mandat nałożony kierowcy w trybie "recydywy" – gdy po raz drugi popełnia wykroczenie polegające na przekroczeniu prędkości o więcej niż 30 km/h |